در غیاب علی‌اف؛ ارمنستان با اروپا مذاکره می‌کند

کدخبر: ۶۰۲۲۳۱
اقتصادنیوز: دولت ایروان گزارش داد که نخست‌وزیر ارمنستان با وجود عدم حضور الهام علی‌اف، امروز برای مذاکره با اتحادیه اروپا به اسپانیا خواهد رفت.
در غیاب علی‌اف؛ ارمنستان با اروپا مذاکره می‌کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، رسانه دولتی جمهوری آذربایجان پیشتر در روز چهارشنبه اعلام کرد که الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان تصمیم گرفته در مراسمی که با میانجیگری اتحادیه اروپا در اسپانیا برگزار می‌شود، شرکت نکند، جایی که او می‌توانست با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان به دنبال تازه‌ترین تنش‌ها در قره‌باغ گفت‌وگو کند.

ادعای زلنسکی درباره ایران/ مورد حمله پهپادهای ایرانی هستیم!

در همین حال خبرگزاری اینترفکس روسیه به نقل از پاشینیان گفت که او نسبت به از دست دادن فرصت برای گفت‌وگو با علی‌اف ابراز تأسف کرده و گفته که آماده امضای آنچه سند «پیشرفت» در ارتباط با مذاکرات صلح دو کشور خوانده است، بود.

سگ بایدن دوباره حاشیه ساز شد

قرار بود نشست پنج‌جانبه با رهبران فرانسه، آلمان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا امروز پنجشنبه در گرانادای اسپانیا برگزار شود اما علی‌اف گفته است در این نشست حاضر نمی‌شود.

حمله ۲۴ ساعته جمهوری آذربایجان در ۱۹ سپتامبر به قره‌باغ با استفاده از توپخانه سنگین، راکت‌اندازها و پهپادها بود که به گفته کارشناسان، عمدتاً توسط رژیم صهیونیستی و ترکیه تامین می‌شد و مقامات جدایی‌طلب ارمنی را مجبور کرد تا سلاح‌های خود را زمین بگذارند و برای مذاکره درباره آینده این منطقه بر سر میز مذاکره بنشینند. به گفته مقامات، حمله جمهوری آذربایجان به قره‌باغ جان بیش از ۲۰۰ ارمنی را در این منطقه گرفت که اکثرا از نیروهای مسلح بودند و در کنار آن حدود ۲۰۰ سرباز جمهوری آذربایجان هم جان باختند.

دستورکار نشست گرانادا

رهبران ارشد «جامعه سیاسی اروپا» که یک پلتفرم همکاری پان‌اروپایی است و توسط اتحادیه اروپا آغاز به کار کرده، امروز در شهر گرانادا اسپانیا دیدار خواهند کرد.

سران کشورها و دولت‌های قاره اروپا در مورد مسائل استراتژیک با تمرکز ویژه بر مسائل امنیتی و جنگ در اوکراین گفت‌وگو خواهند کرد. چهل و هفت رهبر از جمله از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، انگلیس، سوئیس و اوکراین به این نشست دعوت شده‌اند.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود، به خبرنگاران گفت که آنها به حادترین بحران‌های بین‌المللی مانند جنگ روسیه در اوکراین و وضعیت منطقه قره‌باغ رسیدگی خواهند کرد. همچنین انتظار می‌رود آینده اتحادیه اروپا، دیجیتالی‌سازی، انتقال سبز اقتصاد و مسائل انرژی مورد بحث قرار گیرد.

این سومین نشست جامعه سیاسی اروپا خواهد بود که در اکتبر ۲۰۲۲ در پراگ پایتخت چک برای تقویت گفت‌وگو میان کشورهای اروپایی و تقویت امنیت، ثبات و رفاه راه‌اندازی شد. نشست اول در پراگ و دومین نشست ژوئن امسال در مولداوی برگزار شد.

در حاشیه این نشست، قرار بود مقامات اتحادیه اروپا مذاکرات پنج‌جانبه میان رهبران ارشد جمهوری آذربایجان، ارمنستان، آلمان، فرانسه و اتحادیه اروپا را برای میانجیگری در مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان برگزار کنند. امتناع علی‌اف از حضور در این نشست، بابت عدم دعوت از ترکیه و اظهارات مقامات فرانسوی در حمایت از ارمنستان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید