تصمیم جدید بهارستانی ها/ این مناطق از حمایت‌های دولتی محروم می‌شوند!

کدخبر: ۶۰۲۸۲۱
اقتصادنیوز: براساس تصمیم مجلس‌نشینان، ورود محصول از مناطق گلخانه‌ای بزرگ مقیاس به سرزمین اصلی مشمول مقررات واردات و مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود. کلیه نهاده‌ها در این مناطق هم با نرخ‌های غیرحمایتی تأمین خواهد شد.
تصمیم جدید بهارستانی ها/ این مناطق از حمایت‌های دولتی محروم می‌شوند!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، امروز – یکشنبه 16 مهر ماه- نمایندگان مجلس در جلسه علنی در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، تبصره ۲ ماده ۳۳ و اجزای بند «ت» ماده ۳۳ لایحه برنامه را گه مرتبط با حوزه کشاورزی بود را تصویب کردند.

در این جلسه مجلسیان اجزای بند «ت» ماده ۳۳ لایحه برنامه را به شرح زیر تصویب کردند:

جز ۱- برای تولید محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی نسبت به تولید و صادرات محصولات در مناطق گلخانه‌ای بزرگ مقیاس اقدام کند. این مناطق تابع کلیه مقررات مناطق ویژه بوده و ورود محصول از این مناطق به سرزمین اصلی مشمول مقررات واردات و مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود. کلیه نهاده‌ها در این مناطق با نرخ‌های غیرحمایتی تأمین خواهد شد.

جز ۲ - وزارت جهاد کشاورزی نسبت به تکمیل و اجرای طرح‌های پیشران کشاورزی به ویژه در حوزه آب و خاک از جمله اجرای فاز دوم طرح احیا و بهبود اراضی کشاورزی، طرح جامع احداث و ساماندهی زیرساخت‌های منابع آب و خاک کشاورزی در استان‌های شمالی در سطح یک میلیون هکتار و تکمیل و توسعه و بهره برداری از طرح‌های گرمسیری و سردسیری با هماهنگی وزارت نیرو اقدام کند.

بر اساس جز ۳ بند «ت» ماده ۳۳ لایحه برنامه، وزارت جهاد کشاورزی باید نسبت به بهره برداری از سامانه کشاورزی هوشمند پیشرفته آبیاری (طرح نهاد پیشران)، مبتنی بر رطوبت رسانی، تغذیه خاک و هوارسانی زیرسطحی در اراضی کشت و صنعت کارون و اراضی کشاورزی بالای ده هکتار کل کشور به نحوی اقدام کند که در این اراضی ، مصرف آب کشاورزی حداقل پنجاه درصد (%۵۰) و بهره‌وری تولید حداقل یک و نیم برابر ارتقا یابد و راه اندازی خطوط تولید خوراک دام (سیلاژ یونجه) به نحوی که وابستگی به واردات خوراک دام کاهش یابد.

جز ۵ بند «ت» ماده ۳۳ لایحه، وزارت جهاد کشاورزی نسبت به صرفه جویی سالانه یک درصد (%۱) از مصارف کشاورزی آب‌های زیرزمینی از طریق کشت ارقام متحمل به خشکی و شوری، توسعه روش‌های شورورزی در مناطق مستعد ساحلی کشور اقدام کند.

جز ۶ بند «ت» ماده ۳۳ لایحه، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مجاز است از ظرفیت مجریان، بهره برداران، افراد بومی و محلی، روستاییان و سایر افراد واجد صلاحیت در قالب شرکت‌های تعاونی جهت عملیات آبخیزداری و جنگل کاری در قالب نظام فنی و اجرایی و قراردادهای رسمی بدون ایجاد رابطه استخدامی استفاده کند.

همچنین نمایندگان جز ۴ بند «ت» ماده ۳۳ این لایحه را برای رفع ابهام به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

درضمن بر اساس این مصوبه، بیمه مرکزی ایران مکلف است با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، برای تسهیل ورود بیمه‌های تجاری به فرایند بیمه مسؤولیت مدنی شرکت‌ها و مؤسسات ارائه دهنده خدمات فنی و مهندسی کشاورزی فناورانه و شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان اقدام لازم را انجام دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید