فراخوان اسرائیل برای سربازان فرانسوی/ نیروهای تازه‌نفس به جنگ غزه می‌روند؟

کدخبر: ۶۰۳۴۳۳
اقتصادنیوز: یک وب‌سایت انگلیسی در گزارشی نسبت فرانسوی-اسرائیلی‌هایی که در ارتش اسرائیل حضور دارند را حدود ۱.۷ تا ۳.۵ درصد از کل نیروهای آن اعلام کرد.
فراخوان اسرائیل برای سربازان فرانسوی/ نیروهای تازه‌نفس به جنگ غزه می‌روند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، وب‌سایت میدل‌ایست‌آی به نقل از دنیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد، نزدیک به ۳۰۰ هزار سرباز ذخیره از جمله تعداد زیادی فرانسوی که تابعیت اسرائیلی نیز دارند، به ارتش فراخوانده شدند و آنها برای حضور در جنگ با گروه‌های فلسطینی در غزه، در حال ترک خاک فرانسه هستند.

پوتین نگران تشدید خشونت در جنگ غزه شد!/ بیانیه روسیه پس از رایزنی با اردوغان

یک روزنامه فرانسوی سال ۲۰۱۸ به اطلاعاتی از ارتش اسرائیل دست یافت که بر اساس آن در آن مقطع زمانی ۴۱۸۵ فرانسوی به صورت رسمی در ارتش اسرائیل حضور داشتند؛ اما تعداد واقعی آنها بسیار بالاتر بوده است.

گل به خودی اسرائیل! / 4 سرباز اسرائیلی مجروح شدند

دیوید، یکی از سربازان ذخیره ارتش اسرائیل که ۲۰ سال دارد، در مصاحبه‌ای که در فرودگاه شارل دوگل پاریس انجام داد، اعلام کرد که حاضر است برای کمک به اسرائیل و ساکنان اراضی اشغالی برود و به قسم خود پایبند است، یک جوان ۲۲ ساله دیگر نیز در مصاحبه‌ای با یک شبکه فرانسوی به شرط افشا نشدن نامش گفت، حتی یک ثانیه در مورد رفتن به اراضی اشغالی درنگ نمی‌کند.

دور تازه درگیری میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی بار دیگر موضوع همدستی فرانسوی‌ها در اقدامات ناقض ارتش اسرائیل را به روی میز چهره‌های سیاسی فرانسوی آورد و یکی از نمایندگان حزب چپ «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» از وزیر دادگستری این کشور درباره حضور داوطلبانه فرانسوی‌ها در جنگ در کنار ارتش اسرائیل سوال کرد.

این نماینده فرانسوی با اشاره به اینکه بسیاری از جمعیت‌ها و گروه‌های حامی اسرائیل اجازه انتقال کمک‌های مالی فرانسوی‌ها برای سربازان ارتش اسرائیل را داشته و بسته به شرایطشان از بخشودگی‌های مالیاتی بهره‌مند می‌شوند، مشارکت آنها در اقدامات غیرقانونی این ارتش و سکوت فرانسه در قبال آن را محکوم کرد.

توماس فیسکوفی، استاد و پژوهشگر تاریخ گفت، مقامات فرانسه نمی‌توانند از همدستی شهروندان خود با  ارتش اسرائیل که مرتکب جنایات جنگی و ضدبشری در نوار غزه می‌شود، چشم‌پوشی کنند و به تازگی نیز بسیاری از نهادهای غیردولتی این مساله را محکوم کردند؛ اما وزارت دفاع فرانسه به توافقنامه سال ۱۹۵۹ استناد می‌کند که اجازه خدمت سربازی را به افراد دو تابعیتی می‌دهد، بر این اساس هر کسی که به ارتش اسرائیل ملحق شود در این جنایت‌ها دست دارد.

در گزارشی که وب سایت میدل‌ایست‌آی پیش از این منتشر کرده بود، چند پرونده مطرح شد از جمله پرونده ایلور آزاریا، شهروند دو تابعیتی فرانسوی-اسرائیلی که یکی از گروهبان‌های ارتش اسرائیل بود که ژانویه ۲۰۱۷ پس از انتشار تصویرش در حال تیراندازی به سر عبدالله فتاح الشریف، یک فلسطینی ۲۱ ساله، در یک دادگاه نظامی به قتل عمد محکوم شد.

اعلام تعداد دقیق فرانسوی‌هایی که در ارتش اسرائیل حضور دارند، کار سختی است چرا که سفارت فرانسه در اراضی اشغالی و سفارت اسرائیل در فرانسه و نیز وزارت خارجه فرانسه و ارتش اسرائیل تمایلی ندارند درباره این موضوع صحبت کنند.

اما روزنامه لیبراسیون فرانسه سال ۲۰۱۸ موفق شد پاسخی را در این خصوص از سخنگوی ارتش اسرائیل دریافت کند، این مقام اسرائیلی گفت، در حال حاضر ۴۱۸۵ تن از سربازانی که در ارتش اسرائیل حضور دارند، تابعیت فرانسوی نیز دارند؛ اما این روزنامه در ادامه نوشت، تعداد واقعی فرانسوی‌های حاضر در ارتش اسرائیل احتمالا بالاتر از اینها است.

وب‌سایت میدل‌ایست‌آی در ادامه گزارش داد، نسبت شهروندان فرانسوی یا فرانسوی-اسرائیلی‌هایی که در ارتش اسرائیل حضور دارند حدود ۱.۷ تا ۳.۵ درصد از کل نیروهای آن است، بر این اساس تابعیت فرانسوی دومین تابعیت حاضر در این ارتش پس از تابعیت آمریکایی است.

در پنجمین روز از درگیری‌ها میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی و حملات ارتش اسرائیل به نوار غزه که موجب هلاکت ۱۲۰۰ اسرائیلی شده و ۱۰۰۰ فلسطینی به شهادت رسیدند، وزارت خارجه فرانسه در گزارش جدیدی اعلام کرد که چهار تن از اتباع این کشور در درگیری‌های فعلی کشته شده و ۱۳ تن دیگر نیز مفقود هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید