چگونه می‌توان آزار و اذیت جنسی را در دادگاه اثبات کرد؟

کدخبر: ۶۰۳۷۹۷
اقتصادنیوز: روش اثبات آزار جنسی بسیار دشوار بوده و عملا محدودیت‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.
چگونه می‌توان آزار و اذیت جنسی را در دادگاه اثبات کرد؟

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه اعتماد در این باره نوشت: آزار و اذیت جنسی به عنوان یک جرم مستقل در قوانین کیفری ایران جرم‌انگاری نشده و تنها مواردی که می‌توان برای آنها مجازات‌هایی را یافت شامل زنا، روابط نامشروع کمتر از زنا و اعمال منافی عفت است.

یکی از روش‌های ثابت کردن جرم آزار جنسی که در قانون مجازات اسلامی آورده شده‌اند، اقرار است. اقرار به منزله گفتار یا نوشتار مجرم است که به صراحت، انجام جرم را به عهده گرفته و مسوولیت ناشی از آن را متوجه خود می‌داند. اقرار در مورد آزار جنسی، قاضی را از دلایل دیگر بی‌نیاز می‌کند. چرا که در این جرم احراز مجرمیت از طریق اسناد و مدارک دیگر، تقریبا ناممکن یا بسیار سخت و پیچیده است.

دیگری شهادت است؛ با توجه به اینکه آزار و اذیت جنسی به‌طور معمول در خفا و دور از چشم سایرین انجام می‌شود بنابراین عمدتا افراد دیگری به غیر از آزاردهنده یا آزاردهندگان شاهد واقعه نیست تا بتواند شهادت بدهد. تعداد شهود هم اثبات این امر را دشوارتر ساخته است. شهادت چهار مرد یا سه مرد و دو زن در این مورد الزامی است.

یکی دیگر از مهم‌ترین روش‌های اثبات جرم، علم قاضی است. تعریف علم قاضی در ماده ۲۱۱ قانون مجازات اسلامی آورده شده است که عبارت از یقین حاصل از مستندات در امری است که نزد او مطرح می‌شود. در مواردی که مستند حکم، علم قاضی است، او موظف است قرائن و امارات بین (مستند) علم خود را به‌طور صریح در حکم قید کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید