روزنامه لوموند با اشاره به حیات سیاسی نخست وزیر اسرائیل؛

نتانیاهو مرده است!

کدخبر: ۶۰۷۴۳۰
اقتصادنیوز: روزنامه لوموند نوشت: نخست‌وزیر اسرائیل، ژنرال‌های خود را به دلیل شکست‌های امنیتی بعد از عملیات حماس مقصر دانست و همچنین آینده سیاسی نتانیاهو به خطر افتاده است.
نتانیاهو مرده است!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، این روزنامه فرانسوی نوشته است: «تعدادی از معترضان خود را به بنیامین نتانیاهو، رساندند. مادر یکی از سربازان کشته شده می‌گوید: من دیگر چیزی برای از دست‌دادن ندارم. می‌خواهم "بی‌بی" (نتانیاهو)، مرا ببیند. پدرم در سال ۱۹۷۳ [در طول جنگ یوم کیپور] با بی‌توجهی درگذشت. پسرم هم در سال ۲۰۲۳ همان‌طور.

هشدار موساد به اسرائیلی‌ها/ در امان نیستید!

وی به همراه بقیه معترضان خواستار استعفای نتانیاهو با شعارنوشته‌های: "به فکر فرار از مسئولیت خود نباش. اشتباه توست. ارتش را نابود کردی" شد. تعدادی هم از او دفاع کردند و گفتند: "تقصیر بی‌بی نیست بلکه تقصیر ارتش و شاباک است."

وحشت اروپا از بمباران جبالیا/ بورل بیانیه صادر کرد

ساکنان مناطق اسرائیلی بعد از عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر این انتقادات از نتانیاهو، را تکرار کرده‌اند: "شاه بی‌بی" دیگر شاه نیست. "آقای امنیت" سابق همشهریان خود را خشمگین می‌کند. او دور و منزوی به نظر می‌رسد.

سرمقاله‌نویسان وقتی او سکوت می‌کند، از همه جهت از او انتقاد و وقتی ظاهر می‌شود آه می‌کشند و بی‌کفایتی اطرافیانش را محکوم می‌کنند.

نتانیاهو، که برای اولین‌بار پس از سال‌ها به پرسش‌های روزنامه‌نگاران رسانه‌های عبری زبان پاسخ می‌داد، در یک کنفرانس مطبوعاتی، بار دیگر اعتراف کرد که "همه مسئولان" باید پاسخگوی فاجعه ۷ اکتبر باشند، ولی به اشتباهات خود و ژنرال‌هایش اشاره‌ای نکرد.

او انکار کرد که افسرانش به او در مورد حمله‌ای در ماه‌های گذشته هشدار داده بودند. نخست‌وزیر اسرائیل، پیامی را در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد که در آن مقامات ارشد امنیتی خود را مقصر دانست. وی تأکید کرد: "برخلاف ادعاهای نادرست، تحت هیچ شرایطی و در هیچ زمانی، درباره قصد حماس برای عملیات به من هشداری داده نشد." همه مقامات دفاعی، از جمله رؤسای اطلاعات نظامی و سرویس امنیتی شاباک، معتقد بودند که حماس از اقدام منصرف شده و به دنبال توافق برای پایان‌دادن به اختلاف است.

در درون حزب او، لیکود، صداهای متعددی از این بیم دارند که نخست‌وزیر در سقوط خود تمام جناح راست را با خود به اعماق ببرد. از نظر سیاسی، نتانیاهو مرده است، اما نمی‌خواهد آن را باور کند. او در انکار است زیرا به این ۲۰ درصد از اسرائیلی‌ها گوش می‌دهد که حاضرند برای او آدم بکشند. این فرقه‌ای است که به وقتش باید پاک‌سازی شود.

اکثر مردم می‌خواهند او برود، حتی اگر فکر نمی‌کنند [۷ اکتبر] تقصیر اوست: با خود می‌گویند همیشه همین‌طور است، شما نخست‌وزیر را انتخاب می‌کنید، اما ژنرال‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند. مشکل این است که هیچ جایگزین واقعی در جناح راست وجود ندارد. اگر نتانیاهو از رفتن امتناع کند، این می‌تواند پایان حزبش باشد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید