بحران بزرگ در کمین 12 استان کشور!

کدخبر: ۶۰۸۰۸۴
اقتصادنیوز: وضعیت نامتوازن بارش‌ها در کشور سبب شده با وجود رشد ۳۹ درصدی بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه ۱۴۰۲) تاکنون ۱۲ استان کشور درگیر کاهش بارش باشند.
بحران بزرگ در کمین 12 استان کشور!

 به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا ، یکی از تاثیرهای تغییر اقلیم نامتوازن شدن بارش‌ها است به‌گونه‌ای که در برخی مناطق شاهد بارش‌های سیل‌آسا هستیم، درحالی‌که برخی دیگر مناطق کشور کاهش بارش دارند.

بارندگی شدید در 5 استان کشور/ هشدار صادر شد

این روزها در حالی‌که مناطق شمالی کشور شاهد وقوع بارش‌های سیلابی هستند، میزان بارش‌های مناطق جنوبی نسبت به سال گذشته کاهش دارد.

براین‌اساس و طبق آماری که مرکز اطلاعات و داده‌های آب کشور منتشر کرده ۱۲ استان مشمول کاهش بارش شده‌اند که در این‌ بین استان بوشهر شاهد بیشترین کاهش بارش است.

میزان بارش‌های استان بوشهر از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) تا ۱۲ آبان در حالی به پنج دهم میلیمتر رسیده که این میزان در هم‌سنجی با دوره درازمدت ۵۵ساله با بارش ۵.۴ میلیمتر، کاهش ۹۱ درصدی دارد.

همچنین میزان بارش‌های بوشهر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۲۲.۴ میلیمتر بارش داشته است، ۹۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

میزان بارش‌های استان کهگیلویه و بویراحمد هم از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۲ آبان، ۶.۹ میلیمتر شده است. این میزان بارش در هم‌سنجی با دوره بلندمدت ۵۵ساله که ۲۵ میلیمتر بارش داشته ۷۲ درصد کاهش دارد.

همچنین میزان بارش‌های این استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با بارش ۳۷.۷ میلیمتر، کاهش ۸۲ درصدی را نشان می‌دهد.

وضعیت بارش‌ها در استان فارس نیز به این گونه است که از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۲ آبان فقط ۲.۵ میلیمتر بارش داشته که در مقایسه با دوره درازمدت ۵۵ساله که ۴.۴ میلیمتر بارش داشته، با کاهش ۴۳ درصدی همراه شده است.

میزان بارش‌های استان فارس در مقام مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۱۲.۴ میلیمتر بارش داشته است، کاهش ۸۰ درصدی دارد.

استان خوزستان نیز از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۲ آبان ۴.۸ میلیمتر بارش داشت که در مقایسه با ۲۰.۹ میلیمتر دوره بلندمدت ۵۵ساله ۷۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بارش‌های خوزستان در هم‌سنجی با مدت مشابه سال گذشته با بارش ۲۲.۶ میلیمتر ۷۹ درصد کاهش دارد.

وضعیت بارش‌های استان خراسانی جنوبی هم این‌گونه است که از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۲ آبان هشت دهم میلیمتر بارش دارد که در هم‌سنجی با دوره درازمدت با بارش سه میلیمتری، ۷۳ درصد کاهش دارد. میزان بارش‌های این استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۲ میلیمتر بارش داشته کاهش ۶۰ درصدی را نشان می‌دهد.

استان چهارمحال‌وبختیاری هم از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۲ آبان ۲۵.۸ میلیمتر بارش دارشته است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با بارش ۶۳.۳ میلیمتر ۵۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین وضعیت بارش در استان‌های اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان و لرستان هم نسبت به سال گذشته کاهشی است.

به گزارش ایرنا، امروز وزیر نیرو درباره گزارش اخیر شورای‌عالی آب، گفت: طبق شاخص‌های استانداردهای بین‌المللی، تقریباً همه حوضه‌های آبریز کشور بر اساس بارش‌های ۳۶ماهه گذشته، در شرایط بسیار خشک یا خشک قرار دارند.

محرابیان بیان‌داشت: در این ۳۶ ماه در برخی از حوضه‌های آبریز کشور، شرایط خشکسالی بسیار شدید و در برخی خشکسالی نسبتاً بالا بوده است و چنان‌چه این مدت را با سنوات گذشته مقایسه کنیم، تقریباً در ده‌ها سال گذشته چنین شرایطی به‌صورت عمومی تجربه نشده است.

وی ادامه‌داد: با تلاش و کوشش همکاران شرایط تقریباً مدیریت شد و کمتر شاهد بروز و ظهور مشکلات حاد در این زمینه بودیم.

وزیر نیرو مدیریت منابع آبی کشور را به دو حوزه مدیریت عرضه و مدیریت تقاضا تقسیم کرد و گفت: اعمال هر دو مدیریت، لازم و ضروری است؛ اما مدیریت بخش تقاضا با صرف هزینه‌های کمتری موانع و مشکلات را حل می‌کند.​

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید