نتانیاهو شمشیر را برای اردوغان از رو بست!

کدخبر: ۶۱۰۲۱۲
اقتصادنیوز: نخست‌وزیر اسرائیل گفت: نیروهایی هستند که از تروریسم حمایت می‌کنند یکی از آنها رئیس‌جمهور اردوغان است. ما از او موعظه نخواهیم پذیرفت.
نتانیاهو شمشیر را برای اردوغان از رو بست!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، امروز چهارشنبه به اظهارات رجب طیب اردوغان، که اسرائیل را «دولت تروریست» توصیف کرده بود واکنش نشان داد. 

حملات حزب الله لبنان موثر واقع شد/به صدا درآمدن آژیر خطر در شهرک‌های اسرائیلی

نتانیاهو گفت: «نیروهایی هستند که از تروریسم حمایت می‌کنند یکی از آنها رئیس‌جمهور اردوغان است.»

تلاش تازه شورای امنیت برای وقفه در جنگ غزه

وی اضافه کرد: «او اسرائیل را دولت تروریست توصیف می‌کند اما در واقع از گروه تروریستی حماس حمایت می‌کند. او خودش روستاهای ترکیه را بمباران کرد. ما از او موعظه نخواهیم پذیرفت.»

اردوغان، امروز چهارشنبه در یک سخنرانی در نشست حزب حاکم عدالت و توسعه از اسرائیل به عنوان یک «دولت تروریست» نام برد.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «اسرائیل دارد راهبرد تخریب کامل یک شهر با مردمانش را در پیش می‌گیرد. من نسبت به آنچه در دلم می‌گذرد آگاه هستم و به صراحت می‌گویم اسرائیل دولت تروریست است.»

وی اضافه کرد: «اگر اسرائیل قتل‌ عام را به این شکل اجرا کند من همه جا این را ثبت خواهم کرد که یک کشور تروریست وجود دارد که در تمام دنیا ملعون است.»

اردوغان، در بخش دیگری از اظهاراتش اضافه کرد: «من خطاب به نتانیاهو می‌گویم: شما بمب اتمی دارید. بمب هسته‌ای دارید و با آن دارید تهدید می‌کنید. مهم نیست چه دارید، خواهید رفت.»

رئیس‌جمهور ترکیه، اضافه کرد: «ما اقداماتی انجام خواهیم داد تا نهادهای سیاسی و نظامی اسرائیل که به صورت بی‌رحمانه مردم مظلوم غزه را قتل عام کردند در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شوند.»

رئیس‌جمهور ترکیه، همچنین تکرار کرد که حماس «گروه تروریستی» نیست و گفت «یک حزب سیاسی است که از سوی فلسطینیان» انتخاب شده است. خبرگزاری «اسپوتنیک» هم به نقل از اردوغان گزارش داد «نتانیاهو باید بخاطر نسل‌کشی در نوار غزه در دادگاه لاهه حاضر شود».

رئیس‌جمهور ترکیه، که از آغاز حملات اسرائیل به غزه، بارها به انتقاد از اقدامات رژیم تل‌آویو پرداخته، پیش‌تر هم گفته بود دیگر نتانیاهو را به عنوان همتا و طرف صحبت در نظر نمی‌گیرد و او را کنار گذاشته است.

با وجود این، رویکرد اردوغان در قبال مسئله فلسطین با انتقادهایی هم در داخل ترکیه مواجه شده است. به عنوان مثال، امروز «متین جیهان»، روزنامه‌نگار ترکیه‌ای با انتشار تصاویری که صادرات محصولات ترکیه‌ای به رژیم اسرائیلی را نشان می‌دهد از سیاست‌های «رجب طیب اردوغان» در قبال این رژیم انتقاد کرد.

متین جیهان در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس با بیان اینکه صادرات محصولات ترکیه‌ای به اسرائیل ادامه دارند فهرستی از بیش از ۲۰۰ کشتی باری که در حال حمل محصولات مختلف اعم از نفت خام، آهن و فولاد به تل‌آویو هستند را منتشر کرده است.(عکس زیر)

او در این پیام نوشته است: «ما داریم از بنادرمان به طور متوسط ۷ کشتی عازم اسرائیل می‌کنیم. دیروز ۱۳ کشتی دیگر فرستادیم. ما از زمان شروع قتل‌عام‌ها در غزه از فلسطین در سطح لفظ حمایت کرده‌ایم اما با ۲۷۲ کشتی لوجستیک در اختیار اسرائیل قرار داده‌ایم.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید