دانشجوفرستی ایران به غرب همچنان پررونق،همچنان در حال افزایش

کدخبر: ۶۱۰۸۰۴
اقتصادنیوز: منطقه OECD (سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی)به‌عنوان قطب اصلی جذب مهاجران در جهان، سالیانه تعداد زیادی مهاجران جدید را جذب می‌کند.
دانشجوفرستی ایران به غرب همچنان پررونق،همچنان در حال افزایش

به گزارش اقتصادنیوز بررسی وضعیت مهاجرتی کشور ایران براساس سالنامه مهاجرتی منطقه OECD در سال 2023 میلادی، نشان می‌دهد که در بازه سال‌های 2020 تا 2021 ورود مهاجران جدیدالورود به این منطقه از مبدأ کشور ایران افزایش بسیار چشمگیری داشته است.

در سال ۲۰۲۰ تعداد مهاجران جدید ورودی ایرانی به کشورهای این منطقه ۴۸ هزار نفر بود که طبق آخرین آمار این سالنامه ( ویرایش چهل و هفتم) در سال ۲۰۲۱ با ۱۴۱‌‌درصد افزایش به ۱۱۵ هزار ورودی جدید در سال رسیده است. به‌این‌ترتیب ایران، رتبه اول مهاجرفرستی براساس نرخ رشد مهاجر جدید را ثبت کرده است.  گفتنی است، از نظر قدر مطلق تعداد مهاجران جدید،  ایران در جایگاه دوازدهم قرار دارد. کشور هند با اعزام 407 هزار مهاجر جدید به این منطقه، در جایگاه نخست از نظر قدرمطلق تعداد مهاجران جدید قرار دارد که نسبت به سال گذشته، نرخ رشد 86 درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش میزان دانشجوفِرستی ایران براساس پایگاه داده یونسکو

براساس آخرین به‌روزرسانی پایگاه داده یونسکو در سپتامبر 2023 میلادی، جمعیت دانشجویان ایرانی در خارج از کشور، برای هشتمین سال متوالی، روند افزایشی داشته است. هرچند براساس اطلاعات پایگاه یونسکو، در بازه زمانی 2011 تا 2019، جمعیت دانشجویان ایرانی در خارج از کشور همواره در تراز 50 هزار قرار داشته است، از سال 2020 عبور از سطح تراز 50 هزار آغاز شده و در این سال جمعیت دانشجویان ایرانی وارد تراز 60 هزار شده و در سال بعدی (2021)، جمعیت دانشجویان ایرانی در خارج از کشور وارد تراز 70 هزار شده است. رتبه دانشجوفِرستی ایران در سال 2019، از رتبه 19 دنیا به رتبه 17 در سال 2020 افزایش یافته و در سال 2021، رتبه هفدهم دانشجوفِرستی کشور ثابت مانده است.

نکته مهم دیگر این است که نرخ رشد دانشجویان ایرانی خارج از کشور در بازه 2012 تا 2019 پایین‌تر از نرخ رشد دانشجویان بین‌المللی در دنیا بوده، اما در بازه زمانی 2020 تا 2021، این نرخ برای کشور ایران بالاتر از نرخ جهانی بوده است.

افزایش جمعیت دانشجویان ایرانی در آمریکا براساس گزارش Open-doors 2023

براساس گزارش اخیر Open-doors  در نوامبر سال 2023، جمعیت دانشجویان ایرانی مشغول به‌تحصیل در کشورآمریکا، بعد از یک دوره چهارساله نزولی، مجدداً روند صعودی به خود گرفته است. برهمین‌اساس، جمعیت دانشجویان ایرانی ساکن آمریکا در سال تحصیلی 2023-2022 به رقم 10812 نفر رسیده است که نسبت به سال گذشته 3/16 ‌درصد رشد داشته است که این رشد نسبت به میانگین کشور آمریکا بالاتر بوده است؛ چراکه جمعیت دانشجویان بین‌المللی در آمریکا در طول سال تحصیلی 2022-2021 از 949 هزار به یک میلیون و 57 هزار دانشجو در سال تحصیلی 2023-2022 رسیده است که افزایش 5/11 درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین رتبه دانشجوفرستی ایران به کشور آمریکا در سال 2023 براساس تعداد دانشجویان، در جایگاه چهاردهم قرار دارد که نسبت به سال گذشته، یک رتبه ارتقاء یافته است. براساس نرخ رشد دانشجوفرستی، ایران در جایگاه هفتم قرار دارد.

بررسی رشته‌های تحصیلی دانشجویان ایرانی ساکن آمریکا نشان می‌دهد که پروفایل این دانشجویان با سایر دانشجویان بین‌المللی ساکن آمریکا تفاوت معناداری دارد. برای مثال بیشتر دانشجویان ایرانی در حوزه مهندسی مشغول به‌تحصیل هستند، همچنین سهم دانشجویان ایرانی مشغول به‌تحصیل در رشته‌های علوم کامپیوتر و ریاضی، مدیریت و تجارت، علوم اجتماعی نسبت به سایر دانشجویان بین‌المللی اختلاف نزدیک به 50 درصدی دارد که نشان می‌دهد اقبال دانشجویان ایرانی یا امکان پذیرش آن‌ها در این رشته‌ها نسبت به دیگر همتایان خود، بسیار پایین‌تر است.

رتبه برتر ایران در میان کشورهای همجوار منتخب براساس نرخ رشد دانشجوفرستی به آمریکا

بررسی وضعیت دانشجوفرستی کشورهای همجوار منتخب ایران در سال تحصیلی2023-2022 به کشور آمریکا نشان می‌دهد درحالی‌که اغلب کشورهای همجوار به‌ویژه کشورهای حوزه خلیج‌فارس، نرخ رشد منفی دانشجوفرستی به آمریکا را تجربه کرده‌اند، ایران بیشترین نرخ رشد دانشجوفرستی را در این بازه تجربه کرده است و در صدر این فهرست قرار دارد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید