رویترز افشاگری کرد: به تاخیر انداختن عضویت سوئد در ناتو توسط ترکیه

کدخبر: ۶۱۱۷۴۳
اقتصادنیوز: ترکیه به ناتو اطلاع داده که تصویب درخواست عضویت سوئد در ناتو تا قبل از نشست هفته آینده وزیران خارجه این ائتلاف تکمیل نخواهد شد.
رویترز افشاگری کرد: به تاخیر انداختن عضویت سوئد در ناتو توسط ترکیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رویترز به نقل از افراد آگاه از این موضوع نوشت: مقامات ترکیه به ناتو اطلاع داده اند که نمی توانند تا قبل از نشست وزیران این ائتلاف در بروکسل در ۲۹-۲۸ نوامبر (۸-۷ آذر) تایید درخواست عضویت سوئد را تکمیل کنند.

هفته گذشته، کمیسیون امور خارجه پارلمان ترکیه، رای‌گیری درباره عضویت سوئد در ناتو را به منظور مذاکرات بیشتر بر سر این موضوع به تاخیر انداخت.

یکی از منابع آگاه که رویترز به آن استناد کرده گفت این کمیسیون احتمالا روز چهارشنبه یا پنجشنبه مذاکره بر سر این موضوع را از سر خواهد گرفت.

برخی در ائتلاف غربی ناتو امیدوار بودند که روند الحاق سوئد به این ائتلاف تا نشست نوامبر (هفته آینده) وزیران به نتیجه برسد.

رویترز نوشت وزارت خارجه ترکیه برای اظهارنظر فوری در دسترس نبود.

سوئد و فنلاند در مه (اردیبهشت/ خرداد) سال گذشته میلادی و با آغاز درگیری روسیه و اوکراین، عضویت در ناتو را خواستار شدند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه درآن زمان با هر دو درخواست مخالفت و ادعا کرد که این دو کشور از کسانی که آنکارا تروریست قلمداد می کند، حمایت می کنند. وی همچنین تحریم های تجارت دفاعی آنها را علت مخالفت خود عنوان کرد. ترکیه در نهایت در ماه آوریل (فروردین) عضویت ناتو را تایید کرد اما سوئد همچنان در انتظار بسر می برد.

ترکیه خواستار آن است که سوئد اقدامات بیشتری را برای کنترل اعضای محلی حزب کارگران کردستان (پ ک ک) که اتحادیه اروپا و آمریکا آن را گروهی تروریستی می دانند، بکار بندد.

استکهلم در واکنش، طرح مبارزه با تروریسم را ارائه داد که عضویت در یک سازمان تروریستی را غیرقانونی می کند. این کشور همچنین محدودیت های صادرات سلاح علیه ترکیه را لغو کرد.

رویترز نوشت: برای تکمیل روند تایید عضویت سوئد، کمیسیون امور خارجه ترکیه باید آن را تایید کند قبل از این که در پارلمان به رای گذاشته شود. اردوغان سپس برای تکمیل این روند آن را امضا خواهد کرد. این روند طولانی، برخی از متحدان غربی آنکارا را ناامید و آن را به آزمونی برای روابط این کشور با غرب تبدیل کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید