آب پاکی دبیرکل ناتو روی دست اوکراین

کدخبر: ۶۱۲۵۹۶
اقتصادنیوز: دبیرکل ناتو با اشاره به اینکه متحدان ناتو در حال پیگیری و اجرای تصمیماتی که در مورد عضویت اوکراین در ناتو اتخاذ کردند هستند، اما عضویت اوکراین در ناتو پیش از پایان جنگ مقدور نیست.
آب پاکی دبیرکل ناتو روی دست اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو با بیان اینکه متحدان ناتو در حال پیگیری و اجرای تصمیماتی که در مورد عضویت اوکراین در ناتو در اجلاس ویلنیوس در جولای سال جاری اتخاذ کردند هستند، افزود: اما در هر صورت عضویت اوکراین در ناتو پیش از پایان جنگ مقدور نیست.

رسانه‌های اوکراینی گزارش دادند، دبیرکل ناتو دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل، گفت: اگرچه در حال حاضر عضویت اوکراین در ناتو امکان‌پذیر نیست اما اعضای این پیمان نظامی از کی‌یف حمایت و به طور مداوم در اجرای اصلاحات برای نزدیک‌تر کردن شرایط این کشور برای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی کمک خواهند کرد.

اتحادیه اروپا در واکنش به موضع اسپانیا و بلژیک درباره فلسطین / نظری نمی‌دهیم

وی با بیان اینکه ناتو و اوکراین همچنان به هم نزدیک‌تر خواهند شد، افزود: کشورهای عضو این پیمان نظامی همین حالا هم در حال تحویل جنگنده‌های اف-۱۶، تانک‌های جنگی، توپخانه و آموزش به نیروهای ارتش اوکراین هستند.

استولتنبرگ در ادامه با اشاره به تاسیس شورای ناتو - اوکراین که نمایندگان اوکراین و متحدان ناتو در این شورا به عنوان شرکای برابر برای اتخاذ تصمیم‌های مشترک گرد هم می‌آیند، یادآور شد: اعضای ناتو مسیر اوکراین را برای عضویت در این پیمان نظامی از یک فرایند ۲ مرحله‌ای به یک فرایند یک مرحله‌ای کوتاه کردند همان‌طور که پیش از این در مورد فنلاند و سوئد نیز به همین نحو عمل شد.

دبیرکل ناتو با بیان اینکه تمامی این موارد، اوکراین را به شیوه‌ای بسیار عملی به عضویت در ناتو نزدیک می‌کند، تاکید کرد: ما به حمایت از کی‌یف در مسیر عضویت در ناتو ادامه می‌دهیم.

به گزارش ایرنا، گسترش ناتو به شرق و حضور این پیمان نظامی غربی در اوکراین و برخی جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق از جمله نگرانی‌های روسیه است.

مسکو تاکنون بارها به ناتو درباره عضویت جمهوری‌های سابق شوروی در این پیمان نظامی هشدار داده و آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود اعلام کرده است.

جلوگیری از تبدیل شدن اوکراین به پایگاه نظامی ناتو یکی از دلایل مطرح شده از سوی روسیه برای انجام عملیات ویژه در این کشور بود.

تیتر یک
کارگزاری مفید