علامت های ساده ای که هشدار می دهد سرطان دارید

کدخبر: ۶۱۴۳۹۵
اقتصادنیوز : اگر از علائم سرطان آگاهی داشته باشید می توانید با تشخیص زودهنگام انواع سرطان کمک بزرگی به روند درمانی این بیماری مهلک کنید.
علامت های ساده ای که هشدار می دهد سرطان دارید

علائم سرطان را بشناسید تا اگر نفخ شکمی مزمن و یا خونریزی های نامنظم زنان و دردهای کمر و سرفه های مداوم مردان به سراغتان آمد، آنها را نادیده نگیرید و به سرعت به پزشک مراجعه کنید. سرطان، دومین علت مرگ پس از بیماری قلبی است و درصد قابل توجهی از سرطان های تشخیص داده شده را می توان درمان کرد.

سرطان با تشخیص زودرس قابل درمان است اگرچه برخی از سرطان ها کاملاً بدون علامت هستند, اما اگر علائم را نادیده بگیرید, بیماری ممکن است بسیار مخرب شود زیرا شما فکر نمی کنید که این علائم ممکن است نشان دهنده سرطان باشد.

مقدمه ای بر نشانه ها و علائم سرطان:

سرطان اغلب علائم خاصی ندارد, بنابراین مهم است که افراد فاکتورهای خطر خود را محدود کرده و تحت غربالگری مناسب سرطان قرار گیرند. اغلب غربالگری های سرطان مخصوص گروه های سنی خاصی است و پزشک اولیه شما می داند که کدام غربالگری بسته به سن شما انجام خواهد شد.

افراد مبتلا به عوامل سرطان (برای مثال, سیگاری ها, مصرف زیاد الکل, مواجهه با آفتاب بالا, ژنتیک) باید به شدت از نشانه های سرطان بالقوه آگاه باشند و در صورت توسعه, توسط پزشک مورد ارزیابی قرار گیرند.

افراد نباید یک علامت هشدار را نادیده بگیرند، که ممکن است منجر به تشخیص زود هنگام و احتمالاً درمان شود.

سرطان در اکثر افراد علائم و نشانه هایی دارد که منحصراً مشخص این بیماری نیست. متاسفانه, هر گونه شکایت یا علامت بیماری می تواند با شرایط بی ضرری توضیح داده شود. در صورت بروز علائم مشخص, باید به پزشک برای ارزیابی بیشتر مراجعه کنید.

چندین نشانه رایج سرطان، عبارتند از:

_سرفه مداوم یا بزاق آغشته به خون:

این علائم معمولاً شامل عفونت های ساده مثل برونشیت و یا سینوزیت هستند آن ها علایم سرطان ریه, سر و گردن هستند. هر کسی که بیش از یک ماه سرفه می کند و یا خون در مخاط سرفه اش می بیند، باید به پزشک مراجعه کند.

_تغییر در عادات روده ای:

بیش ترین تغییرات در عادات روده مربوط به رژیم غذایی و مصرف مایعات است. پزشکان گاهی اوقات مدفوع را مرتبط با سرطان روده بزرگ می دانند. گاهی, سرطان دارای اسهال مداوم است.

برخی افراد مبتلا به سرطان احساس می کنند که نیاز به دفع مدفوع دارند، و حتی بعد از انجام این کار باز هم این حس را دارند.اگر هر یک از این شکایات غیر طبیعی بیش از چند روز طول بکشد, نیازمند ارزیابی هستند.

تغییر عمده در عادات روده ای که به راحتی توسط تغییرات غذایی توضیح داده نمی شود, باید ارزیابی شود.

_خون در مدفوع:

پزشک همیشه باید وجود خون در مدفوع را بررسی کند. بواسیر اغلب باعث خونریزی مقعد می شود, اما در هر صورت ممکن است، سرطان هم وجود داشته باشد.بنابراین حتی زمانی که بواسیر هم دارید, باید به پزشک مراجعه کنید.

برای برخی افراد, آزمایشات اشعه ایکس ممکن است برای روشن شدن یک تشخیص کافی باشد. کلونوسکوپی معمولاً توصیه می شود.این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی دوسوکور است. گاهی زمانی که منشا خونریزی کاملاً مشخص است (برای مثال, زخم عود) این مطالعات ممکن است مورد نیاز نباشند.

_کم خونی نامشخص:

کم خونی، وضعیتی است که در آن افراد تعداد کمتری از گلبول های قرمز خون را در خون خود دارند. کم خونی باید همواره مورد بررسی قرار گیرد. انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد, اما تلفات خونی تقریباً همیشه باعث کم خونی و فقر آهن می شود.

اگر منبع مشخصی برای کاهش خون مداوم وجود داشته باشد, این کم خونی نیاز به توضیح دارد. بسیاری از سرطان ها می توانند باعث کم خونی شوند, اما سرطان روده اغلب باعث کم خونی فقر آهن می شود.

ارزیابی باید شامل آندوسکوپی یا مطالعات اشعه x در قسمت های فوقانی و تحتانی روده باشد.

 

تیتر یک
کارگزاری مفید