اعلام اولویت های حج تمتع ۱۴۰۳/ نکات مهم برای افراد واجد شرایط

کدخبر: ۶۱۸۳۹۲
اقتصادنیوز:سازمان حج و زیارت ضمن اعلام اولویت‌های اعزام زائران تمتع ۱۴۰۳، از آغاز پیش ثبت نام زائران در روز‌های آتی خبر داد.
اعلام اولویت های حج تمتع ۱۴۰۳/ نکات مهم برای افراد واجد شرایط

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از صداو سیما : ثبت‌نام مقدماتی (پیش ثبت نام) از افراد واجد شرایط تشرف به حج‌تمتع سال ۱۴۰۳ خورشیدی (۱۴۴۵ هـ. قمری) در آینده نزدیک، آغاز می شود. 

بابایی سرپرست حج و زیارت زنجان افزود : بر این اساس بر مبنای پیش‌بینی صورت گرفته و بر حسب ظرفیت تخصیصی به جمهوری اسلامی ایران، همه دارندگان قبوض ودیعه گذاری حج تمتع تا تاریخ ۲۹ اسفند ۱۳۸۵، دارندگان قبوض ودیعه گذاری حج تمتع تا تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶، دارندگان قبوض ودیعه گذاری تا تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۸۶ و همه دارندگان قبوض ودیعه گذاری از تاریخ یکم مرداد ۱۳۸۶ به صورت روزشمار و صرفاً تا تکمیل ظرفیت تخصیص یافته در اولویت اعزام به حج تمتع سال آینده قرار دارند.

وی گفت : واجدان شرایط تشرف به این سفر، از هم اکنون ضمن انجام برنامه‌ریزی لازم و به روزرسانی اطلاعات خود در سامانه reserve.haj.ir برای اخذ کد‌رهگیری و تکمیل مدارک خود، به ویژه تهیه گذرنامه دارای اعتبار اقدام کنند.

تذکرات مهم:

افرادی که در کاروان‌های حج سال ۱۳۹۹ نام‌نویسی و وجوه مربوط را واریز کرده‌اند، اما به دلیل لغو سفر حج در آن سال و سال‌های پس از آن موفق به تشرف نشده و تاکنون نیز انصراف نداده‌اند، نیازی به انجام پیش ثبت نام ندارند و همزمان با اعلام ثبت نام قطعی، به صورت مستقیم امکان نام‌نویسی در کاروان‌ها را خواهند داشت.

همه ودیعه‌گذاران حج تمتع باید قبل از انجام امور ثبت‌نام، به سامانه reserve.haj.ir مراجعه و به تکمیل اطلاعات و اخذ کد رهگیری اقدام کنند، در غیر این صورت امکان ادامه فرایند ثبت نام را نخواهند داشت.

متقاضیان اعزام برای سفر حج تمتع سال ۱۴۰۳ باید گذرنامه حداقل با اعتبار ۱۴۰۳/۰۹/۲۰ داشته باشند.

اطلاعیه تکمیلی درباره زمان و نحوه پیش ثبت نام، روز یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ از طریق پایگاه‌های خبری سازمان حج و زیارت و همچنین رسانه‌های دیداری و شنیداری منتشر خواهد شد.

سال ۱۴۰۲ عربستان پس از سه سال توقف، حج تمتع را بدون در نظر گرفتن محدودیت کرونایی برگزار کرد و یک میلیون و ۸۴۵ هزار و ۴۵ زائر از ۱۰۰ کشور جهان حاجی شدند؛ در حالی که سعودی‌ها اعلام کرده بودند در حج تمتع امسال بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر شرکت می‌کنند.

یکی از علل کاهش ۶۵۰ هزار نفری تعداد حجاج ۱۴۰۲، افزایش هزینه حج تمتع برای زائران برخی کشور‌ها بود که در این زمینه زائران مصری با انصراف حدود ۴۰ درصدی، در صدر قرار داشتند. زائران کشور‌های امارات و ترکیه هم با همه سهمیه به حج تمتع امسال نرفتند.

ایران هم که نه تنها پس از برقراری روابط سیاسی با عربستان، بلکه قبل از آن هم درخواست افزایش سهمیه حج داده بود، سهمیه اش ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر بود که از این تعداد نیز ۹ نفر انصراف دادند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید