برنامه سینمایی هفت؛ باز همان آش و همان کاسه، باز همان مجری!

کدخبر: ۶۱۹۹۶۹
اقتصادنیوز: از طرف صداوسیما اعلام شد که پخش برنامه سینمایی «هفت» دوباره از سر گرفته خواهد شد، البته دیگر این برنامه در شبکه 3 نیست و مثل زمان جشنواره سال گذشته از شبکه نمایش پخش خواهد شد.
برنامه سینمایی هفت؛ باز همان آش و همان کاسه، باز همان مجری!

به گزارش اقتصادنیوز، مدیر شبکه نمایش گفت: «پخش سری جدید برنامه «هفت» به تهیه‌کنندگی محمدحسین تنکابنی و با اجرای بهروز افخمی در دو فاز آغاز خواهد شد. در فاز نخست این برنامه پیش از برگزاری جشنواره فیلم فجر به صورت هفتگی جمعه‌ها ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه نمایش می‌رود.

در ایام جشنواره برنامه «هفت» با ویژه برنامه‌ای که ترتیب داده است، هر شب از شبکه نمایش سیما و از محل برگزاری جشنواره به صورت زنده روی آنتن می‌رود و پس از آن نیز تا پایان سال به صورت هفتگی ادامه خواهد داشت.

در فاز دوم هم پخش این برنامه از بهار ۱۴۰۳ با دکور جدید و تغییراتی در فرم برنامه آغاز می شود. برنامه «هفت» از سه بخش اصلی پرونده ویژه، میز نقد سینمای ایران و میز نقد سینمای جهان تشکیل می شود که هر بخش طراحی ویژه‌ای دارد.

امیر قادری و حمیدرضا قادری کارشناسان ثابت بخش میز نقد سینمای ایران هستند. همچنین جواد طوسی و رضا صدیق نیز به عنوان منتقد و کارشناس در میز سینمای جهان حضور دارند.»

این که برنامه‌ای قدیمی با محوریت سینما دوباره از تلویزیون پخش خواهد شد اتفاق خوشایندی است اما واقعیت این است که ارکان اصلی این برنامه یعنی مجری اصلی آن بهروز افخمی و منتقدانی چون امیر قادری و جواد طوسی به دفعات مکرر در این برنامه دیده شده و نوع نگاه و عملکرد آنها برای مخاطب کاملا روشن است.

باید به مدیران صداوسیما یادآوری کرد وقتی حرف از تغییر و نوآوری در یک برنامه زده می‌شود منظور فقط دکور و شکل و شمایل آن نیست، بلکه مهمتر از آنها مجری و کارشناسانی هستند که نگاهی جدید و نو به مسائل سینمای ایران و جهان داشته باشند.

پارسال هم در مطلبی تحت عنوان «آقای افخمی راحت باش! چیزی که زیاد است پول بیت المال برای دُن‌ کیشوت بازی شماها ...» ذکر کردیم که بهروز افخمی 2 دوره مجری برنامه هفت بوده است، یک بار در سال‌های 94 و 95 و یکباره هم در سال گذشته، در هر دو دوره هم به شهادت عملکرد و نگاهش فقط و فقط جنجال آفرین و حاشیه ساز بود یا اقداماتی را انجام می‌داد که هیچ نتیجه مطلوبی به بار نیاورد.

 از طرف دیگر هم منتقدانی مانند امیر قادری، حمیدرضا قادری، رضا صدیق و حتی جواد طوسی هم کاملا سمت و سوی سیاسی یک طیف مشخص را دارند و بیشتر هم دیده شده‌اند که به چه شکلی و با چه پس زمینه‌ای به نقد و تحلیل فیلم می‌پردازند.

واقعیت این است که تیم جدید برنامه هفت یک تیم قدیمی و پا به سن گذاشته است و برای مخاطبان جوان سینمای امروز هیچ عایدی نمی‌تواند به همراه داشته باشند.

حمیدرضا قادری، بهروز افخمی و امیر قادری در برنامه هفت سال گذشته

برنامه هفت

این همه دوری کردن از جوانان با استعداد و با سواد سینما واقعا حیرت انگیز است، اتفاقا برای برنامه‌ای چون برنامه هفت لازم بود که یک خون تازه به آن تزریق شود تا دوباره بین مخاطبان سینمایی به چشم آیید ولی انگار فقط قرار است یک برنامه‌ای باشد که بگویند وجود دارد و همین. 

یک زمانی علاقمندان و مخاطبان سینما یک هفته منتظر می‌شدند تا ببینند در برنامه هفت چه اتفاقاتی مورد بحث قرار می‌گیرد و تا ساعت 2 و 3 بامداد برای دیدن آن بیدار می‌ماندند ولی از همین الان مطمئن باشید که این برنامه هفت هیچ منزلتی پیدا نخواهد کرد. چرا؟ چون زمانه عوض شده است، نسل عوض شده است اما برنامه هفت همان ترکیب ثابت و قدیمی را دارد.

بیشتر انگار این چیدمان برنامه سینمایی هفت، پاداش به بهروز افخمی و این افراد همراه با او برای هم سو بودن با مواضع مدیریت صداوسیماست، متاسفانه!

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید