ساخت سازه بتنی در محدوده دانشگاه تهران خبرساز شد+ عکس

کدخبر: ۶۲۰۹۸۶
اقتصادنیوز: تصاویری منتشر شده است که نشان دهنده ساخت‌وساز، مجاور در شمالی دانشگاه علوم پزشکی در محدوده محوطه دانشگاه تهران است.
ساخت سازه بتنی در محدوده دانشگاه تهران خبرساز شد+ عکس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شرق، تصاویری که به دست شبکه شرق رسیده است، نشان دهنده ساخت‌وساز، مجاور در شمالی دانشگاه علوم پزشکی در محدوده محوطه دانشگاه تهران است. تصاویر نشان می‌دهد که یک سازه بتنی یک طبقه با مساحت حدودی ۸۰ متری چسبیده به نرده های شمال دانشگاه در حال ساخت است.

ساخت سازه بتنی در محدوده دانشگاه تهران خبرساز شد

مجوز میراث فرهنگی الزامی است

دانشگاه تهران ثبت ملی است و هرگونه ساخت‌وساز در حریم دانشگاه باید منطبق بر ضوابط و هماهنگی سازمان میراث فرهنگی انجام. دانشگاه تهران به عنوان یک مجموعه یکپارچه در مسیر ثبت جهانی قرار دهد وهر گونه ساخت‌وساز بدون توجه به ارزش های میراثی این مجموعه، می‌تواند به این اثر ملی آسیب بزند.

ساخت‌وساز در محوطه دانشگاه علوم پزشکی انجام شده و بر اساس سلسله مراتب اداری مسئولیت به عهده معاونت عمرانی دانشگاه است. پاسخ مستقیمی در خصوص این سؤال که "آیا این بنا با مجوز میراث فرهنگی ساخته می‌شود یا خیر؟ دریافت نکردیم اما بعد از چندین ساعت پیگیری از روابط عمومی دانشگاه، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد:" این سازه فقط یک کیوسک نگهبانی ست. "

کیوسک بتنی!

تصاویر نشان می‌دهد که سازه مورد نظر بتنی است و پاسخ روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، احتمال وجودمجوز میراث فرهنگی کاهش می‌دهد. در حال حاضر گیت نگهبانی های داخل دانشگاه همه به صورت کانکس و موقت هستند تا فضای دانشگاه حفظ شود و اگر هم قرار باشد، ساختمان جدید ساخته شود باید مجوز میراث فرهنگی را داشته باشد.

یکی از اساتید دانشگاه تهران در این خصوص به خبرنگار شبکه شرق گفت:

"بعید می‌دانم برای ساخت‌وساز در حریم دانشگاه، از میراث فرهنگی مجوز داشته باشند. سازه در حال ساخت، بتنی است و نمای دانشگاه را از جبهه شمالی تغییر می‌دهد. از میراث فرهنگی تقاضا داریم دخالت کند. این سازه به نمای شمالی آسیب می‌زند. شبیه یک زائده اضافه است که کارکرد معمارانه هم ندارد. انتظار می‌رود، اساتید دانشگاه هنر و معماری حساس تر باشند. اگر تخلفی در حوزه آثار ثبت ملی رخ دهد، این وظیفه سازمان میراث فرهنگی است که دخالت کند."

کل بناهای واقع در پردیس مرکزی دانشگاه تهران به عنوان اثر ثبت شده فرهنگی شناخته می‌شوند. دانشگاه تهران ترکیبی از معماری ایرانی و جهانی است و به عنوان بستر بسیاری از اتفاقات تاریخی و سیاسی ایران مدرن، بخش مهمی از هویت تهران و پایتخت است. در همین راستا هرگونه دخل و تصرفی در این محدوده باید با در نظر گرفتن اصول معماری و میراثی انجام شود

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید