سکوت معنادار انگلیس؛ هراس از یمن یا برنامه ریزی برای حمله؟

کدخبر: ۶۲۱۴۱۶
اقتصادنیوز: سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس از اظهارنظر درباره احتمال حمله لندن به مواضع انصارالله یمن خودداری کرد.
سکوت معنادار انگلیس؛ هراس از یمن یا برنامه ریزی برای حمله؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، یک مقام دولت انگلیس از اظهارنظر درباره اینکه آیا لندن خودش را متعهد به نظرخواهی از پارلمان برای انجام حملات هوایی احتمالی به مواضع انصاراالله یمن می‌داند یا خیر خودداری کرد.

خبر مرتبط
ادعای بلینکن درباره نقش ایران در حملات یمن/ حملات در دریای سرخ عواقبی خواهد داشت

اقتصادنیوز: وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد که حملات دریای سرخ از سوی ایران حمایت و تحریک می‌شود.

سخنگوی دفتر نخست‌وزیر انگلیس علاوه براین به سوالات درباره اینکه آیا لندن اصلاً قصدی برای انجام چنین حملاتی دارد یا خیر نیز پاسخ شفاف نداد.

طبق نوشته پایگاه انگلیسی «استاندارد»، سخنگوی رسمی دفتر نخست‌وزیری انگلیس در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ممکن است انگلیس بدون کسب اجازه از پارلمان اقدام نظامی انجام دهد گفت: «من درباره اینکه چه اقدام نظامی انجام خواهد شد یا نخواهد شد گمانه‌زنی نخواهم کرد.»

خبر مرتبط
فوری؛ حمله یمن به یک کشتی آمریکایی

اقتصادنیوز : نیروهای‌های مسلح یمن از هدف قرار دادن کشتی آمریکایی خبر داد.

وی سپس با اشاره به آنچه به ادعای وی حملات نیروهای انصارالله علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ است اضافه کرد: «ما به روشنی گفته‌ایم و مشخص کرده‌ایم که این حمله‌ها غیرقانونی و خطرناک هستند و قابل پذیرش نیستند. بنابراین، ما همه گزینه‌ها را در دسترس خودمان نگاه می‌داریم.»

این مقام انگلیسی که پایگاه استاندارد اشاره‌ای به نامش نکرده مدعی شد که برای چنین سناریوهایی «قواعد مشخصی» از جمله از طریق اختیارات نخست‌وزیر مشخص شده است.

نخست‌وزیرهای انگلیس پیش از این در خصوص اخذ مجوز از پارلمان برای انجام حملات هوایی توسط ارتش انگلیس رویکردهای متفاوتی در پیش گرفته‌اند. سال ۲۰۱۳، نخست‌وزیر انگلیس درخواست برای انجام اقدام نظامی علیه «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه را به پارلمان برد اما این درخواست توسط قانونگذاران انگلیسی رد شد.

یک سال بعدتر، در سال ۲۰۱۴، مجلس اعیان انگلیس به درخواست دولت انگلیس برای انجام حملات هوایی علیه مواضع داعش در عراق پاسخ مثب داد. سال ۲۰۱۸ هم دولت انگلیس بدون کسب مجوز از پارلمان به نقاطی در داخل سوریه حمله کرد.

ترزا می، نخست‌وزیر وقت انگلیس در توجیه اقدام خود برای پیوستن به حملات هوایی علیه مواضع دولت سوریه گفت که انجام این اقدام از سوی لندن «از لحاظ اخلاقی و حقوقی» صحیح بوده است.

روز سه‌شنبه دیوید کامرون، وزیر امور خارجه انگلیس در جلسه‌ای در پارلمان انگلیس خطاب به نماینده‌های پارلمان گفت که حملات یمنی‌ها در دریای سرخ «غیرقابل قبول» هستند. او گفت: «هیچ‌کس نمی‌‌خواهد شاهد تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه باشد اما قابل قبول نیست که آزادی تردد دریایی به این شکل آسیب ببیند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید