تشدید نگرانی‌ها از مالچ‌پاشی دریاچه ارومیه/ پاسخ رییس سازمان حفاظت از محیط زیست

کدخبر: ۶۲۱۴۷۳
اقتصادنیوز: موضوع مالچ پاشی در دریاچه ارومیه همچون شایعات دیگر درباره این دریاچه که اخیرا حسابی دست به دست شد، توسط مسئولان محیط زیست تکذیب شد.
تشدید نگرانی‌ها از مالچ‌پاشی دریاچه ارومیه/ پاسخ رییس سازمان حفاظت از محیط زیست

به گزارش اقتصادنیوز، نام دریاچه ارومیه در چند هفته اخیر بارها به سرخط اخبار رسانه ها تبدیل شده است، این دریاچه که دیگر امیدی به احیای آن نیست، شایعات مختلفی را در این مدت تجربه کرده است.

تازه ترین خبر هم که حسابی در محافل محیط زیستی سروصدا به پا کرده است، مالچ پاشی در دریاچه ارومیه است، موضوعی که البته واکنش مسئولان مربوطه را هم به همراه داشت.

خبر مرتبط
مالچ پاشی دریاچه ارومیه صحت دارد؟/ مدیرکل منابع طبیعی توضیح داد

اقتصادنیوز: مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان شرقی، طرح اجرایی به نام مالچ پاشی حوضه دریاچه ارومیه را تکذیب کرده است.

سیروس داوودی، مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان شرقی، روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرده بود: «ظاهراً یک طرح تحقیقاتی در سطح ۴۰۰ متر مربع بوده که بدون مجوز در یکی از شهرستان‌های آذربایجان شرقی انجام شده است. مالچ پاشی در ۴۰۰ متر مربع در شهرستان یاد شده از سوی یک شرکت دانش بنیان به عنوان یک طرح تحقیقاتی مطرح شده که در خصوص جلوگیری از گرد و غبار به طور عمومی پیگیری می‌شود اما هیچ گونه مجوز یا مصوبه‌ای در این خصوص صادر نشده است.»

البته دامنه این موضوع آنقدر گسترده شد که واکنش رییس سازمان حفاظت از محیط زیست را هم به همراه داشت، علی سلاجقه هم در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره مالچ‌پاشی دریاچه ارومیه، اظهار کرد: «این موضوع مربوط به کار علمی یک دوستار محیط زیست است که در مساحت ۶۰ متر مربع کار آزمایشگاهی انجام داده است و این اخبار درست نیست.»

خبر مرتبط
جنجال برداشت لیتیوم از دریاچه ارومیه/ چینی‌ها در دریاچه ارومیه چه می کنند؟

اقتصادنیوز: تصاویری که در روز‌های گذشته و در فضای مجازی از حرکت چند کامیون بر بستر دریاچه ارومیه و حمل خاک این دریاچه منتشر شده، بار دیگر به شایعات مربوط به استحصال ماده مهم و راهبردی لیتیوم از شورابه‌های باقی مانده از دریاچه دامن زده است. با این حال مقامات مسئول کشوری و استانی و فعالان اقتصادی در بخش معدن استان آذربایجان غربی درستی این شایعات را به کل رد کرده و درباره آن توضیحاتی ارائه کردند.

او افزود: «این‌که گفته شود دریاچه ارومیه مالچ‌پاشی شده است، کاملاً کذب است و هیچ جای دنیا چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و از منظر علمی هم امکان‌پذیر نیست. این موضوع که انجام شده مربوط به یک کار آزمایشگاهی است‌.»

نکته جالب توجه این است که همین مدتی پیش هم خبری درباره برداشت ماده ای ارزشمند که لیتیوم نام داشت از بستر دریاچه ارومیه حسابی مورد توجه قرار گرفت و ادعاهایی هم درباره انجام این کار توسط چینی ها منتشر شد که تکذیب مسئولان را به همراه داشت. سعید شهند، مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی اظهار کرده بود: «به دنبال انتشار مطالب کذب و شایعات در فضای مجازی، مبنی بر اینکه املاح و مواد معدنی به غیر از نمک خشک برداشت می‌شود، ضمن تکذیب این موضوع به استحضار مردم عزیز کشورمان می‌رسانم، طبق روال سال‌های گذشته از بستر دریاچه ارومیه برداشت نمک خشک با مجوز سازمان صنعت معدن و تجارت و اداره کل حفاظت محیط زیست انجام می‌شود.»

وی ادامه داد: «این برداشت‌ها از نمک خشک دریاچه ارومیه برای صنایعی که ماده اولیه آنها نمک است، انجام می‌شود و به غیر از آن هیچ ماده معدنی از بستر دریاچه ارومیه برداشت نمی‌شود و مطالبی که در فضای مجازی منتشر شده را قویاً تکذیب می‌کنم.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید