کاهش چشمگیر طلاق توافقی در تهران

کدخبر: ۶۲۲۲۳۶
اقتصادنیوز: رئیس کل دادگستری استان تهران از سازش در حدود ۷۰۰ پرونده با کمک مراکز مشاوره خانواده قوه قضاییه در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری خبر داد .
کاهش چشمگیر طلاق توافقی در تهران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، علی القاصی مهر روز یکشنبه در آیین افتتاح مراکز مشاوره خانواده استان تهران و رونمایی از سامانه مسیر مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه و آیین تحلیف مشاوران خانواده قوه قضاییه افزود: پرونده‌های مربوط به طلاق توافقی در استان تهران در ۹ ماهه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ به میزان ۳۲ درصد کاهش داشته است؛ بنابراین اگر نهاد مشاوره و مصالحه و سازش در کنار خانواده‌ها تقویت شود، قطعا در نمود آسیب‌های بالقوه ناشی از طلاق در جامعه پیشگیری خواهد شد.

القاصی مهر با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای حمله تروریستی کرمان و آغاز ماه مبارک رجب با بیان اینکه دوام و قوام جامعه به‌وجود خانواده است، افزود: خانواده تشکیل شده بر اساس موازین دین اسلام، جامعه‌ای کارآمد، پیشرفته و مترقی در همه زمینه‌ها را به وجود خواهد آورد.

وی تصریح کرد: هر چه کانون خانواده‌ها مستحکم، قوی و برگرفته از الگوهای دینی اسلام و آموزه‌های شریعت باشد، می‌توان جامعه‌ای عاری از انحرافات و آسیب‌های اجتماعی را ایجاد کرد.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به نقش مهم و اثرگذار خانواده‌ها در ایجاد جامعه‌ای سالم و مترقی افزود: اگر قرار باشد ارزیابی دقیق و درستی از جامعه داشت نمی‌توان جامعه را جدای از خانواده‌ها بررسی کرد و اگر بنا باشد ارزیابی درستی از کانون خانواده‌ها داشت باید به دادگاه‌ها و به خصوص دادگاه‌های خانواده مراجعه کرد.

وی اضافه کرد: در چند سال اخیر آمار دعاوی مرتبط با خانواده نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است که نشان از وجود آسیب‌های متعددی در جامعه است که شاید به مسائل اقتصادی، فرهنگی و تربیتی بازگردد.

القاصی مهر، جلوگیری از فروپاشی نهاد خانواده را یکی از اولویت‌های اصلی و اساسی همه نهادها و دستگاه‌ها در بخش‌های مختلف دانست و تصریح کرد: زمانی که چرایی دچار آسیب و انحراف شدن برخی از فرزندان طلاق مورد بررسی و علت‌شناسی قرار می‌گیرد، در بسیاری از موارد بی‌شک به محرومیت آن‌ها از کانون گرم خانواده بازمی‌گردد؛ بنابراین باید پذیرفت که برای صیانت از جامعه و حفظ و بقای نهاد خانواده و برون‌رفت از آسیب‌ها و مشکلات موجود در جامعه همه دستگاه‌ها و نهادهای مسئول باید تمرکز خود را بر امر صیانت از نهاد خانواده در مراحل تکامل و رشد و جلوگیری از متلاشی شدن آن قرار دهند.

جایگاه مهم و تاثیرگذار مشاوران در صیانت از نهاد خانواده

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به جایگاه مهم و تاثیرگذار مشاوران خانواده در صیانت از نهاد خانواده گفت: از جمله موضوعات اثرگذار در حوزه صیانت از نهاد خانواده، مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه است و هدف از ایجاد مراکز مشاوره ارائه مشورت و مساعدت به زوجین و خانواده‌ها برای اتخاذ درست تصمیم و جلوگیری از تصمیمات هیجانی و بی‌برنامه است.

وی با اشاره به حساسیت کار مشاوران خانواده اظهار داشت: مشاوران خانواده با توجه به حساسیت کار خود باید از عقلانیت، تدبیر، دوراندیشی، صبر و قوه تصمیم‌گیری صحیح و در عین حال قدرتمندی نفوذ کلامی و فکری برخوردار باشند تا توان ارائه مشاوره صحیح و طریق درست را داشته باشند.

القاصی مهر با تاکید بر ضرورت پررنگ‌تر شدن نقش یاری‌رسان مشاوران خانواده در دعاوی مرتبط با امور خانواده گفت: هدف غایی و اصلی این است که اختلاف بین زوجین به مصالحه تبدیل شود؛ بنابراین مشاوران خانواده باید از چنان هنر، تدبیر و توانمندی برخوردار باشند که بتوانند به این هدف مهم و مقدس جامه عمل بپوشانند.

رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن اشاره به جایگاه و خاستگاه قانونی مشاوران خانواده و به‌طور خاص مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در امر صیانت از نهاد خانواده اظهار داشت: قانون‌گذار در قانون حمایت خانواده موادی را پیش بینی کرده که به نقش و جایگاه قانونی مشاوران اشاره شده و بر همین ورود مشاوران در این دعاوی از جایگاه و پشتوانه قانونی برخوردار است.

وی به مواد ۱۶ و ۱۹ قانون حمایت خانواده اشاره کرد و گفت: در مواد یاد شده قانون‌گذار تکالیفی را بر عهده قوه قضاییه و به‌طور خاص دادگاه‌های خانواده نهاده است و در مورد طلاق‌های توافقی قوه قضاییه موظف است در بدو امر موضوع را به مشاوران ارجاع دهد و پیش از آن قاضی نباید اتخاذ تصمیم کند.

القاصی مهر ادامه داد: در خصوص سایر طلاق‌ها نیز منعی وجود ندارد که طرفین به مشاوران خانواده ارجاع داده شوند و پیشنهاد مشاوران در خلال جلسات مشاوره حتما می‌تواند راه حل درست و طریق صحیحی را به دادگاه ارائه دهد.

رئیس کل دادگستری استان تهران، مزایای استفاده از سامانه «مسیر» را مورد اشاره قرار داد و گفت: با بهره‌برداری از این سامانه با کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضا، زمینه ایجاد صلح و سازش در زمینه مقوله طلاق توافقی تقویت خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه نظرات و پیشنهادات مشاوران خانواده برای قضات در مقام تصمیم‌گیری در خصوص دعاوی خانوادگی مساعدت خواهد کرد، اظهار داشت: با راه‌اندازی مراکز مشاوره این انتظار و امید وجود دارد که هم ورودی پرونده‌های موضوع دعاوی خانواده کاهش یابد و هم آمار پرونده‌های طلاق به حداقل برسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۵ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید