آیا بین سردی هوا و سکته مغزی رابطه مستقیمی هست؟

کدخبر: ۶۲۲۲۴۰
اقتصادنیوز: با فرا رسیدن فصل زمستان و سردتر شدن هوا، کارشناسان نگران رابطه بین هوای سرد و افزایش خطر خونریزی مغزی هستند.
آیا بین سردی هوا و سکته مغزی رابطه مستقیمی هست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرفوری، دکتر مانیش وایش، مدیر ارشد جراحی مغز و اعصاب در بیمارستان فوق تخصصی مکس در دهلی، تأیید کرد که یک سری مطالعات محوری منتشر شده در مجلات معتبر پزشکی، رابطه نگران کننده ای را نشان می دهد که تأیید می کند که هوای بسیار سرد مستعد ابتلا به خونریزی مغزی را افزایش می دهد و افراد دارای فشار خون بالا را تحت تأثیر قرار می دهد.

دکتر وایش گفت: این مطالعه بر نقش قوی هوای سرد به عنوان یک عامل خطر برای خونریزی مغزی تأکید می‌کند و علت احتمالی آن را نشان می‌دهد.

وی افزود: به نظر می رسد هوای سرد به عنوان محرک عمل می کند، به ویژه در افراد مبتلا به فشار خون بالا که خطر خونریزی مغزی را افزایش می دهد و ارتباط بین هوای سرد و افزایش خطرات مستلزم انجام اقدامات پیشگیرانه است.

دکتر یاشپال سینگ بوندلا، مشاور ارشد در مرکز مغز و ستون فقرات در دهلی، گفت: علاوه بر این، مطالعه ای که در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شد، ارتباط نگران کننده ای را بین دمای سرد و افزایش فشار خون نشان داد.

وی تاکید کرد که حتی افراد مبتلا به فشار خون بالا در دماهای سرد با افزایش خطر مواجه هستند که خطر خونریزی مغزی را به شدت افزایش می دهد.

وی افزود: مداخله به موقع، از جمله مدیریت سطح فشار خون و انجام اقدامات پیشگیرانه در برابر سرمای شدید، برای کاهش خطرات احتمالی مرتبط با خونریزی مغزی در فصول سرد بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: در این مطالعات پیشگامانه بر فراخوان آگاهی عمومی و انجام اقدامات پیشگیرانه سلامت تاکید شد. با نزدیک شدن به فصل زمستان، به افراد، به ویژه آنهایی که فشار خون بالا یا خطرات قلبی عروقی دارند، توصیه می شود اقدامات پیشگیرانه از جمله غربالگری منظم سلامت، حفظ سطح بهینه فشار خون و گرم ماندن را انجام دهند.

دکتر بوندلا گفت که اگر فردی دچار خونریزی مغزی شود، مهم است که بیمار را در اسرع وقت به نزدیکترین بخش اورژانس ببریم.

علائم شایع خونریزی مغزی شامل گروهی از علائم، مانند سردرد شدید ناگهانی، ضعف یا بی حسی در یک طرف بدن، مشکل در صحبت کردن یا درک گفتار، اختلالات بینایی، سرگیجه یا از دست دادن تعادل، حالت تهوع یا استفراغ بدون آشکار است. دلیل و تشنج در برخی موارد ممکن است از دست دادن هوشیاری یا تغییر در وضعیت روانی وجود داشته باشد.

دکتر بوندلا تاکید کرد که زمان در مدیریت خونریزی مغزی از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا مداخله سریع پزشکی از جمله تثبیت علائم حیاتی، اطمینان از اکسیژن رسانی کافی و کنترل فشار خون برای جلوگیری از عوارض بسیار مهم است.

مداخلات جراحی ممکن است ضروری باشد، همراه با داروهایی که علائم و شرایط زمینه‌ای مانند فشار خون بالا را درمان می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید