نوسازی تاکسی‌ها و موتورها در راه است/ چرخه اسقاط خودرو به راه می‌افتد؟

کدخبر: ۶۲۳۱۲۱
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از ادغام دو ماده از قانون ساماندهی صنعت خودرو به‌صورت یکپارچه با آیین‌نامه اجرایی قانون هوای پاک خبر داد.
نوسازی تاکسی‌ها و موتورها در راه است/ چرخه اسقاط خودرو به راه می‌افتد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،  داریوش گلعلیزاده  درباره تدوین آیین‌نامه‌ای جدید در مورد از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اظهارکرد: آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو به‌صورت یکپارچه با آیین‌نامه اجرایی قانون هوای پاک ادغام می‌شود و به دلیل اینکه به سن فرسودگی خودروها و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده مربوط بود، این آیین‌نامه تهیه و اقدامات کارشناسی بسیاری نیز برای آن انجام شده است.

وی ادامه داد: براساس تجربیات گذشته تلاش شده است که این آیین‌نامه بتواند چرخه اسقاط خودرو را ایجاد و نقص‌های گذشته را نیز از بین ببرد. خوشبختانه این آیین‌نامه به تصویب دولت رسید و طی روزهای آتی اعلام خواهد شد و در آن سعی شده که از طریق تولید گواهی‌های اسقاط خودروهای فرسوده نسبت به نوسازی خودروها به‌ویژه حمل و نقل عمومی و موتورسیکلت‌ها اقدام شود. پیش‌بینی می‌کنیم این آیین‌نامه دستاوردهای مناسبی داشته باشد چراکه تمام مراحل آن با کمترین وابستگی به منابع دولتی انجام خواهد شد.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: بر اساس این آیین‌نامه طبق اولویت‌بندی ابتدا تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌ها در کلانشهرها سپس در سایر شهرها برای نوسازی و از رده خارج شدن هدف‌گذاری می‌شوند و پس از آن در سال‌های آینده حتی اگر نیاز باشد آیین‌نامه به‌روز می‌شود. مرجع سیاستگذاری و اولویت‌بندی برنامه‌ها کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا است.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع آلودگی هوا تلاش می‌شود تا بتوانیم شاهد اثربخشی  نتایج طرح‌ها برای نوسازی و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باشیم.

گلعلیزاده در پایان درباره چگونگی اجرای برنامه‌ریزی‌های انجام شده گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی دو سال اول اگر خودروسازان توانایی داشته باشند که خودروها را در اختیار تاکسیرانی‌ها قرار دهند، حدود ۱۰۰ هزار تاکسی بالای ۱۲ سال و ۲۰۰ هزار موتورسیکلت نوسازی می‌شود و این میزان برای مرحله اول خوب است. برای مراحل بعدی نیز باید تغییراتی در آیین‌نامه ایجاد شود تا تعداد گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری خودروها افزایش یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید