مروری بر گذشته و حال یک رویداد؛

زنان ایرانی به خدمت می‌روند/ جزئیات اعزام هزار زن

کدخبر: ۶۲۳۵۹۴
اقتصادنیوز: مردم حدود 50 سال پیش در این کشور شاهد اعزام هزاران دختر به خدمت بودند؛ برنامه‌ای که در قالب اجرای یک طرح برای حضور در مناطق محروم اجرا می‌شد.
زنان ایرانی به خدمت می‌روند/ جزئیات اعزام هزار زن

به گزارش اقتصادنیوز،  واژه «خدمت» در ایران پیش از انقلاب در اشکال مختلف دیگری اجرایی می‌شد. یکی از اشکال پر سر و صدای آن در نیم قرن گذشته خدمتی است که از حدود 50 سال پیش در کشور در قالب حضور در مناطق محروم و ارائه خدمات پزشکی تحت عنوان خدمت در سپاه بهداشت اجرایی شد.

خبر مرتبط
این افراد یک ماه کمتر سربازی می‌روند

اقتصادنیوز: مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش از کسر خدمت یک ماه سربازی برای تمام دانش‌آموزان پسر شاغل به تحصیل در هنرستان‌ها و فارغ‌التحصیلان این مراکز خبر داد.

جالب اینکه حدود 50 سال پیش در همین روزها خبری درباره اعزام به خدمت زنان و دختران ایران در روزنامه اطلاعات منتشر شد که در نوع خود قابل توجه و خاطره‌انگیز است.

این روزنامه در تاریخ اول بهمن ماه سال 1353 درباره اعزام به خدمت زنان فارغ التحصیل رشته‌های پزشکی و بهداشتی نوشت: «در فروردین ماه آینده هزار زن و دوشیزه دیپلمه و نیز کلیه زنان فارغ التحصیل لیسانسه و دکترا برای خدمت در سپاه بهداشت به خدمت احضارمی‌شوند. سپاهیان پزشک درجه ستوان یکمی و سپاهیان لیسانسه درجه ستوان دومی می‌گیرند.»

Screenshot_2024-01-21-15-21-19-015-edit_org.telegram.messengerاطلاعات با اشاره به اطلاعیه سازمان بهداری، ادامه داده است: «در فروردین ماه سال 54، یک هزار دیپلمه زن و کلیه زنان فارغ التحصیل لیسانسه به بالا که تحصیلات آن‌ها با خدمات بهداشتی، جمعیت و تنظیم خانواده مربوط است برای خدمت در سپاه بهداشت خدمات اجتماعی زنان فراخوانده خواهند شد.»

به گفته اطلاعات، دوازدهمین دوره سپاهیان بهداشت خدمات اجتماعی زنان از شانزدهم فروردین ماه سال آینده آغاز می‌شود. این سپاهیان پس از طی یک دوره آموزش شش ماهه نظامی و تخصصی، جهت خدمت به بخش‌ها و روستاهای کشور اعزام خواهند شد. این مشمولان تا پانزدهم اسفند ماه مهلت نام نویسی دارند.»

در ادامه این توضیحات همچنین به مدت زمان خدمت این گروه اشاره شده و آمده است: «سپاهیان بهداشت در دوران 18 ماه خدمت در بخش‌ها و روستاهای کشور به انجام خدمات بهداشتی، کنترل جمعیت و تنظیم خانواده، بهداشت مادر و کودک، آموزش نحوه تغذیه صحیح کودکان، انجام زایمان طبیعی و کوشش در بهبود بهداشت محیط مبادرت کنند.»

Screenshot_2024-01-21-15-22-09-332-edit_org.telegram.messenger

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید