مروری بر گذشته و حال یک رویداد

جزئیاتی از آخرین لحظات زندگی مهدی بازرگان/ ماجرای حمله قلبی در فرودگاه زوریخ

کدخبر: ۶۲۳۶۰۲
اقتصادنیوز: 30 سال پیش در چنین روزی یکی از سیاست مداران مهم و تاثیرگذار کشور پس از تحمل دوره ای بیماری دار فانی را وداع گفت.
جزئیاتی از آخرین لحظات زندگی مهدی بازرگان/ ماجرای حمله قلبی در فرودگاه زوریخ

به گزارش اقتصادنیوز، سپهر سیاست ایران ستاره‌های فراوانی را به خود دیده است که برخی از آن‌ها کم فروغ و برخی به واسطه تاثیرات مهمی که بر فضای سیاسی کشور گذاشتند، حسابی پرفروغ و درخشان بوده‌اند.

بدون شک مهدی بازرگان با تمامی گرایش‌ها و اختلاف سلیقه‌های سیاسی یکی از همین چهره‌های پرفروغ سیاست ایران است که تاثیرگذاری او بر تاریخ کشور همواره مورد تایید همگان بوده است. چهره‌ای که دقیقا حدود 30 سال پیش در چنین روزی در جریان یک سفر درمانی به زوریخ، درگذشت.

خبر مرتبط
فرزند آیت‌الله طالقانی درگذشت

اقتصادنیوز: فرزند آیت‌الله سید محمود طالقانی، پس از یک دوره بیماری ریوی-تنفسی، دار فانی را وداع گفت.

پیکر بازرگان بعد از انتقال به تهران و تشییع از مقابل حسینیه ارشاد، بنا به وصیت او در مقبره بیات در نزدیکی حرم حضرت معصومه و در کنار والدین و اقوامش به خاک سپرده شد

این اتفاق تلخ و البته بسیار مهم خیلی زود به تیتر یک روزنامه‌های کشور بدل شد، مانند روزنامه اطلاعات که در تاریخ اول بهمن ماه سال 1373 درباره جزییات درگذشت او نوشت: «مهندس بازرگان پس از خروج از هواپیما در فرودگاه زوریخ، دچار حمله قلبی شد و با تلاش اعضای سفارت ایران در سوئیس که در فرودگاه در انتظار وی بودند، با یک فروند هلی کوپتر به نزدیک ترین بیمارستان منتقل شد. معالجات تکمیلی در بیمارستان زوریخ موثر واقع نشد و مهندس بازرگان در ساعت 15 روز 30 دی درگذشت.»

Screenshot_2024-01-21-16-01-52-678-edit_org.telegram.messenger

این روزنامه همچنین اعلام کرد که پیکر مهندس بازرگان از ساعت 8 صبح دوشنبه از مقابل حسینیه ارشاد تشییع خواهد شد.

اما نکته جالب از گزارش این روزنامه، روایاتی است که از آخرین لحظات زندگی مرحوم مهندس بازرگان از زبان نزدیکان او منتشر شده است.

این روزنامه با انتشار پیام تسلیت یدالله سحابی، آورده است: «با یک دنیا تاسف و تاثر به اطلاع مردم شریف ایران می‌رساند، مهندی مهدی بازرگان رادمرد تقوی و شرف که به تجویز پزشکان برای درمان قلب عازم خارج از کشور بودند، روز جمعه 30 دی در فرودگاه زوریخ دعوت حق را لبیک گفتند.»

اطلاعات سپس به نقل از هاشم صباغیان که از نزدیکان مهندس مهدی بازرگان بود، نوشت: «مهندس بازرگان به تشخیص پزشکان بیماستان دی بامداد دیروز به منظور تداوم معالجات پزشکی در کشور سوئیس به اتفاق همسر و دامادش عازم زوریخ شد.»

در ادامه گزارش این روزنامه درباره جزییات حضور او در خارج از کشور برای پیگیری درمان، اینچنین آمده است: «طبق گزارش‌های دیگر، سفارت ایران در برن، براساس یک دستورالعمل از وزارت خارجه ماموریت یافت که تسهیلات لازم را برای کمک به بستگان بازرگان در جهت انتقال وی به یک مرکز درمانی معتبر در نظر بگیرد. منابع سفارت ایران در برن گفتند که سفارت ایران نمایندگانی را برای استقبال از بازرگان به فرودگاه اعزام کرد و قرار بود او در رزیدانس سفارت در برن مستقر شود.»

بخش پایانی این گزارش هم به آخرین حضور بازرگان در دانشکده فنی دانشگاه تهران اختصاص دارد که بدین شرح است: «مرحوم مهندس مهدی بازرگان روز چهارشنبه هفته گذشته به دعوت کانون مهندسین فارغ التحصیل دانشکده فنی در مراسم جشن شصتمین سالگرد این دانشکده حضور یافت. او قبل از اهدای جوایز در سخنانی از گردهمایی مذکور ابراز خرسندی کرد.»

Screenshot_2024-01-21-16-02-21-263-edit_org.telegram.messenger

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید