توصیه مهم قالیباف به دانشگاه‌ها/ در حوزه شناسایی مشکلات دچار علم‌زدگی و عوام‌زدگی نشوند

کدخبر: ۶۲۳۶۶۱
اقتصادنیوز: رئیس مجلس گفت: اگرچه این مسئولیت بر عهده دانشگاه واگذار شده اما باید در حوزه شناسایی مشکلات جامعه نباید دچار علم‌زدگی و عوام‌زدگی شوند.
توصیه مهم قالیباف به دانشگاه‌ها/ در حوزه شناسایی مشکلات دچار علم‌زدگی و عوام‌زدگی نشوند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،  محمدباقر قالیباف در «دهمین همایش ملی و دومین همایش بین‌المللی ترویج اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری اجتماعی» که امروز، یکشنبه یکم بهمن ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، اظهار کرد: هر پدر و مادر دلسوزی تلاش می‌کند که فرزند خود را مسئولیت‌پذیر تربیت‌ کند. تربیت فرزند مسئولیت پذیر در فرهنگ ایرانی و اسلامی آمده است مهم‌ترین دغدغه خانواده‌ها محسوب می‌شود. 

خبر مرتبط
عکس جوانی قالیباف و همسرش

اقتصادنیوز :تصویری دیده نشده از رئیس مجلس به همراه خانواده‌اش در زمان جنگ مشاهده می کنید.

شهردار اسبق تهران با بیان اینکه انسان یک موجود اجتماعی است، گفت: علم و دین اسلام تأکید کرده‌اند مسئولیت‌پذیری شرط انسانیت و اسلامیت است. 

وی با انتقاد از وضعیت مسئولیت‌پذیری گفت: پرسش «چرا آنطور که بایسته و شایسته است نتوانسته‌ایم در حوزه مسئولیت اجتماعی گام برداریم؟» را مطرح می‌کنم. برگزاری همایش‌هایی مانند «دومین همایش بین‌المللی ترویج اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری اجتماعی» به ما کمک می‌کند که به موضوعات مسئولیت اجتماعی توجه کنیم.

خبر مرتبط
اظهارات قالیباف علیه دولت روحانی/ دولت در مقطعی کارهای شهید سلیمانی را قبول نداشت!+ فیلم

اقتصادنیوز: رئیس مجلس شورای اسلامی درباره شهید سلیمانی گفت: حتماً بخشی از دولت در یک مقطع کارهای شهید سلیمانی را قبول نداشت و کمک نمی‌کرد.

قالیباف با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی را باید از سه بعد بررسی کرد، افزود: هنگامی که یک شخص گرفتار آسیب‌های اجتماعی می‌شود، آن فرد مورد توجه قرار می‌گیرد. به طور مثال، یک معتاد مرتکب جام می‌شود و بر اساس قوانین مجازات می‌شود. ما باید سه بعد «خانواده»، «جامعه» و «مسئولان، حکمرانی و سو مدیریت» را در کانون توجه قرار دهیم. 

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئولان و سوء مدیریت‌ها درخصوص آسیب‌های اجتماعی نقش دارند، چگونه می‌توانیم غفلت‌های خود را جبران کنیم و در پیشگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی کنیم؟ چرا فقط شخص آسیب‌دیده را مسئول می‌دانیم؟ 

*حلقه میانی اهمیت دارد

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به موضوع «حلقه‌های میانی» اشاره کرده‌اند،افزود: ایشان در یکی از سخنرانی‌های خود در جمع دانشجویان به موضوع حلقه‌های میانی اشاره کردند. 

فرمانده اسبق نیروی انتظامی با بیان اینکه تجربه خوبی از حلقه‌های میانی در دوران جنگ تجربه خوبی از حلقه‌های میانی در دوران دفاع مقدس داریم، افزود: حضور حلقه میانی در دوران جنگ تحمیلی منجر به موفقیت‌های بزرگ شد و فرماندهان بسیاری ظهور کردند. ما در آن بازه زمانی، مفهوم حلقه میانی را درک نمی‌کردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حلقه میانی مانند یک پل مستحکم و ارتباط قوی بین حکمرانی در قوای مقننه، مجریه و قضایی هستند،گفت: مردم این حلقه میانی هستند. 

* دانشگاه‌ها، مسائل جامعه را شناسایی کنند

قالیباف با بیان اینکه ماموریت دانشگاه‌ها این است مشکلات جامعه را به طور دقیق و علمی بررسی کنند، گغت: اگرچه این مسئولیت بر عهده دانشگاه واگذار شده اما باید در حوزه شناسایی مشکلات جامعه نباید دچار علم‌زدگی و عوام‌زدگی شوند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: علم‌زدگی و عوام‌زدگی سبب می‌شود دانشگاه‌ها از مسیر ماموریت اصلی خود دور شوند. دانشگاه‌ها متعلق به مردم هستند و باید در بطن مردم حضور داشته باشند. اگر در بطن جامعه حضور داشته باشیم مسائل را شناسایی می‌کنیم.

وی گفت: مسائل و مشکلات با یکدیگر متفاوت هستند. دانشگاه‌ها می‌توانند مسائل را تشخیص دهند. هنگامی که سخن از شناسایی مسائل به میان می‌آید حوزه‌ها و دانشگاه‌ها مطرح می‌شوند. دانشگاه‌ها و حوزه از پیش قراولان شناسایی مسائل هستند. ما باید مسائل جامعه را اولویت‌بندی کنیم و در جهت رفع آن گام برداریم.

* مسئولیت اجتماعی جامعه را متحول می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی، جامعه را متحول می‌کند، گفت: اگر مردم در عرصه‌های مختلف گام بردارند اتفاقات خوبی حاصل می‌شود. 

وی گفت: حلقه میانی در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گرفته است. همچنین بانک «زمان» از دیگر برنامه‌های مجلس به حساب می‌آید. مجلس به عنوان خانه ملت به حساب می‌آید. 

قالیباف با بیان اینکه حضور مردم در عرصه مسئولیت اجتماعی مهم است، گفت: حضور مردم در عرصه مسئولیت اجتماعی سبب شکل‌گیری یک جامعه قوی می‌شود. 

وی با بیان اینکه ما از قدرت موشکی برخوردار هستیم، گفت: ما می‌توانیم با موشک‌های خود ۱۲۵۰ کیلومتر دورتر از از کشور خود را که مقر داعشیان است هدف قرار دهیم. ما توانسته‌ایم مقر داعش ایشان را در ۱۰۰ متر مربع به صورت نقطه به نقطه هدف قرار دهیم. 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا و رژیم صهیونسیتی که عاملان تربیت داعش هستند قدرت بازدارندگی ما را درک خواهند کرد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید