دریای خزر کوچکتر شد! / کاهش نیم متری سطح تراز آب خزر

کدخبر: ۶۲۴۴۱۲
اقتصادنیوز: رئیس موسسه تحقیقات آب، از کاهش ۲۵ سانتی متری سطح تراز آب دریای خزر از ابتدای امسال تا کنون خبر داد.
دریای خزر کوچکتر شد! / کاهش نیم متری سطح تراز آب  خزر
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمدرضا کاویان‌پور در نشست خبری نوزدهمین نمایشگاه بین المللی آب و فاضلاب گفت: از ابتدای امسال تا کنون سطح تراز آب دریای خزر ۲۵ سانتی متر کاهش یافته است که این میزان کاهش بیشتر ناشی از روند گرمایش زمین است که کشورمان را هم درگیر کرده است.
 
وی با بیان اینکه سطح تراز آب دریای خزر در چند سال اخیر در مجموع حدود نیم متر کاهش داشته است، افزود: ۱۹۰ میلیارد متر مکعب آب دریای خزر در اثر کاهش سطح تراز از بین رفته است.
 
رئیس موسسه تحقیقات آب با بیان اینکه با توجه به روند افزایش دما کاهش سطح تراز آب دریای خزر تداوم خواهد داشت، تصریح کرد: سال‌های آینده مشکلات این کاهش سطح تراز بیشتر نمایان می‌شود و کاهش بر روی فعالیت‌های دریایی، آبزیان دریای خزر و زندگی مردم اثرگذار است. 
 
کاویان‌پور با اشاره به طرح مطالعاتی مؤسسه تحقیقات آب درباره دریای خزر گفت: مطالعات گسترده‌ای در مؤسسه تحقیقات آب و بخصوص مرکز مطالعات و تحقیقات در موضوع دریای خزر انجام شده است که نتایج این تحقیقات به زودی اطلاع رسانی می‌شود.
 
 وی ادامه داد: این گرمایش زمین سبب به هم خوردن کیفیت آب سد‌ها می‌شود.
 
کاویان‌پور به راه‌اندازی سامانه پایش و هشدار سیل در موسسه اشاره کرد و گفت: سامانه پایش اراضی کشور راه‌اندازی شده که اطلاعات آن همواره به روزرسانی شده و در اختیار وزارت نیرو قرار می‌گیرد.
 
رئیس مؤسسه تحقیقات آب از راه‌اندازی سامانه تبخیر و تعرق خبر داد و گفت: سامانه میزان آب ورودی به سد‌ها به زودی راه‌اندازی می‌شود.
 
وی با بیان اینکه تغییر اقلیم از سال ۱۸۵۰ میلادی آغاز شده و از سال ۱۹۰۰ روند رشد آن بیشتر شده است، گفت: تغییر اقلیم در ایران از سال ۱۳۸۰ به طور جدی آغاز شده است.
 
کاویان‌پور اظهار کرد: سال گذشته ۱.۳ درجه افزایش دما داشته‌ایم و امسال نیز در نقاط مختلف بین یک تا ۴ درجه افزایش دما داریم.
 
رئیس مؤسسه تحقیقات آب گفت: این افزایش دما اثر مستقیمی روی منابع آبی دارد و سبب کاهش این منابع می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید