اسرائیل احساس خطر کرد/ ماجرای تماس‌های مصر و انصارالله چیست؟

کدخبر: ۶۲۵۰۸۳
اقتصادنیوز: منابع مصری اطلاع دادند که تنش اخیر در روابط قاهره و تل‌آویو به دلیل محتوای تماس‌های مصر و انصارالله یمن است.
اسرائیل احساس خطر کرد/ ماجرای تماس‌های مصر و انصارالله چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، منابع آگاه مصری اعلام کردند: تماس‌های انصارالله یمن و مصر از طریق کانال‌های امنیتی و به دنبال افزایش عملیات ارتش یمن در دریای سرخ و تنگه باب المندب صورت گرفته است. مصر از انصارالله یمن خواست سطح عملیات نظامی خود را در سایه کاهش عبور کشتی‌ها از کانال سوئز و پیامدهای منفی آن بر درآمدهای این کانال کاهش دهد.

خبر مرتبط
ماجرای یک دیدار مهم محرمانه میان عربستان، مصر و اردن

اقتصادنیوز: طبق گزارش منابع، مقامات ارشد امنیتی عربستان سعودی، اردن، مصر و تشکیلات خودگردان فلسطین ۱۰ روز پیش به طور مخفیانه در ریاض ملاقات کردند تا برنامه‌های پس از جنگ غزه را هماهنگ کنند.

مسئولان قاهره به انصارالله یمن پیشنهاد دادند عملیاتش پراکنده و غیر منظم باشد چراکه پیام انصارالله یمن درباره حمله به کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به بنادر اراضی اشغالی می‌روند به تمام جهان رسیده است. انصارالله یمن با این درخواست مخالفت کرده اما موضع مصر را درباره مخالفت با ورود به هرگونه ائتلافی علیه انصارالله یمن ستوده است.

به نقل از العربی الجدید، این منابع اعلام کردند، تماس‌های مصر و انصارالله یمن شامل خواسته‌های مصر درباره دادن ضمانت‌هایی بود مبنی بر اینکه عملیات‌های ارتش یمن تنها کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را هدف قرار دهد و کشتی‌هایی را که مشمول این هشدار نیستند به تردد و عبور تشویق کند. درخواست مصر از انصارالله برای کاهش پیامدهای منفی بر کانال سوئز بود اما در مقابل تل‌آویو از این مسئله بسیار خشمگین شد و آن را توجیهی درباره محاصره بنادر خود دانست به ویژه اینکه معتقد است این اقدام در زمانی صورت گرفته که رژیم اشغالگر صهیونیستی پمپاژ گاز طبیعی به مصر را بر اساس توافق امضا شده بین دو طرف چه برای استفاده در بازار محلی و چه برای صادرات به اروپا از سر گرفته است.

خبر مرتبط
انتقاد تند لاپید از برگزاری یک کنفرانس با موضوع شهرک‌سازی در غزه

اقتصادنیوز: رئیس اپوزیسیون اسرائیل از برگزاری کنفرانسی را در شهر قدس اشغالی با موضوع شهرک‌سازی در غزه و شمال کرانه باختری انتقاد کرد.

این منبع اعلام کرد: مصر نگرانی‌های خود را درباره فشارهای اقتصادی، به ایران ابراز کرد. قاهره پیام‌هایی را برای مقامات ایرانی فرستاد مبنی بر اینکه گسترش عملیات ارتش یمن بحران اقتصادی مصر را افزایش خواهد داد و بر توانایی مصر برای تعامل با هرگونه رویکرد بین‌المللی مرتبط با مسئله فلسطین تأثیر می‌گذارد. قاهره از تهران خواست نقشی را در ممانعت از گسترش وخامت اوضاع امنیتی ایفا کند.

مسئله جالب توجه این بود که سامح شکری، وزیر خارجه مصر یکشنبه در کنفرانس مطبوعاتی با فیصل بن فرحان، همتای عربستانی خود در قاهره، رژیم صهیونیستی را مسئول متشنج شدن اوضاع در دریای سرخ به دلیل جنگ غزه دانست.

شکری تاکید کرد مذاکراتش با همتای سعودی درباره تحولات اخیر دریای سرخ و یمن و پیامدهای آن بر امنیت منطقه و آزادی کشتیرانی و تجارت جهانی بوده است.

وی گفت: آزادی کشتیرانی و تجارت جهانی حقوق و اصول بین‌المللی ثابتی است که باید همه به آن پایبند باشند. خطرات دریای سرخ نتیجه مستقیم تنش در منطقه به دلیل اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل در غزه است. باید با ریشه بحران‌ها و نه فقط پیامدهای آن تعامل کرد.

وزیر خارجه مصر مجددا خواهان توقف فوری جنگ غزه شد و از جامعه بین‌المللی خواست به مسئولیت خود برای تحقق این هدف و تعامل با اوضاع فاجعه بار انسانی در غزه و توقف محاصره و گرسنگی و مجازات جمعی و کوچاندن اجباری ساکنان غزه عمل کند.

بر اساس گزارش سازمان تجارت و توسعه وابسته به سازمان ملل میزان تجارت از طریق کانال سوئز در دو ماه گذشته در پی حملات ارتش یمن ۴۲ درصد کاهش یافته است. حدود ۱۲ درصد از میزان تجارت جهانی از طریق دریای سرخ انجام می‌شود.

از سوی دیگر درخصوص مذاکرات کنونی درباره روز بعد از جنگ غزه که مصر نیز در آن شرکت می‌کند، یک منبع مصری اعلام کرد: مسئولان دستگاه اطلاعات کل مصر موفق شدند نشستی را با حضور یک مسئول ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین با دو تن از رهبران حماس در قاهره برگزار کنند که طی آن درباره پایان اختلافات میان دو طرف و امکان همکاری در آینده برای اداره نوار غزه و ایجاد فرصت برای برگزاری انتخابات در اراضی فلسطین صحبت شد.

در این دیدار همچنین موضوع آینده سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) و پیوستن حماس و جهاد به آن در پایان جنگ بررسی شد.

یک مسئول دیگر مصری نیز اعلام کرد: تنش اخیر از سوی اسرائیل درباره دفاع از خود در دیوان بین‌المللی دادگستری و متهم کردن قاهره به ممانعت از ورود کمک‌ها به غزه یا اتهامات درباره کمک به جنبش حماس برای قاچاق سلاح از طریق سینا و درخواست برای عملیات نظامی واضح در محور فیلادلفیا همه به دلیل نگرانی اسرائیل از مذاکرات اخیر قاهره و انصارالله یمن بوده است.

عمرو هاشم ربیع، معاون رئیس مرکز پژوهش‌های استراتژیک الاهرام درباره ورود کمک‌ها به نوار غزه گفت: سیاست مصر بر اساس توافق‌ها است و این مانع ورود مستقیم کمک‌ها به غزه می‌شود اینکه قاهره این مسئله را کنار گذاشته و بدون اینکه منتظر پاسخ اسرائیل بماند کمک‌ها را وارد غزه کند باعث می‌شود تا رژیم اشغالگر آن را یک اقدام تحریک آمیز بداند اما ضرورتی برای حفظ جان فلسطینی‌ها از طریق ورود کمک‌های بشردوستانه وجود دارد و این کمک‌ها باید از طریق تونل‌هایی که به دست مصر بسته شده وارد غزه شود. این تونل‌ها باید بازگشایی شوند نه برای ورود سلاح بلکه برای ورود کمک‌های بشردوستانه لازم برای ساکنان غزه.

محمد انور سادات، سیاستمدار مصری نیز گفت: مصر به خوبی می‌داند که اسرائیل منتظر فرصت است. برای همین باید کمک‌ها از طریق توافق با طرف اسرائیلی برای ممانعت از تلفات وارد شود. مصر به خوبی می‌داند که مسئولیت بزرگی دارد اما نمی‌خواهد دست به ماجراجویی یا ریسک بزند و زندگی بسیاری از بی‌گناهان را در معرض خطر قرار دهد. این مسئله درباره توافق‌ها و مذاکرات در خصوص محور فیلادلفیا نیز وجود دارد. پیام مصر به اسرائیل کاملا واضح است و آن این است که اسرائیل نمی‌تواند کنترل این گذرگاه را در دست گرفته یا حضور نظامی با تجهیزات سنگین در آنجا داشته باشد اما می‌تواند با روش‌های دیگری مثل نصب دوربین‌های مداربسته یا سنسورها مطمئن شود که سلاح از طریق این گذرگاه‌ها قاچاق نمی‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید