مونوکسید کربن چند نفر را در تهران مسموم کرد؟

کدخبر: ۶۲۵۱۴۲
اقتصادنیوز: اورژانس پایتخت اعلام کرد در یک هفته اخیر ۱۹۳ نفر با گاز مونوکسید کربن مسموم شدند.
مونوکسید کربن چند نفر را در تهران مسموم کرد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، حدود دو هفته به مراسم عروسی مانده بود؛ ساعت از ۱۲ نیمه شب گذشته بود که با کمک اعضای خانواده عروس و داماد جهیزیه چیده و قرار شد عروس داماد به همراه مادرانشان در خانه جدید که حسابی سرد بود، بمانند تا فردا بقیه کارها انجام دهند؛ داماد که نگران مریض شدن مادرها و همسرش بود تصمیم گرفت دست به آچار شود و بخاری گازی را موقتا راه بندازد تا در وقت مناسب درست کند.

بخاری روشن و خانه حسابی گرم شد؛ به ظاهر همه چیز درست بود، ‌اما بعد از یک دو ساعت عروس خانم متوجه رنگ زرد آتش بخاری شد اما داماد تاکید کرد که شلنگ گاز و دودکش بخاری کاملا درست نصب کرده است. اما عروس کاری کرد که تکنیسن‌ها اورژانس دلیل زنده ماندن همه خانواده آن شب را آن کار می دانستند.

کاری که سبب زنده ماندن آن چهار نفر با وجود انتشار مونوکسید کربن شد، باز گذاشتن دو، سه سانتیمتری پنجره بود. بخاری به دلیل مسدود شدن دودکش دچار مشکل شده و گاز مونوکسید کربن در اتاق منتشر شده بود. اواسط شب مادر عروس به دلیل سر درد و تهوع از خواب می‌پرد و متوجه موضوع می‌شود. سریع تمام پنجره‌ها را باز می‌کند با ۱۱۵ شماره اورژانس تماس می گیرد.

وقتی تکنسین اورژانس می آیند پس از معاینه گفتند باز گذاشتن بخشی از پنجره سبب کاهش حجم مونوکسید کربن در فضای اتاق و در نتیجه کاهش مسومیت افراد بوده است.

همه ساله با شروع فصول پاییز و زمستانی و نفوذ هوای سرد به مناطق مختلف کشور و افزایش استفاده از وسایل گرمایشی که بیشتر گاز سوز هستند، شمار زیادی از هموطنان در اثر مسمومیت با گاز سمی مونوکسیدکربن (Carbon monoxide) که از احتراق ناقص کربن به ‌وجود می‌آید و رنگ و بوی خاصی ندارد، جان خود را از دست داده و یا دچار معلولیت‌های ذهنی و روانی ناشی از آن می‌شوند.

بر اساس آمار اورژانس تنها در دو روز و با کاهش سرما در پایتخت ۷۰ نفر دچار مسمومیت با این گاز شدند.

مونوکسیدکربن گازی است بی رنگ و بی بو است که به راحتی منتشر می شود؛ این گاز سمی خطرناک از طریق تنفس وارد ریه‌ها شده، به جریان خون رسیده و به گلبول‌های قرمز متصل می شود؛ گلبول قرمز وظیفه اتصال و انتقال اکسیژن را دارد، اما زمانی که مونوکسیدکربن به آنها متصل می‌شود دیگر توانایی حمل اکسیژن را از دست می‌دهد، در این صورت خود به خود اکسیژنی از ریه جذب بدن نشده و بیمار با وجود استنشاق اکسیژن خفه می‌شود.

همچنین میل ترکیبی هموگلوبین به مونوکسیدکربن ۲۰۰ تا ۲۵۰ برابر میل ترکیبی آن به اکسیژن است. طبق ارزیابی علمی در ساعت های اولیه گزارش اینگونه حوادث مشخص شده که برای پخش گاز سمی مونوکسید کربن در سراسر بدن حدود چهار تا ۶ ساعت زمان نیاز است؛ مدت زمانی که بیشتر افراد در خواب هستند و گاز سمی در حال پخش در هوای اتاق است.

غلظت گاز مونوکسیدکربن و زمان حضور افراد در محیط آلوده را مهمترین عامل تعیین شدت مسمومیت است؛ اگر فرد در محیط با غلظت بالای گاز سمی برای مدت کوتاه یا در محیط با غلظت پایین گاز سمی برای مدت زمان زیاد حضور داشته باشد، دچار مسمومیت شدید می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از معاملات بازار سرمایه؛

      اقتصادنیوز: در معاملات یکشنبه، ۵۹ نماد صف خرید داشتند و ۷۱ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت…

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید