وضعیت پروازهای حج عمره همچنان نامشخص/ ماجرای سکوت درباره سود عمره چیست؟

کدخبر: ۶۲۶۱۲۲
اقتصادنیوز: موضوع پروازهای حج عمره در حالی هنوز در شرایط مشخصی به سر نمی برد که به تازگی موضوع سود سند عمره در بانک ها و سکوت درباره آن مورد توجه قرار گرفته است.
وضعیت پروازهای حج عمره همچنان نامشخص/ ماجرای سکوت درباره سود عمره چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز، وضعیت از سرگیری پروازهای حج عمره در حالی همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد و همچنان هم توضیح شفافی درباره سرنوشت این پروازها با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری حج تمتع داده نشده است.

در عین حال اخیرا رییس سازمان هواپیمایی کشور توضیحات جدیدی را در این باره بیان کرده است و گفت: ما در سازمان هواپیمایی کشوری هیچ مشکلی نداریم و هواپیمایمان هم آماده است؛ کمااینکه در سال‌های گذشته هم پروازهای ما به عربستان و اقصی‌نقاط دنیا انجام شده است. مشکلی فنی نداریم و در حاشیه اجلاس آی‌کن هم با رئیس هواپیمایی کشوری عربستان مذاکره و اعلام آمادگی کردیم.

خبر مرتبط
آخرین خبر درباره حج عمره/ برقراری پروازهای عمره مفرده در انتظار تصمیم عربستان

اقتصادنیوز: سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: منتظر تصمیم نهایی طرف عربستانی برای برقراری مجدد پروازها هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه طرف مقابل هنوز پاسخ‌های جمهوری اسلامی را برای شروع پروازهای عمره اعلام نکرده و به نظر می‌رسد موضوع مربوط‌به هواپیمایی نیست و وزارت امور خارجه باید به‌صورت جدی‌تر به این موضوع وارد شده و در سطح کلان مساله را پیگیری کند. اما هیچ مشکل فنی و تخصصی در حوزه هواپیمایی نداریم و مسائل فنی به موضوعاتی برمی‌گردد که باید در سطح بالاتری از سوی وزارت امور خارجه که متولی این موضوع است، پیگیری شود.

این در حالیست که وضعیت سود سپرده‌های حج و عمره هم چندان شفاف نبوده است و از جمله مسائل غیرشفافی است که حتی در مقطعی مسؤولان سازمان حج و زیارت را به اعتراض برانگیخت و بر آن داشت تا سود این سپرده‌ها تا حدی واقعی شود.

براساس گزارش ایسنا، پیش از آنکه تلاش‌هایی برای متناسب‌سازی سود سپرده‌های حج و عمره انجام شود، بانک‌ها، سپرده‌های حج و عمره را  با وجود آنکه برخی از این سپرده‌ها از جمله حج تمتع بیش از ۱۰ سال نزدشان بود، «بلندمدت» به‌شمار نمی‌آوردند و سودی در حد ۶ درصد برای آن محاسبه می‌کردند.

شکل ثبت‌نام عمره که سود آن حجم از سپرده را چالش‌برانگیز کرده بود، حتی اعتراض نماینده‌ وقت ولی فقیه در امور حج و زیارت را برانگیخته بود. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر سه سال پس از پایان ثبت‌نام عمره در سخنانی افشاگرانه که در رسانه‌ها نیز منتشر شد، از مسئولان قبلی خواست تا درباره‌ موضوع «ثبت‌نام‌های فله‌ای» عمره و حج در سال ۱۳۹۰ پاسخگو باشند.

او اظهار کرده بود: «حرکتی در گذشته صورت گرفت که به هیچ‌وجه آن را قبول نداشتیم، چون همیشه نظام ما از عدالت دم زده است. آن زمان، این پیشنهاد مطرح بود که ثبت‌نام‌ها برای حج و عمره هر سه سال یک‌بار انجام شود، اما توجهی به این امر نشد. دلیل این پیشنهاد آن بود که جلو افرادی که مکرر به حج و عمره می‌رفتند، گرفته شود. علاوه بر این، راهی باز شود تا امتیازاتی به افرادی که مشکل دارند، مانند بیماران خاص که امید به زندگی ندارند، بدهیم، ولی متأسفانه آن زمان چون دنبال نقدینگی بودند، ثبت‌نام‌ها را به آن شکل انجام دادند.»

آن زمان واکنش دیگری نشان داده نشد و کشمکش‌ها و اعتراض‌ها هم با توقف اعزام‌های عمره و از سال ۱۳۹۴ فروکش کرد، تا امسال که قرار شد عمره از سرگرفته شود و جمعیتی برای ثبت‌نام اقدام کنند، وقتی هزینه ثبت‌نام عمره ۱۰ روزه، مبلغی بین ۴۰ تا ۴۴ میلیون تومان اعلام شد، سپرده متقاضیان که به حدود ۳ میلیون تومان رسیده بود، ماجرای سود پایین و نامتناسب سپرده‌های عمره را دوباره مطرح کرد، که پاسخ سیدعباس حسینی، رئیس کنونی سازمان حج و زیارت این بود: «سود مشارکت سپرده عمره مطابق عقود اسلامی، که سود بلندمدت بوده، محاسبه شده است. سود سپرده حج تمتع نیز مانند عمره محاسبه می‌شود و تصمیم درباره آن در شورای پول و اعتبار گرفته می‌شود.»

حسینی این اظهارات را در تلویزیون مطرح کرد و گفت: «سود سپرده عمره براساس عقود اسلامی از ۱۷ و ۱۹ درصد بوده است.»

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین تاکید کرد: «وجوه عمره و حج در بانک سپرده‌گذاری شده است و سازمان حج و زیارت هیچ دخل و تصرفی در وجوه زائران ندارد. درباره اختلاف قیمت سپرده و ثبت‌نام، اگر غیر از حج و عمره، پولمان را نزد بانک سپرده گذاشته بودیم، باز هم این وضعیت را داشت.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید