پیش‌بینی گاردین از برنده انتخابات پاکستان

کدخبر: ۶۲۶۸۷۳
روزنامه انگلیسی نوشت به نظر می‌رسد ارتش پاکستان برای چهارمین بار به نخست وزیر اسبق اعتماد کرده است.
پیش‌بینی گاردین از برنده انتخابات پاکستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، یک رسانه انگلیسی نوشت در حالی که تنها چند روز تا رفتن دوباره پاکستان به پای صندوق‌های رای باقی مانده، «به طرزی غیرعادی دیگر خبری از تجمعات پر جنب و جوش و پرشور که معمولا در فصل‌های انتخابات در این کشور مشاهده می‌شود، نیست و تجمعات معمولا به صورت کم سر و صدا اجرا شده‌اند».

خبر مرتبط
استقرار سراسری ارتش در پاکستان/ ماجرا چیست؟

اقتصادنیوز: نیروهای مسلح پاکستان برای برقراری نظم حین برگزاری انتخابات در بخش‌های مختلف این کشور مستقر شدند.

«سامینا یاسمین» عضو موسسه امور بین‌المللی استرالیا گفت: «این احساس در میان خیلی‌ها وجود دارد که نتیجه انتخابات از پیش تعیین شده است.»

روزنامه گاردین در تحلیلی به قلم «جان گریس» درباره احتمال به قدرت رسیدن دوباره «نواز شریف» رهبر حزب «مسلم لیگ» که چندی پیش از تبعید به کشورش بازگشت نوشته است: «مردی که انتظار می‌رود بعد از انتخابات روز پنجشنبه نخست‌وزیر بعدی پاکستان شود کسی است که برای مدت تقریبا چهار دهه یک چهره آشنا در عرصه سیاست پاکستان بوده است؛ نواز شریف که سه دوره نخست‌وزیر پاکستان بود، احتمالا بعد از آنکه از تبعید در انگلیس به کشورش بازگردانده شده در آستانه رسیدن به چهارمین دور نخست‌وزیری است».

خبر مرتبط
ترور نافرجام یک نامزد انتخاباتی در پاکستان

اقتصادنیوز : درپی تازه‌ترین حوادث مسلحانه علیه چهره‌های سیاسی و احزاب پاکستان در فاصله دو روز مانده به انتخابات عمومی این کشور یک نامزد انتخاباتی هدف سوء قصد قرار گرفت و چند حمله به دفاتر احزاب نیز در مناطق مختلف پاکستان صورت‌ گرفت.

ادعا شده توافقی که در پشت صحنه با ارتش پاکستان برقرار شده امکان بازگشت نواز شریف از تبعید به پاکستان را فراهم ساخته است. بسیاری او را به عنوان کاندیدای منتخب ارتش پاکستان برای نخست‌وزیری این کشور و پیشتاز واضح رقابت انتخاباتی در نظر می‌گیرند.

روزنامه انگلیسی می‌نویسد بسیاری نواز شریف را جزو معدود سیاستمداران با تجربه پاکستان که می‌تواند این کشور را سرانجام از بحران اقتصادی طولانی مدتش خارج کند در نظر می‌گیرند و از بازگشت قریب‌الوقوع اون به قدرت آسوده خاطر می‌شوند. در طول دوره تبلیغات انتخاباتی تمرکز او بر اشتغال‌زایی و پایین آوردن قیمت مواد غذایی بوده است.

«ثنا سلیم» یکی از اهالی لاهور گفت: «ما خواستار بازگشت نواز شریف هستیم چون با یک بحران اقتصادی مواجه هستیم و هر زمان که خاندان نواز شریف به قدرت برگردند ثبات را به پاکستان باز می‌گردانند. کشور در وضعیت خیلی بدی است و من معتقدم تنها حزب نواز شریف می‌تواند آن را مدیریت کند. ما به غیر از او گزینه مناسب دیگری نداریم».

گاردین با این حال نوشت برخی دیگر هم اظهار نگرانی کرده‌اند که بازگشت نواز شریف به قدرت تاثیر چندانی بر رها کردن این کشور از چنگ نفوذ ارتش و در هم شکستن تسلط معدود خاندان‌های سیاسی اداره کننده این کشور در حدود نیم قرن گذشته ندارد.

طبق این گزارش، «عمران‌خان» به عنوان «محبوب‌ترین رهبر سیاسی پاکستان و نخست‌وزیر سابق این کشور پشت میله‌های زندان به سر برده و نمی‌تواند در انتخابات نامزد شود. حامیان او این اتفاق را به منزله تقلب در قبل از انتخابات می‌دانند».

سه دوره نخست‌وزیری قبلی نواز شریف بعد از آنکه روابط او با رهبران نظامی این کشور فروپاشید، زودتر از موعد پایان یافت. با این حال ظهور نواز شریف در قدرت به طرزی جدایی‌ناپذیر ارتباط تنگاتنگی با ارتش این کشور پیدا کرده است.

یک متحد سیاسی نزدیک نواز شریف گفت: «نواز شریف همچون اکثر رهبران سیاسی پاکستان یک فردی که ضد تشکیلات نظامی باشد نیست. او محصول حمایت‌گری ارتش پاکستان است. او هرگز یک جنبش سیاسی مردمی را علیه ارتش شروع نکرد. او تنها زمانی حرف از تسلط غیرنظامیان بر قدرت زد که از قدرت کنار گذاشته شد و این حرف‌ها را تا زمانی ک به او پیشنهاد بازگشت به قدرت بدهند می‌زند».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید