بازیگرانی که فرمانده شدند+ عکس

کدخبر: ۶۲۷۰۱۶
اقتصادنیوز:جریان تولید فیلم‌های جنگی و دفاع مقدسی از دهه ۶۰ در سینمای ایران کلید خورد، درست همزمان با دوران جنگ، سینمای ایران نیز شاهد ورود گونه جدیدی در خود بود که تا اوایل دهه ۸۰ شکل و فرم روایت آن شامل رشادت‌ها و خلوص سربازان و فرماندهانی بود که در جنگ دیده می‌شدند.
بازیگرانی که فرمانده شدند+ عکس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، البته با کمی اغراق، روایتی فرشته‌وار از شهدا و ایثارگران بر پرده نقره‌ای سینما دیده می‌شد که مشخصا متعلق به آن دوران بود. دهه ۸۰ تا اوایل دهه ۹۰ این گونه سینمایی همراه با افول بود و تعداد اندکی فیلم در این ژانر تولید و نگاه کارگردانان به این حیطه متفاوت شد. در واقع دیگر در فیلم‌های جنگی خبری از توپ و تانک و اسلحه نبود. این بار فیلمسازان به سراغ دغدغه‌های فرماندهان وشهدا درباره وطن، خانواده و زندگی شخصی خود رفتند و حتی دوران پس از جنگ و مشکلات و مصائب آن‌ها و خانواده‌هایشان را در معرض دید مخاطبان قرار دادند.

بازیگران تازه‌نفس در سینمای جنگ

در همان سال‌ها بازیگرانی که ایفاگر این نقش‌ها بودند نیز کاملا مشخص بودند و نام هر فیلم جنگی که می‌آمد تصویر بازیگر آن نیز در ذهن‌ها نقش می‌بست. اما از اواخر دهه ۹۰ و با ورود به سده جدید هم رنگ و بوی فیلم‌ها تغییر یافت و هم بازیگرانی که اقدام به حضور در این اثار کرده بودند تغییر کردند. این بار جوانانی وارد عرصه شدند که شاید در ذهن مخاطب حضور او در فیلمی از نوع جنگ و دفاع مقدس و لباس و چفیه نقش نبسته بود.

از حامد بهداد و پوریا پورسرخ تا جواد عزتی و امیرجدیدی، از مصطفی زمانی و بابک حمیدیان تا هادی حجازی‌فر جملگی بازیگرانی هستند که در کارنامه کاری خود حداقل یک فیلم جنگی را به ثبت رسانده‌اند.

اوج‌گیری چهره‌ها در «آسمان غرب»

 هادی حجازی‌فر در نمایی از «ایستاده در غبار»

اما حالا و در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، که می‌توان آن را سال احیای سینمای دفاع مقدس دانست در میان آثار حاضر در جشنواره فیلم «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری شگفتی خواهد داشت، چرا که او به سراغ بازیگران جوانی رفته است که آن‌ها را به عنوان فرماندهان جنگ در معرض دید عموم قرار داده است. بازیگرانی که هر کدام در کارنامه خود یک فیلم مرتبط با سینمای جنگ را دارند، اما در نقش‌های فرعی حضور یافته‌اند.

یک ترکیب ویژه در «آسمان غرب»

میلاد کی‌مرام که عمدتا او را با چهره جوان‌های عاصی یا متمول در آثار سینمایی به یاد داریم، در سال ۹۰ در فیلم «ملکه» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر در نقش یک دیده بان تجربه حضور در فیلمی جنگی را در کارنامه کاری خود ثبت کرد و برای این حضور هرچند سیمرغ بلورین جشنواره را از آن خود نکرد، اما جوایز متعددی از جشن خانه سینما، جشن منتقدان خانه سینما و همچنین جشنواره مقاومت برایش به همراه داشت.

میلاد کی‌مرام پس از گذشت بیش از یک دهه این بار در نقش خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی به ایفای نقش پرداخته است. نقشی که پیش از این محمد جوزانی در مجموعه تلویزیونی «سیمرغ» ایفا کرده بود

او حالا پس از گذشت بیش از یک دهه این بار در نقش خلبان شهید علی اکبر شیرودی به ایفای نقش پرداخته است. نقشی که پیش از این محمد جوزانی در مجموعه تلویزیونی «سیمرغ» ایفا کرده بود و آنچنان این سریال در اذهان مخاطبان باقی ماند که نام خلبان علی اکبر شیرودی چهره او را در اذهان مخاطبان متبادر می‌کند. کی‌مرام حالا وظیفه سنگینی بر دوش دارد و باید دید در این فیلم چگونه به ایفای نقش پرداخته است. چرا که باید یادی جدید از چهره شهید شیرودی در ذهن مخاطب به یادگار بگذارد.

در سوی دیگر امیرحسین آرمان در این فیلم قرار گرفته است. او نقش شهید حسین ادبیان را برعهده دارد. یکی از فرماندهان جبهه ایران که پیکر او پس از ۳۸ سال در جریان تفحص‌ها به خانه بازگشت. امیرحسین آرمان نیز پیش از این تنها در فیلم «بیداری رویاها» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر در فیلمی که مرتبط با سینمای جنگ و دفاع مقدس بود به ایفای نقش پرداخته است. او نیز در سینمای ایران نقش جوان اول فیلم‌های درام را ایفا کرده و بیشترین حضورش به سینمای اجتماعی باز می‌گردد و حالا در نخستین تجربه جدی خود به دل میدان جنگ آمده است و نقش یکی از فرماندهانی را بازی می‌کند که حداقل تاکنون در آثار سینمایی اشاره‌ای به او نشده است.

حضور امیرحسین آرمان در این نقش می‌تواند سکوی پرشی باشد برای او تا توانایی‌های بازیگری خود را بیش از پیش به رخ مخاطبان بکشد. او که با انتشار نخستین تصویرش با گریم جدید بازخورد‌های بسیاری دریافت کرد و مخاطبانش بی صبرانه منتظر هستند تا او را در شمایل جدید ببینند.

دیگر بازیگر جوانی که در این فیلم ایفاگر نقش یکی از شهدا بوده است، آرمین رحیمیان است، بازیگری که پیش‌تر با ایفای نقش عبدالمالک ریگی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» خوش درخشیده بود و حالا در فیلم «آسمان غرب» نقش شهید حسین همدانی را ایفا کرده است.

اوج‌گیری چهره‌ها در «آسمان غرب»

آرمین رحیمیان در نقش شهید همدانی در «آسمان غرب»

یک گام پیش‌تر از «اتاقک گلی»

فیلم «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری دومین تجربه او پس از «اتاقک گلی» به حساب می‌آید و روایت رشادت، غیرت و میهن دوستی خلبان شهید علی اکبر شیرودی و دیگر همرزمانش در روز‌های آغازین جنگ است که پس از جابه جایی در جدول اکران خانه جشنواره در روز‌های پایانی برای اصحاب رسانه در برج میلاد به روی پرده می‌رود.

حال باید دید حضور بازیگران جوان و جویای نام یا حداقل بازیگرانی که پیش از این بیشتر در نقش‌های اجتماعی و عاشقانه دیده شده بودند تا چه اندازه در قالب فرمانده‌های ارشد نظامی در دوران جنگ و دفاع مقدس می‌تواند توانایی‌های بازیگریشان را به نمایش بگذارد و آن دوران را برای مخاطب باورپذیر کند.

باید دید آیا ریسک کارگردان برای انتخاب این بازیگران می‌تواند آن قالبی را که در ذهن مخاطب از این بازیگران وجود دارد بشکند. یا از همه مهم‌تر آیا این دوبازیگر آن قدر در این نقش‌ها نشسته‌اند که این حضور بتواند برایشان سیمرغ بلورین بهترین بازیگری جشنواره را به ارمغان بیاورد یا خیر.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید