هشدار جدی اوربان به اتحادیه اروپا/ صربستان باید سریع‌تر از اوکراین عضو شود

کدخبر: ۶۲۷۸۷۴
اقتصادنیوز: نخست وزیر مجارستان اظهار داشت که اگر اتحادیه اروپا به زودی عضویت صربستان را نپذیرد، آن را به چین می‌بازد.
هشدار جدی اوربان به اتحادیه اروپا/ صربستان باید سریع‌تر از اوکراین عضو شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در سخنانی خاطرنشان کرد، دولت بلگراد توافق تجارت آزاد را با پکن امضا کرده و ابتدا در سال ۲۰۰۹ قبل از نگرانی در بروکسل در مورد روابط صربستان با روسیه و چین، درخواست پیوستن به آن را داده بود.

خبر مرتبط
مخالفت مجارستان با آغاز فوری مذاکرات پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا و ناتو

اقتصادنیوز: نخست‌وزیر مجارستان گفت که بهترین چشم‌انداز برای اوکراین، تشکیل یک منطقه حائل میان روسیه و غرب خواهد بود؛ البته با تضمین‌های امنیتی.

به گزارش راشا تودی، نخست وزیر مجارستان که از منتقدان تند و تیز اوکراین است، در ادامه گفت:‌ روسیه هرگز نمی‌پذیرد که یک عضو اتحادیه اروپا و ناتو مانند اوکراین در نزدیکی مرزهایش باشند.

در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲ درخواست عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا توسط ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور ارائه شد. پارلمان اروپا، کمیسیون اروپا و شورای اروپا از درخواست اوکراین حمایت کردند و در ۲۳ ژوئن، اوکراین عنوان نامزد عضویت در اتحادیه اروپا را دریافت کرد.

تایید شدن نامزدی عضویت، نخستین گام قانونی برای عضویت در اتحادیه اروپاست، هر چند طی کردن همه مراحل و ضوابط ممکن است سال‌ها زمان لازم داشته باشد و همچنین تایید شدن نامزدی، تضمینی برای موافقت نهایی با این درخواست نیست. با آغاز جنگ اوکراین، کی‌یف همچنین خواستار تسریع روند عضویتش در ناتو شد؛ خواسته‌ای که تاکنون راه به جایی نبرده است.

به گزارش راشا تودی، روسیه بارها نسبت به توسعه بدون نظارت ناتو در مرزهایش، به‌ویژه بعد از سقوط شوروی هشدار داده و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به تلاش اوکراین برای پیوستن به این ائتلاف به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل درگیری کنونی اشاره کرده است.

در دسامبر ۲۰۲۱، چند هفته پیش از آغاز جنگ، مسکو یک پیش‌نویس تضمین‌های امنیتی را به آمریکا و ناتو ارائه کرده و از غرب خواست تا با درخواست الحاق کی‌یف به این بلوک نظامی مخالفت کرده و به مرزهای سال ۱۹۹۷ خود عقب‌نشینی کند، اما این درخواست رد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید