هشدار پلیس فتا در آستانه انتخابات/مراقب ادمین‌ها باشید!

کدخبر: ۶۲۸۴۲۸
اقتصادنیوز: رئیس پلیس فتای تهران بزرگ تأکید کرد: اگر یک صفحه مجازی متعلق به چند نفر است یا نامزدهای انتخابات از ادمین‌ها استفاده می‌کنند، بر روی علمکرد آنها نظارت داشته باشند.
هشدار پلیس فتا در آستانه انتخابات/مراقب ادمین‌ها باشید!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سرهنگ داوود معظمی گودرزی گفت: با توجه به وظایف ذاتی که بر عهده پلیس مخصوصا پلیس فتا در حوزه رصد قرار دارد، باید بگوییم که یک رصد عام وجود دارد که پلیس فتا این موضوع را همیشه انجام می‌دهد و تمام تلاش این است که در فضای سایبری یک محیط امن‌تری را برای مردم ایجاد کنیم.

رئیس پلیس فتا پایتخت درباره انتخابات پیش رو نیز گفت: امسال با توجه به حساسیت موضوع انتخابات پیش رو ، قانون انتخابات فراتر از وظیفه ضابط بودن پلیس فتا یک تکلیف دیگر را نیز برای این پلیس مشخص کرده که در ماده ۷۹ به آن اشاره شده است . یعنی در واقع کارگروه‌هایی در حوزه دادستانی تهران ، قوه قضاییه ، دادسرای ناحیه ۳۱ ، دادسرای فرهنگ و رسانه و استانداری تهران ایجاد شده است تا در زمینه انتخابات فعالیت خاص داشته باشیم.

خبر مرتبط
هشدار مهم پلیس فتا/ مراقب این پیامک کلاهبرداری باشید

اقتصادنیوز: رئیس پلیس فتای استان یزد گفت: هرگونه پیام دریافتی امربوط به فعال‌سازی اینترنت اهدایی دولت، قطعا کلاهبرداری است.

وی افزود: ما می‌خواهیم انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان،  بر اساس چهار محور، امنیت مشارکت، سلامت و رقابت برگزار شود که ما در پلیس به مبحث امنیت توجه بیشتری داریم. یکی از مولفه‌هایی که مردم، فعالین فضای مجازی  و نامزدهای انتخابات باید در ایام به آن دقت کنند؛ امنیت است که ما خود را ضامن برقراری آن می‌دانیم.

در ایام انتخابات مراقب اخبار جعلی باشید

معظمی گودرزی با اشاره به خبرهای فیک و نادرست نیز گفت: در ایام نزدیک به انتخابات، شاهد افزایش انفجاری اخبار جعلی یا همان فیک نیوزها هستیم. این اخبار جعلی در موضوعات مختلف و در شبکه‌های اجتماعی متفاوت نشر داده می‌شود. اهداف نشر این اخبار جعلی متفاوت است. عده ای از روی قصد و نیت، عده‌ای بخاطر سرگرمی و عده‌ای به خاطر ندانستن دست به انتشار این اخبار می‌زنند.

رئیس پلیس فتا پایتخت ادامه داد: مردم یا همان کاربران فضای سایبری باید از صحت هر خبری اطمینان حاصل کنند که می‌توان برای این کار به منبع خبر توجه کرد که سایت رسمی باشد. بنابراین باید توجه کنیم که با نشر اخبار جعلی به یکی از مولفه‌های این جرم تبدیل نشویم. همچنین تاریخ خبر نیز بسیار مهم است و می‌توان دراین باره تحقیق کرد که تاریخ خبر متعلق به گذشته نباشد. برای اطلاع بیشتر نیز می‌توان این اخبار را در خبرگزاری‌های رسمی پیگیری کرد که آیا درست است یا خیر.

وی افزود: در این موارد قانون هم با افرادی که این اخبار جعلی را تولید کنند و هم با افرادی که این اخبار را نشر دهند؛ برخورد خواهد کرد.

فعالیت نامزدهای انتخابات در فضای مجازی بر اساس قانون باشد

معظمی گودرزی درباره فعالیت نامزدهای انتخابات در فضای مجازی نیز گفت: کاندیداهای انتخابات باید افراد مسئولیت پذیر و آشنا به قانون را به عنوان فعالین فضای مجازی خود انتخاب کنند. محوریت اخلاق مداری باید در همه امور آنها مدنظر باشد و از هرگونه تخریب نامزدهای دیگر جدا خودداری کنند.

رئیس پلیس فتای پایتخت با اشاره به اینکه هرکسی که از خط قرمزها عبور کند، قطعا مطابق قانون با آن برخورد می‌شود؛ ادامه داد: جهل به قانون رافع مسئولیت کیفری نیست و کسی نمی‌تواند ادعا کند چون از قانون خبر نداشته و نمی‌دانسته جرمی مرتکب نشده است و بر اساس محتواهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و اثرگذاری آن در جامعه، باید در مقابل قانون پاسخگو باشد.

معظمی گودرزی گفت: مسئولیت هر محتوایی که تولید و منتشر می‌شود، با کسی است که آن محتوا را تولید کرده است. به عنوان مثال اگر یک صفحه مجازی متعلق به چندنفر است یا نامزدها از ادمین ها استفاده می کنند باید بر روی علمکرد آنها نظارت داشته باشد. همچنین ادمین نیز باید پاسخگوی رفتار و اعمال خود باشد.

وی با اشاره به آموزش‌های پلیس فتا به فعالین این حوزه نیز گفت:‌ در خصوص نامزدهای انتخابات برنامه هایی را اجرا کرده و در دست اجرا داریم . همچنین در خصوص فعالان فضای مجازی و کسانی که سایت‌های رسمی و یا به هر ترتیبی که در این فضا فعالیت می کنند نیز توجیه صورت گرفته است و وظایف قانونی مربوطه را به آنها توضیح داده‌ایم .

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ ادامه داد: تمام تلاش ما این است که پیشگیری لازم را صورت دهیم و قبل از اینکه خدای نکرده فردی در مقام متهم پاسخگو باشد اقدامات پیشگیرانه خود را انجام داده و این کار مستمرا توسط پلیس فتای تهران بزرگ و هم توسط پلیس فتای استان ها در حال انجام است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید