خط لوله گازی پاکستان به مرز ایران می‌آید

کدخبر: ۶۲۹۶۲۲
اقتصادنیوز: در راستای پروژه خط لوله گازی ایران- پاکستان، اسلام‌آباد یک خط لوله ۸۱ کیلومتری از گوادر به مرز ایران می‌کشد.
خط لوله گازی پاکستان به مرز ایران می‌آید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، تارنمای نیوز خبر داد که پاکستان تصمیم گرفته است پروژه خط لوله گازی را که با تاخیر زیادی مواجه شده در دو مرحله در خاک خود تکمیل کند. اسلام آباد برنامه‌ای را طراحی کرده که ابتدا قسمت ۸۱ کیلومتری خط لوله را از گوادر، جایی که ایران قبلاً خط لوله خود از میدان گازی را در آن گذاشته است، انجام دهد.

شورای تسهیل سرمایه گذاری ویژه پاکستان (SIFC) همچنین طرحی را تصویب کرده است که ابتدا ۸۱ کیلومتر را به عنوان بخشی از کل خط لوله ۷۸۱ کیلومتری که در مراحل بعدی به نوابشاه متصل می‌شود، اجرا می کند. در این راستا، «بخش نفت» به زودی تایید را از کابینه فدرال برای اجرای خط لوله ۸۱ کیلومتری خواهد گرفت و وزارت دارایی نیز بودجه مورد نیاز را از هیئت مدیره توسعه زیرساخت گاز (GIDC) تامین خواهد کرد.

خبر مرتبط
تردید اسلام آباد در قبال تهران/ خط لوله گاز ایران-پاکستان کی تعیین تکلیف می‌شود؟

اقتصادنیوز:در قرارداد گازی ایران و پاکستان، پایان سال ۲۰۱۴ به عنوان ضرب الاجل اجرای این طرح تعیین شده بود که ایران مدت‌ها پیش از از این ضرب الاجل، به تعهد خود عمل کرد و خط لوله انتقال گاز به پاکستان را تا نزدیک مرز این کشور کشید اما طرف پاکستانی با وجود گذشت نزدیک به یک دهه از تاریخ مشخص شده، به بهانه تحریم‌های آمریکا هنوز هیچ اقدامی در جهت اجرای تعهداتش انجام نداده است.

به گفته مقامات، طبق این برنامه خط لوله ۸۱ کیلومتری، گوادر را به پروژه خط گاز ایران- پاکستان متصل می کند و از گاز در گوادر استفاده می شود.

ایران پیش از این مهلت ۱۸۰ روزه‌ای را تا سپتامبر ۲۰۲۴ به پاکستان داده بود. اگر مقامات اسلام آباد پاسخ مثبت ندهند، تهران با استفاده از حکمیت بین المللی مستقر در پاریس به دنبال جریمه ۱۸ میلیارد دلاری خواهد بود. با این حال، ایران همچنین تخصص حقوقی و فنی خود را به پاکستان پیشنهاد داد تا پیش از پایان مهلت ۱۸۰ روزه به طور مشترک یک استراتژی برد-برد را تدوین کنند تا از این مساله جلوگیری شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید