هشدار سازمان هواشناسی برای تعطیلات پیش رو

کدخبر: ۶۲۹۹۸۸
اقتصادنیوز: سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد از بارش باران و برف، وزش باد، کاهش محسوس دما، در گردنه‌ها و نواحی کوهستانی کولاک برف و مه خبر داد.
هشدار سازمان هواشناسی برای تعطیلات پیش رو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد از نفوذ و فعالیت سامانه بارشی از بعدازظهر روز جمعه تا روز دوشنبه هفته آینده خبر داد که موجب بارش باران و برف، وزش باد، کاهش محسوس دما، در گردنه‌ها و نواحی کوهستانی کولاک برف و مه، در مناطق جنوبی رگبار و رعدوبرق و احتمال تگرگ می‌شود.

فعالیت این سامانه روز جمعه گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی و شمال آذربایجان غربی را در بر می‌گیرد.

گستره بارش‌ها روز شنبه به شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، کردستان، زنجان، همدان، مرکزی، قزوین، قم، البرز، شمال تهران، ارتفاعات سمنان، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، خوزستان، بوشهر، فارس، کرمان و هرمزگان می‌رسد.

آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، لرستان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس، ارتفاعات خوزستان، قم، قزوین، زنجان، تهران، شمال و غرب سمنان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، یزد، کرمان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و هرمزگان نیز روز یکشنبه با این شرایط جوی همراه می‌شوند.

سامانه بارشی روز دوشنبه به شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، قزوین، البرز، تهران، سمنان، قم، مرکزی اصفهان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان می‌رسد.

احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، جاری شدن روان آب، مه آلودگی، وزش باد و کولاک برف، کاهش محسوس دما و یخ زنی سطح جاده‌ها در نواحی سردسیر، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها و احتمال خسارت به سازه‌های موقت نیز در اثر بارش‌ها پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی کشور به عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها و احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر توصیه و بر آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و انتقال محصولات کشاورزی به انبارهای استاندارد و احتیاط در رانندگی، همچنین محکم سازی سازه‌های موقت به ویژه موکب‌های برپا شده در این شرایط جوی تاکید کرده است.

افزایش ارتفاع موج در دریای خزر

سازمان هواشناسی کشور همچنین در هشدار سطح زرد دیگری از افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع موج از بعدازظهر جمعه تا ظهر روز دوشنبه آینده در دریای خزر خبر داد که در اثر فعالیت این سامانه بیشینه سرعت وزش باد بیش از ۲۸ نات و بیشینه ارتفاع موج در ساحل و دور از ساحل یک تا ۲متر خواهد شد.

سازمان هواشناسی منطقه اثر را مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران در دریای خزر پیش‌بینی کرده است. اثر مخاطره این سامانه آسیب به قفس‌ها و احتمال پاره شدن تورهای صیادی، احتمال خسارت به قایق و شناورهای کوچک و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی اعلام شده است.

منع تردد قایق‌های سبک و تفریحی، منع ورود و خروج کشتی‌ها به بندر، محدود کردن تردد کشتی‌های تجاری، منع فعالیت‌های شیلاتی، محدود کردن فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحل و تمهیدات لازم توسط همه فعالان دریایی از توصیه‌های سازمان هواشناسی کشور است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید