واکنش سفیر فلسطین به دولت تکنوکرات/کدام کشورها به تشکیل کابینه جدید کمک می‌کنند؟

کدخبر: ۶۳۱۲۸۹
اقتصادنیوز: سفیر فلسطین در انگلیس تأکید کرد جنبش حماس در دولت جدید تکنوکرات هیچ عضوی نخواهد داشت.
واکنش سفیر فلسطین به دولت تکنوکرات/کدام کشورها به تشکیل کابینه جدید کمک می‌کنند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، حسام زملط گفت: تشکیل یک دولت تکنوکرات فلسطینی جدید با کمک قطر و مصر ممکن خواهد شد و شامل مشاوره با همه جناح‌های سیاسی فلسطین از جمله حماس خواهد بود.

به نظر می‌رسد این اقدام بخشی از تلاش‌ها برای نشان دادن این باشد که یک دولت اصلاح‌شده و موقت در فلسطین که ریشه در کل جنبش فلسطین داشته باشد، آماده است تا به‌زودی پس از آتش‌بس، حاکمیت غزه و کرانه باختری را به دست بگیرد.

در همین رابطه سفیر فلسطین در انگلیس تأکید کرد، جنبش حماس در دولت جدید تکنوکرات هیچ عضوی نخواهد داشت، اما این واقعیت که طرف مشورت قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد که تلاش‌هایی در حال انجام است تا ببیند آیا وحدت فلسطین بین حماس و فتح قابل دستیابی است یا خیر.

خبر مرتبط
موافقت محمود عباس با استعفای دولت خودگردان فلسطین

اقتصادنیوز: رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین استعفای دولت تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست «محمد اشتیه» نخست وزیر این دولت را پذیرفت.

محمد اشتیه، نخست‌وزیر فلسطین و دولت او روز دوشنبه به‌طور دسته‌جمعی استعفا داده و تأیید کردند که تلاش‌های اخیر آن برای اصلاحات داخلی به اندازه کافی گسترده نبوده است.

این 2 جناح از زمانی که حماس در سال ۲۰۰۷ کنترل غزه را از جنبش فتح گرفت، اختلافاتی دارند. سفیر فلسطین در انگلیس با تأکید بر اینکه دولت آتی یک دولت کاملا تکنوکرات و بدون جناح است، می‌گوید: «این برای اتحاد فلسطینی‌ها، جغرافیای آنها و سیاست آنها طراحی شده است.»

سفیر فلسطین به گاردین گفت: «چشم‌انداز سیاسی تغییر کرده است. این زمان شنیدن صدای مردم ماست، نه زمان جناح‌های سیاسی. ما وظیفه داریم دولتی تأمین کنیم که بتواند مردم خودش را تأمین کند، مردم ما و سیستم سیاسی ما را متحد کند. وظایف چندگانه دولت، ارائه پشتیبانی بشردوستانه و آماده‌سازی برای انتخابات و همچنین اصلاحات اقتصادی است.»

مذاکرات در مورد روابط میان این جناح‌ها قرار است این هفته در مسکو آغاز شود.

حسام زملط ابراز امیدواری کرد که دولت تکنوکرات جدید که به آن دولت فن‌سالار هم گفته می‌شود، پس از بهبود زخم‌ها، دو انتخابات پارلمانی فلسطین و ریاست تشکیلات را دنبال کند. او یک جدول زمانی دقیق تعیین نکرد، اما گفت حرف چند ماه است، نه چند سال.

فلسطین از ژانویه سال ۲۰۰۶ انتخابات برگزار نکرده است و ایالات متحده اصرار دارد که به‌عنوان بخشی از یک دولت فلسطین احیاشده، انتخابات جدید باید برگزار شود و طی آن محمود عباس از ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین کنار برود.

در حال حاضر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حماس پیروز خواهد شد، نه حزب فتح که حسام زملط هم به آن وابسته است، اما بررسی نظرات در حال حاضر سخت است و ممکن است به نحوه دستیابی به آتش‌بس با رژیم صهیونیستی بستگی داشته باشد.

حسام زملط گفت که پیشرفت ممکن است به اقدامات کابینه رژیم صهیونیستی بستگی داشته باشد و اینکه چقدر به این دولت تکنوکرات اجازه می‌دهد بدون محرومیت از درآمد و محدود کردن اقداماتش در کرانه باختری کار کند.

سفیر فلسطین که از او به‌عنوان رئیس یا نخست‌وزیر آتی تشکیلات خودگردان هم یاد می‌شود، تشکیل دولت تکنوکرات فلسطینی در کل اراضی اشغالی را بخشی از استراتژی توافق‌شده گسترده‌تر دانست که شامل آتش‌بس فوری و دائم می‌شود که طبق آن، اسرا مبادله شوند، تل‌آویو از کل اراضی اشغالی فلسطین خارج شود، برنامه بازسازی غزه اجرا شود، رای‌گیری در شورای امنیت با حمایت کامل از به رسمیت شناختن کامل فلسطین انجام شود، یک کنفرانس صلح بین‌المللی هم برگزار شود که جداول زمانی کوتاه‌مدت برای تشکیل دو دولت، با لحاظ کردن تدابیر امنیتی و ایجاد پاسخگویی بابت جرایم جنگی صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان داشته باشد.

به گزارش گاردین، بعید به نظر می‌رسد که این خواسته‌های گسترده به‌طور کامل برآورده شود، به هر حال در آتش‌بس دائمی شامل مبادله اسیران و زندانیان این موارد پیش‌بینی می‌شود.

حسام زملط در صحبت‌هایش تردید داشت که حماس و کابینه رژیم صهیونیستی با آتش‌بس و یک نوع جدول زمانی سریع که دوشنبه از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مطرح شد، موافقت کنند.

این دیپلمات فلسطینی وابسته به جنبش فتح گفت: «بنیامین نتانیاهو فعلا پایان این تجاوزات را، پایان کار سیاسی خود می‌داند. او تماما لاف می‌زند و سمپاشی ذهنی می‌کند. او درباره توافق‌های احتمالی صحبت می‌کند و تنها نیت او خرید زمان است. او می‌داند که چگونه بازی فریب و کلمات را انجام دهد و همچنین بازی ملامت‌ کردن دیگران را خوب بلد است. عناصر کابینه او به پاکسازی قومی علاقه‌مند هستند و اصلا این را لاپوشانی نمی‌کنند. آنها برنامه‌ای دارند و منتظر لحظه مناسب برای اجرای طرحشان هستند.»

حسام زملط گفت که به دلیل سطح تخریب و وضعیت قحطی ناشی از حملات رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر، «احتمالا ۱۰ هزار فلسطینی دیگر هم حتی اگر آتش‌بس برقرار شود، خواهند مرد.» او گفت یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح «تلفات و ناامیدی‌های ناگفته‌ای را به همراه خواهد داشت.»

سفیر فلسطین افزود: «در هر کیلومتر ۶۰۰۰ نفر اسکان دارند. اگر اسرائیل به همان روشی که در شمال غزه کارش را انجام داد، در جنوب غزه هم پیش برود، ده‌ها هزار نفر را به قتل می‌رساند و ما فکر می‌کنیم رفح آخرین نقطه برای اخراج دسته‌جمعی و انبوه است. به همین دلیل است که باید از آن جلوگیری کرد و در اینجا ایالات متحده نباید سخنان غیر مستقیم و مبهم و گنگ مطرح کند.»

او گفت تنها راه متوقف کردن نتانیاهو این است که آمریکا و انگلیس از ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی خودداری کنند.

مقامات فلسطین می‌گویند که برخی مواضع مطرح شده از جانب مقام‌های امنیتی ایالات متحده به‌گونه‌ای است که نشان می‌دهد واشنگتن به‌رغم هشدارهایش، به یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح چراغ سبز نشان داده و احتمالا بابت آن، تل‌آویو طرح به اصلاح «معتبری» را برای جابجا کردن دوباره فلسطینی‌ها داخل رفح مطرح کرده که بتواند حماس را مقابل حمله نهایی صهیونیست‌ها قرار دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید