افشای اسناد محرمانه سلاح‌های هسته‌ای روسیه/جزئیات پرونده‌های مخفی

کدخبر: ۶۳۱۳۰۶
اقتصادنیوز: طبق فایل‌های نظامی افشا شده که در اختیار فایننشال تایمز قرار گرفته است، ارتش روسیه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را در مراحل اولیه درگیری با یک قدرت بزرگ جهانی تمرین کرده‌اند.
افشای اسناد محرمانه سلاح‌های هسته‌ای روسیه/جزئیات پرونده‌های مخفی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، این اسناد طبقه‌بندی شده که به روزنامه فایننشال تایمز ادعا می‌کند به آن دست یافته و کارشناسان نظامی آن را بررسی کرده‌اند، آستانه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را مشخص می‌کنند که کمتر از چیزی است که روسیه به طور علنی به آن اذعان کرده است.

به نوشته فایننشال تایمز، این اسناد شامل ۲۹ پرونده نظامی مخفی روسیه است که بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ تهیه شده و حاوی سناریوهایی برای رزمایش و ارائه برای افسران نیروی دریایی است که اصول عملیاتی برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را مورد بحث قرار می‌دهد.

خبر مرتبط
تحریم ها، روسیه را به دامان شرق انداخت/ معنای نزدیکی تهران و مسکو برای غرب

اقتصادنیوز:کشورهای غربی از آغاز جنگ در اوکراین تاکید کرده‌اند که از تحریم‌ها به‌عنوان ابزاری برای سرکوب اقتصاد روسیه و قطع توانایی این کشور برای تجارت با بقیه جهان استفاده خواهند کرد.آنها به وعده خود عمل کرده اند و به طور مستمر بر تعداد تحریم ها افزوده اند، بالاخص آن که جنگ روسیه در اوکراین به سال سوم کشیده شده است.تا ژانویه 2024، فدراسیون روسیه درگیر بیش از 28 هزار تحریم بود و اکثریت آنها پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022 اجرایی شد. تقریبا 16 هزار مورد از این تحریم ها علیه افراد اعمال شد، در حالی که نزدیک به ده هزار عدد از تحریم ها علیه شرکت ها و سه هزار و 22 تحریم علیه موسسات اعمال شد.در این میانت حریم های تجاری عمومی گاز و نفت نیز وجود داشته است.

بر اساس این سناریوها، معیارهای تعیین شده برای یک پاسخ هسته‌ای بالقوه از حمله دشمن به خاک روسیه تا محرک‌های خاص‌تر، مانند انهدام ۲۰ درصد از زیردریایی‌های موشک بالستیک استراتژیک روسیه را شامل می‌شود.

فایننشال تایمز در ادامه نوشت: سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه که می‌توانند از طریق موشک‌های زمینی یا دریایی یا از هواپیما پرتاب شوند، برای استفاده محدود در میدان نبرد در اروپا و آسیا طراحی شده‌اند که این، برخلاف تسلیحات «استراتژیک» بزرگ‌تر است که برای هدف قرار دادن ایالات متحده در نظر گرفته شده‌اند. کلاهک‌های تاکتیکی مدرن هنوز هم می‌توانند انرژی بسیار بیشتری نسبت به سلاح‌هایی که ناکازاکی و هیروشیما را در سال ۱۹۴۵ هدف قرار دادند، آزاد کنند.

اگرچه این پرونده‌ها به ۱۰ سال قبل و بیشتر باز می‌گردد، کارشناسان ادعا می‌کنند که همچنان مرتبط با دکترین نظامی فعلی روسیه است.

این اسناد توسط منابع غربی به فایننشال تایمز نشان ارائه شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۰ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید