معاون وزیر آموزش و پرورش خبر داد:

مأموریت انتخاباتی وزارت کشور به دانش‌آموزان

کدخبر: ۶۳۱۳۰۹
اقتصادنیوز: معاون وزارت آموزش و پرورش، گفت: دانش‌آموزان برای اولین بار نماینده فرماندار در شعب اخذ رای شدند.
مأموریت انتخاباتی وزارت کشور به دانش‌آموزان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی با حضور در ‌برنامه‌ای تلویزیونی ضمن تبریک روز امور تربیتی ‌گفت: امروز نوجوانان ما بسیار بصیر و فهیم هستند؛ به تعبیر مقام معظم رهبری امروز نسل نوجوان و جوان ما از نسل نوجوان و جوان اول انقلاب هوشیارتر و بصیرتر است. همانطور که می‌دانید بیشترین قشری که در انقلاب اسلامی و پیروزی آن نقش داشتند نوجوانان و جوانان بودند و در جنگ و در دفاع مقدس ۳۶ هزار دانش‌آموز شهید شدند.

حضور ۴۴۰ هزار دانش‌آموز در اعتکاف امسال 

وی افزود: برخی می‌گویند دانش‌آموزان ابتدای انقلاب، برای اول انقلاب بودند؛ در جنگ اینگونه بودند اما اکنون دیگر اینگونه نیست؛ اما می‌بینیم که در اعتکاف اخیر ۴۴۰ هزار دانش‌آموز شرکت کردند. اعتکاف خود یکی از رویش‌های انقلاب اسلامی است. دانش‌آموز با یک بهجت خاص‌ وارد مسجد می‌شود و سه روز بدون موبایل که برخی معتقدند نمی‌تواند از آن جدا شد، چنان با خدای خود ارتباط برقرار می‌کنند که معرفت این دانش‌آموز همگان را مات می‌کند.

خبر مرتبط
2024 سال انتخابات در جهان؛ از ایران تا آمریکا+ نمودار

اقتصادنیوز: شلوغ‌ترین سال انتخاباتی جهان سال ۲۰۲۴ میلادی است و رکورد سال‌های گذشته را شکسته است.

وی ادامه داد: امروز دانش‌آموزان ما از لحاظ ‌معنوی، نسبت به دانش‌آموز ابتدای انقلاب، روشن‌تر و بصیرتر هستند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز  حدود ۷۰۰ هزار تن عضو شورای دانش‌آموزی مدرسه هستند گفت: امروز فهم دانش‌آموزان خیلی رشد کرده است. امسال در روز ۱۳ آبان در دیدار دانش‌آموزان با رهبر انقلاب، یکی از دانش‌آموزان برای اولین‌بار در محضر رهبر انقلاب شروع به سخنرانی و صحبت کرد و این نشان از رشد دانش‌آموزان دارد. مجموع شواهد و قرائن و اقدامات و اتفاقاتی که امروز در بین نسل نوجوان می‌بینیم متوجه می‌شویم که دانش‌آموز ما اتفاقا خیلی از لحاظ سیاسی و مسائل معرفتی رشد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه دشمن هم بیکار ننشسته است، عنوان کرد: در اغتشاشات سال گذشته بیشترین هجمه دشمن بر روی نوجوانان بود. این یک پیام دارد؛ اینکه تمام برنامه‌ریزی دشمن روی گروه سنی نوجوان و دانش‌آموزان است. یعنی معلوم است که این دانش‌آموز آن‌قدر رشد کرده و بصیرت دارد که الان مقابل جریان آن‌ها ایستاده است و دشمن تلاش می‌کند این نوجوان‌ را به جریان ضد انقلاب و ضد ملیت بکشاند ولی ناموفق بوده‌اند. این ناموفقی به دلیل بصیرت بالای دانش‌آموزان ماست.

برنامه‌ریزی ما با مقتضیات دانش‌آموز و نوجوانان همخوانی ندارد

پورثانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی معتقدند دانش‌آموزان توانایی انتخاب سیاسی ندارند، گفت: دانش‌آموز امروز ما دانش‌آموز فضای مجازی، هوش مصنوعی و متاورس است؛ در فضایی شاید چند سال جلوتر از ما زیست می‌کند. امروز تقریبا قریب به اتفاق نوجوانان ما در فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای و ..‌. هستند و آن‌قدر از نظر مسائل سیاسی، فرهنگی و مجازی و ... پیشرفت کرده‌اند که برخی از مواقع، ما با آن‌ها فاصله داریم. گاهی چند سال از ما معلمان و مربیان پرورشی جلوتر هستند.

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش آموزان می گویند ما را درک کنید و قضاوت نکنید؛ چرا فضای ما را درک نمی‌کنید؟ و چرا این اتفاق می‌افتد؟ ادامه داد: چون برنامه‌ریزی ما با مقتضیات دانش‌آموز و نوجوانان همخوانی ندارد. پس برای اینکه این اتفاق بیفتد، ما که برنامه‌ریزان حوزه تربیت نوجوان هستیم، باید مقتضیات حوزه نوجوان و آن چیزهایی که برای این عصر و این سن هست را درک کنیم.

وی با بیان اینکه حضرت آقا در روز ۱۳ آبان خطاب به دانش‌آموزان فرمودند «اهل تحلیل» باشید عنوان کرد: آقا اهل تحلیل بودن را یکبار به ما روحانیون، یکبار به دانشجویان، یک بار به معلمان و ‌یکبار خطاب به دانش‌آموزان می گویند. چه زمانی این را به دانش‌آموزان می‌گویند؟ تحلیل برای کسی است که به یک حدی از شعور و آگاهی رسیده که می‌تواند چیزی را تحلیل کند. لذا دانش‌آموز ما، نوجوان ما به حدی رسیده است که بتواند تحلیل کند.

برپایی مناظره دانش‌آموزی در مدارس

رئیس سازمان دانش‌آموزی با بیان اینکه برنامه‌ای جدی با عنوان «مناظره دانش‌آموزی» در مدارس داریم گفت: مناظره‌های دانش‌آموزی که انجام می‌شود و آن‌ها را می‌بینیم، عمق این تحلیل و بینش دانش‌آموزان را متوجه خواهیم شد. اتفاقا معتقدم دانش‌آموز در عصر حاضر صاحب تحلیل و بصیرت است لذا باید به او همچون انسان صاحب سبک و تحلیل برخورد کنیم.

وی تصریح کرد:‌ برنامه‌های انتخاباتی وزارتخانه را از ابتدای بهمن شروع کردیم. امروز فضایی ‌به نام «جت» جهاد تبیین، در مدارس شکل گرفته و ‌امروز تقریبا ۵۰ هزار گروه دانش‌آموزی داریم که جهاد تبیینی را که رهبری فرمودند در مدارس انجام می‌دهند.

رصد آسیب‌های اجتماعی مدارس

پورثانی با بیان اینکه ما تمام آسیب‌های اجتماعی مدارس را رصد می‌کنیم و می‌دانیم چند درصد از دانش‌آموزی در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند، گفت: درصدی که امروز در معرض آسیب اجتماعی هستند، بسیار کم است. 

وی در پاسخ به اینکه چند درصد از جوانان و نوجوانان متوجه اهمیت انتخابات شده‌اند، گفت: من اگر بخواهم یک نظر کارشناسی بدهم می‌گویم که قریب به اتفاق دانش‌آموزان این‌گونه هستند.

وجود حدود ۵۰۰ هزار رای اولی در کشور

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش درباره برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش برای آشنایی دانش‌آموزان با فضای انتخابات و ساختار حاکمیت و مدیریت کشور گفت: حدود ۵۰۰ هزار رای اولی داریم ولی معتقدیم که ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار فرد موثر داریم که می‌توانند امیدآفرینی کنند.

پورثانی با بیان اینکه نگاه ما در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تربیت دانش‌آموز تمام‌ساحتی است که یکی از این ساحت‌ها، ساحت سیاسی اجتماعی است که براساس آن قرار است دانش‌آموز در جامعه فعال باشد گفت: دانش آموز ‌قرار است موثر و فعال باشد نه متاثر و منفعل؛ لذا سیر برنامه‌های ما برای تمام دانش‌آموزان است.

وی به نواخته شدن زنگ مجلس در مدارس و برنامه‌های بعد از انتخابات اشاره و عنوان کرد: بچه‌ها دلنوشته‌های خود را نوشتند که تبدیل به کتاب شد و دوستان بنا دارند پس از انتخابات مجلس، این کتاب را در اختیار نمایندگان بگذارند و بگویند که این‌ کتاب، انتظارات دانش‌آموزان از شما بوده است. 

دیدار رای‌اولی‌ها با مقام معظم رهبری 

وی در ادامه گفت: کانال ما در شاد چند میلیون عضو دارد و طی آن هر کسی چند نفر را به انتخابات ‌دعوت می‌کند. مجلس دانش‌آموزی هم داریم که هر سال در مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود. این فرآیند از سطح مدرسه تا سطح ملی براساس انتخابات است. بچه‌ها این روال رای‌گیری، تصمیم‌گیری و ... را فهمیده‌اند. اکنون رییس مجلس دانش‌آموزی به صورت جدی وارد کار شده و دانش‌آموزان را دعوت می‌کند که بیایید و وارد عرصه تصمیم‌گیری شوید؛. همه این تشکل‌های دانش‌آموزی ما با وزیر آموزش و پرورش دیدار می‌کنند و نظرات دانش‌آموزان را بیان می‌کنند. همچنین امروز دانش‌آموزان رای اولی با مقام معظم رهبری دیدار دارند.

 پورثانی با اشاره به برنامه ‌«مدرسه انقلاب» گفت: دانش‌آموزان در مدرسه انقلاب در غرفه‌های مختلف پیشرفت‌های انقلاب را روایت می‌کنند. پویش مهر امسال نیز درباره روایت پیشرفت بود. رییس‌جمهور سوالشان از دانش‌آموزان این بود که از پدران و بزرگ‌ترهای خود بپرسید چه اتفاقاتی در انقلاب اسلامی در ایران افتاده است که قریب به ۵۰۰ هزار نفر در این پویش شرکت کرده‌اند. همچنین اتفاق خوب دیگر راه‌اندازی اردوهای راهیان پیشرفت بود.

وی با بیان اینکه اردوهای راهیان پیشرفت نورانی هم در حال انجام است؛ افزود: ‌افق ما این است که یک میلیون اردوی راهیان پیشرفت برگزار شود تا کسی که وارد این اردو می‌شود با کسی که از این اردو بازمی‌گردد کاملا متفاوت باشد.

وی درباره مطالبات دانش‌آموزان از نمایندگان مجلس افزود: دانش‌آموز به برنامه و سابقه و کارنامه مدیریتی رای می‌دهد؛ اما نکته مهم‌ این است که چقدر آن نماینده دانش‌آموز را می‌فهمد؟ ‌چقدر فهم نوجوانانه دارد؟ چقدر فضای نوجوانان را می‌شناسد؟ آیا در چارچوب ذهنی و برنامه‌هایش جایی برای نوجوان هست؟ فردا اگر وارد مجلس شد آیا به فکر تصویب قانونی خواهد بود که از دانش‌آموز حمایت کند؟.

پورثانی به تصویب قانون‌ی در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد که براساس آن دانش‌آموزان نخبه فرهنگی هنری، قرآنی و تشکیلاتی می‌توانند بدون آزمون وارد دانشگاه فرهنگیان شوند.

وی با بیان اینکه تقریبا ۳ میلیون تن در مسابقات فرهنگی و ۲ میلیون نفر در مسابقات قرآنی شرکت می‌کنند، گفت: این‌ها از یک چرخه‌ای به مرحله نهایی می‌رسند؛ داوران سرشناس مسابقات هنری امسال می‌گفتند آثار مرحله نهایی فوق‌العاده بود و اصلا نمی‌توان اسم این آثار را، دانش‌آموزی گذاشت.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش آموزان برای اولین بار نماینده فرماندار در شعب اخذ رای و رای اولی هم هستند گفت: ما راوی انتخابات داریم و دانش‌آموز خبرنگاران در شعب اخذ رای، فرآیند انتخابات را روایت می‌کنند.

 تربیت دانش‌آموز از نان شب هم واجب‌تر باشد

وی با تاکید بر اینکه تربیت خط مقدم ما در نظام اسلامی است، گفت: امروز آن چیزی که باید در اولویت همه باشد، گفتمان تربیت است؛ ۱۷ میلیون دانش‌آموز داریم؛ آیا زیبنده است که دانش‌آموزان ما یکبار در سال نتوانند اردو بروند؟ آیا زیبنده است دانش‌آموز نخبه ما زمینه بروز نداشته باشد؟ و یا دانش‌آموز ما نتواند افق روشنی را برای خود ترسیم کند؟.

پورثانی با بیان اینکه دانش‌آموزان مهمترین رکن یک کشور هستند اظهار کرد: رهبر انقلاب فرمودند آینده کشور را می‌خواهید ببینید بروید امروز مدرسه را نگاه کنید. امام فرمودند به دبستان برسید که دانشگاه دیر است. چند درصد مصوبات مجلس ما درباره مسائل تربیتی دانش‌آموزان است؟ ‌اتفاقا مطالبات ما از نمایندگان است که مسئله مهم امروز ما «تربیت» است. شاید تربیت دانش‌آموز از نان شب هم واجب‌تر باشد چون اگر دانش‌آموز درست تربیت شود فردا نان خانواده را تامین خواهد کرد. برای ما مهم است که گفتمان تربیت، دانش‌آموزمحوری و دیدن دانش‌آموز، مهم و مورد توجه باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید