نسخه چینی برای آشتی روسیه و اوکراین

کدخبر: ۶۳۲۱۸۱
اقتصادنیوز: نماینده ویژه چین در امور اوراسیا گفت: این کشور به تلاش‌های خود برای پایان دادن به بحران اوکراین ادامه می‌دهد.
نسخه چینی برای آشتی روسیه و اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، «لی هوی» نماینده ویژه چین در امور اوراسیا گفت که این کشور آماده ادامه تلاش‌ها در راستای دست یافتن به راهکاری سیاسی برای بحران اوکراین و ایفای نقش به عنوان یک میانجی بین مسکو و کی‌یف و دیگر طرفینی است که مایل به مشارکت باشند.

این دیپلمات چینی که به تازگی با «میخائیل گالوزین» معاون وزیر امور خارجه روسیه در مسکو دیدار کرده، گفت: «تجربه تاریخی نشان می‌دهد که هر درگیری باید در نهایت از طریق مذاکره حل شود. هرچه تناقض‌ها شدیدتر باشد، دشوارتر می‌توانیم از مذاکره صرف‌نظر کنیم. طرف چینی مایل است تلاش‌ها برای صلح و مذاکرات و ایفای نقش به عنوان یک میانجی بین روسیه، اوکراین و دیگر طرفین را ادامه دهد، اتفاق نظر ایجاد کند و به یک راهکار سیاسی نهایی برای بحران اوکراین برسد».

طبق گزارش اسپوتنیک، لی سفر به اروپا را روز شنبه آغاز کرد که شامل روسیه، اوکراین، مقر اتحادیه اروپا، لهستان، آلمان و فرانسه است.

خبر مرتبط
ادعای جدید اوکراین درباره جنگنده بمب‌افکن روسیه

اقتصادنیوز: فرمانده نیروی هوایی ارتش اوکراین در بیانیه‌ای مدعی سرنگونی یک فروند جنگنده بمب‌افکن سوخو – ۳۴ روسیه شد.

سفر پیشین او در مه ۲۰۲۳ و پس از انتشار سند ۱۲ ماده‌ای چین به نام «موضع چین درباره حل‌وفصل سیاسی بحران اوکراین» انجام شد. این سند بر استقلال تمامی کشورها تاکید داشته و خواستار پایان دادن به خصومت‌ها و ازسرگیری مذاکرات صلح میان مسکو و کی‌یف است.

هیات‌های روس و اوکراینی پس از آغاز جنگ، تاکنون چندین دور مذاکرات صلح را از جمله در مارس ۲۰۲۲ در ترکیه برگزار کرده‌اند. «ولودیمیر زلنسکی» رییس‌جمهور اوکراین قانونی را امضا کرده که طبق آن، کی‌یف مجاز به برگزاری مذاکرات صلح با مسکو تا زمان عهده‌دار بودن سمت ریاست جمهوری روسیه توسط «ولادیمیر پوتین» نیست.

زلنسکی در نوامبر ۲۰۲۲ ابتکار ۱۰ ماده‌ای به اصطلاح صلح خود موسوم به «فرمول صلح» را معرفی کرد. این طرح شامل تبادل کامل زندانیان با روسیه، تضمین‌های امنیتی برای اوکراین و بازگشت به مرزهای پیش از ۲۰۱۴ بود. مسکو بارها گفته است که از مذاکرات صلح مادامی که کی‌‎یف مرزبندی‌ها در تصرفات ارتش روسیه از آغاز این جنگ را به رسمیت بشناسد، از مذاکرات صلح حمایت می‌کند.

در همین راستا، «ویولا امهرد» رئیس‌جمهور سوئیس در ۱۵ ژانویه گفت که رییس‌جمهور اوکراین از برن خواسته میزبان یک نشست صلح درباره اوکراین باشد. دولت اوکراین توضیح داده بود که کی‌یف می‌خواهد به منظور تایید «فرمول صلح» زلنسکی نشست‌هایی برگزار کند.

«ایگناتزیو کاسیس» وزیر امور خارجه سوییس،اخیرا گفت که این کشور قصد دارد از مسکو نیز برای شرکت در این نشست دعوت کند، چراکه «واضح است که روسیه نیز برنامه صلح خود را در نظر دارد که کاملا متضاد برنامه اوکراین است. هدف این نشست تنها بررسی برنامه ۱۰ ماده‌ای زلنسکی نیست.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید