جایگزین پیک شادی مشخص شد/پایان فعالیت مدارس در اسفند

کدخبر: ۶۳۳۷۲۱
اقتصادنیوز: معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال مانند سال‌های گذشته پیک نوروزی نداریم و مدارس می‌توانند به جای تکالیف نوشتاری، تکالیف مهارتی جایگزین کنند.
جایگزین پیک شادی مشخص شد/پایان فعالیت مدارس در اسفند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، حمید طریفی حسینی در نشست خبری با بیان اینکه آموزش ابتدایی اساس و رکن نظام تعلیم و تربیت است، از ریل گذاری جدید در این معاونت خبر داد و افزود: نگاه ما یک نگاه سیستمی است تا عناصر و ذی‌نفعان را در محیط پیرامون نظام آموزشی کشور درگیر کنیم بر همین اساس از دیگر نهادها مثل شورای عالی آموزش و پرورش، معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع یاری گرفتیم.

وی با اشاره به سند تحول بنیادین گفت: مدارس کشور تا ۲۸ اسفند به فعالیت خود ادامه می‌دهند و معلمان باید در مدارس حضور داشته باشند.

طریفی با بیان اینکه امسال مانند سال‌های گذشته پیک نوروزی نداریم، افزود: مدارس می‌توانند به جای تکالیف نوشتاری تکالیف مهارتی را جایگزین کنند.

خبر مرتبط
فوری/ پیک نوروزی حذف شد+ جزئیات

اقتصادنیوز: معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال پیک نوروزی نداریم.

وی به طرح فرصت‌های برابر یادگیری اشاره کرد و گفت ما در ذیل این محور تلاش کردیم در ذیل ساحت‌های ششگانه آموزشی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مثل ساحت اعتقادی و ساحت علمی فن‌آورانه و اقتصادی عمل کنیم.

طریفی با بیان اینکه دانش آموزان می‌توانند در ایام عید داستان نویسی یا داستان گویی انجام دهند؛ گفت: دانش آموزان ابتدایی می‌توانند یک کتاب داستان را تهیه کرده و خلاصه آن را در قالب یک فیلم از خودشان یا یک پادکست صوتی برای مدیر مدرسه ارسال کنند یا می‌توانند خودشان داستان بنویسند یا شعری بگویند.

معاون آموزش ابتدایی از طرح دیگر خود با نام دوستی با محیط زیست نام برد و گفت: کار دیگری را با معاونت تربیت بدنی انجام داده‌ایم و که طی آن دانش‌آموزان فعالیت‌هایی را که در ارتباط با حضور خود در طبیعت و دید و بازدیدهایی که در ایام عید دارند و فعالیت‌هایی که در محیط زیست دارند مثلاً یک نهال می‌کارند می‌توانند در قالب یک فیلم یا یک متن نوشته در اختیار معلمان مدرسه قرار دهند و معلمان هم می‌توانند ببینند و در کانال مدرسه در شاد قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه این پویش‌ها کشوری است گفت: به صورت سلسله مراتبی این آثار به صورت شهرستان استان و کشور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در و در کانال‌های استانی و کشوری دانش آموزان می‌توانند آثار برتر خود را ببینند.

طریفی گفت: ما امسال هم مانند سال‌های گذشته پیک نوروزی نخواهیم داشت و تاکید ما این است که همکاران، تکالیف نوشتاری مثل رونویسی و مشق را به دانش آموزان ندهند. البته معلمان این مساله را درک می‌کنند که دانش آموزان توانایی‌های متفاوتی دارند و متناسب با شرایط امروز باید شرایط یادگیری را برای آنان ایجاد کرد. تاکید ما هم بر این است که فعالیت‌های نوروزی باید فعالیت محور و مهارتی باشند تا دانش آموز دچار سختی نشود.

وی با اشاره به همزمانی ماه مبارک رمضان و عید نوروز گفت واده‌ها هم در این ماه روزه‌دار هستند و نباید سختی مضاعفی را برای آنان ایجاد کنیم و تکالیف مشکل و بیهوده‌ای را برای دانش آموزان تعیین نکنیم.

طریفی با بیان اینکه مدارس تا آخرین روز یعنی ۲۸ اسفند فعال خواهند بود گفت: به معلمان گفتیم که مدارس باید تا آخرین روز فعالیت آموزشی خود را داشته باشند.

اعلام نتایج آزمون استخدامی تا ۲۰ فروردین

وی با اشاره به آزمون استخدامی ۱۸ اسفند، گفت: مرحله اول این آزمون روز جمعه برگزار شد و ۶۳۶ هزار داوطلب در این آزمون شرکت کردند که ۲۸ هزار نفر را به عنوان آموزگار ابتدایی و ۱۱۶۸ نفر را به عنوان آموزگار استثنایی جذب می‌کنیم.

طریفی خاطر نشان کرد: نتایج اولیه آزمون بین ۱۴ تا ۲۰ فروردین اعلام شده و تا ۲۸ اردیبهشت هم مرحله ارزیابی تکمیلی هم تمام می‌شود.

میزان کمبود معلم هنوز مشخص نیست

وی به با اشاره به کمبود معلم در آموزش و پرورش گفت: ما باید برآورد دقیقی از کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش و معاونت ابتدایی داشته باشیم. عوامل متعددی بر موضوع میزان نیروی انسانی برای مهر ۱۴۰۳ اثرگذار هستند. بخشی به ضریب اشتغال مثبت همکاران ما باز می‌گردد؛ معلمانی که علاوه بر ساعات موظف به صورت غیر موظف و حق التدریس هم فعال هستند. باید ببینیم که چه میزان از این معلمان و یا معلمان بازنشسته مایل به اضافه تدریس هستند و شرایط آن را دارند.

طریفی با تاکید بر اینکه میزان بازنشستگی معلمان در سال آینده بر میزان کمبود نیرو هم اثرگذار خواهد بود، افزود: برخی از معلمان بازنشسته هم تمایل دارند که تدریس خود را ادامه دهند باید سال آینده ببینیم چه میزان از بازنشستگان هم مایل به اضافه خدمت هستند لذا نمی‌توانیم از الان به صورت دقیق بگوییم با چه میزان کمبود معلم در سراسر کشور مواجه هستیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به دوره‌های ضمن خدمت معلمان اشاره کرد و ادامه داد: معلمان گروه‌هایی را تحت عنوان حلقه‌های علمی ایجاد کردند و در آن گروه‌ها که در شاد و شبکه‌های اجتماعی راه انداختند به تبادل تجربیات خود پرداخته و آموزش‌های ارائه شده از سوی اساتید را بین خودشان توزیع کردند.

طریفی بر لزوم تثبیت مهارت‌های زبانی در میان دانش آموزان مقطع ابتدایی تاکید کرد و گفت: ارتباط مستقیم بین مهارت‌های زبانی با مهارت‌های ادراکی و شناختی و تفکر دانش آموزان وجود دارد. در واقع ما باید شرایطی را فراهم کنیم که دانش آموزان به راحتی به یادگیری عمیق دسترسی داشته باشند. راه ارتباطی معلمان با دانش آموزان هم زبان فارسی است لذا برنامه ویژه‌ای برای تقویت زبان و ادبیات فارسی داریم که یکی از برنامه‌های اصلی معاونت آموزش ابتدایی است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید