فواید روزه گرفتن برای بدن/ کدام خوراکی را در ماه رمضان مصرف کنیم

کدخبر: ۶۳۴۵۳۴
اقتصادنیوز: بر اساس تحقیقات صورت گرفته، روزه‌داری برای بدن فایده‌های شگفت‌انگیزی دارد. مزایایی که شاید در روزهای عادی سال کمتر به تحقق یافتن آن اهمیت می‌دهیم.
فواید روزه گرفتن برای بدن/ کدام خوراکی را در ماه رمضان مصرف کنیم

به گزارش اقتصادنیوز، روزه داری زمان مناسبی برای سم زدایی از بدن است، فرصتی که در سایر روزهای سال کمتر از آن استفاده می کنیم. یافته هایی وجود دارد که برای انسان امیدوارکننده است و نشان می‌دهد روزه گرفتن می‌تواند منجر به کاهش فشارخون، سم‌ زدایی، بهبود کنترل قند خون و کاهش التهاب شود.

روزه عملکرد روده را بهبود می‌بخشد و محافظت بالقوه‌ای را در برابر انواع مختلف سرطان ارائه می‌دهد. روزه‌داری، سلول‌ها را وادار به انجام فرآیندهایی می‌کند که معمولاً با وجود جریان ثابت سوخت از غذا تحریک نمی‌شوند.

چرا روزه برای بدن مفید است؟

با روزه گرفتن، بدن به گلوکز دسترسی معمولی ندارد و سلول‌ها را مجبور می‌کند برای تولید انرژی به وسایل و مواد دیگری متوسل شوند. در نتیجه، بدن گلوکونئوژنز یا همان فرآیندی طبیعی تولید قند را آغاز می‌کند.

بر اساس مطلبی که ایرنا منتشر کرده است، کبد با تبدیل مواد غیر کربوهیدراتی مانند لاکتات، اسیدهای آمینه و چربی‌ها به انرژی گلوکز کمک می‌کند. از آنجایی‌که بدن ما در طول روزه‌داری انرژی خود را حفظ می‌کند، میزان متابولیسم پایه ما (میزان انرژی که بدن ما هنگام استراحت می‌سوزاند) کارآمدتر می‌شود.

خبر مرتبط
در ماه رمضان چه بخوریم؟/باید و نبایدهای غذایی برای روزه داران

اقتصادنیوز : در صورت رعایت موارد تغذیه‌ای در ماه رمضان می‌توان به ارتقا سلامت عمومی در پایان این ماه نیز امیدوار بود.

مزایای روزه داری برای کاهش چربی بدن

به نظر می‌رسد روزه گرفتن برای مدت کوتاه می‌تواند باعث ایجاد کتوز (سوخت‌وساز طبیعی بدن) شود. این فرآیند زمانی رخ می‌دهد که بدن گلوکز کافی برای انرژی ندارد، بنابراین چربی‌های ذخیره‌شده را در عوض تجزیه می‌کند. این باعث افزایش موادی به نام کتون شده و همراه با کالری کمتری که به‌طورکلی مصرف می‌شود، می‌تواند منجر به کاهش وزن شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت فعالیت های مغز، پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، مقاومت در برابر سرطان، کاهش خطر ابتلا به دیابت، ارتقای متابولیسم، کاهش وزن و افزایش طول هشت فایده مهم روزه داری برای بدن است.

اصول رعایت تغذیه در روزه داری

البته در کنار مزایای روزه داری برای بدن باید به اصول مهم تغذیه نیز اشاره کرد. به طور قطع تأمین سلامتی بدن به هنگام روزه داری بدون رعایت اصول تغذیه سخت تر امکان پذیر می شود. 

در این زمینه، زهرا شریعت پناهی، دانشیار علوم تغذیه دانشگاه شهید بهشتی به مهر گفته است: در هنگام روزه داری باید از همه گروه‌های مواد غذایی به صورت متعادل و به میزان مورد نیاز روزانه مصرف کنیم تا دچار کمبود پروتئین و ریزمغذی‌های دریافتی نظیر املاح و ویتامین نشویم. افراد باید روزانه به میزان کافی غلات و حداقل دو واحد لبنیات، دو واحد میوه و سه واحد سبزی دریافت کنند. همچنین از گروه گوشت‌ها یا جایگزین گوشت نظیر تخم مرغ نیز روزانه دو تا سه واحد باید استفاده شود.

بر اساس توصیه های کارشناسان تغذیه، سبزیجات برگ‌دار، توت‌ها، ماهی و سایر پروتئین‌های بدون چربی، حبوبات و آجیل‌ها و دانه‌ها بهترین مواد غذایی مناسب در هنگام روزه داری است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید