نگاهی به سیر تبدیل توییتر به ایکس

پشت پرده پیوند ایلان ماسک و ایکس/ علاقه‌ای که از 25 سال پیش آغاز شد

کدخبر: ۶۳۶۳۶۰
اقتصادنیوز: شاید برای بسیاری نماد ایکس جدید و تازه باشد اما جالب اینجاست که رابطه ایلان ماسک و این نماد قصه امروز و دیروز نیست و ریشه در گذشته این میلیاردر معروف دارد.
پشت پرده پیوند ایلان ماسک و ایکس/ علاقه‌ای که از 25 سال پیش آغاز شد

به گزارش اقتصادنیوز، رویاپردازی‌های ایلان ماسک مدت‌هاست که تمامی ندارد و نمی‌توان نقطه‌ای بر پایان آن گذاشت، میلیاردری که هر چند مدتی است عنوان ثروتمندترین فرد جهان را به رقیب نامدار خود جف بزوس، واگذار کرده است اما همچنان سودای نوآوری و تجربه اولین‌ها در جهان را در سر دارد. مانند خرید اپلیکیشن اجتماعی توییتر که در نوع خود اقدامی غیرمنتظره بود و حسابی در جهان سروصدا به پا کرد.

۱۴ آوریل ۲۰۲۲ بود که کاربران توییتر شاهد انتشار خبری درباره خرید شرکت رسانه اجتماعی آمریکایی توئیتر توسط ایلان ماسک بودند؛ او که پیش‌تر ۹٫۱ درصد از سهام این شرکت را به قیمت ۲٫۶۴ میلیارد دلار خریداری کرده بود، پس از چندین ماه کشمکش و دعواهای حقوقی، قرارداد خرید 44 میلیارد دلاری یکی از مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیا را تکمیل کرد تا توییتر به یکی دیگر از شرکت‌های تحت مالکیت خود تبدیل کند.

موفقیت بزرگی که برای ماسک حسابی خوشایند بود و او بلافاصله پس از قطعی شدن این معامله، در توییتی نوشته: «پرنده از قفس آزاد شد.» البته واکنش ماسک تنها به همین توییت خلاصه نشد؛ او بلافاصله تغییرات مدیریتی در این شبکه اجتماعی را آغاز کرد و در نخستین مرحله پاراگ آگراوال، مدیرعامل توییتر که جایگزین جک دورسی شده بود و همچنین ند سگال، مدیر مالی این شرکت را اخراج کرد. ویجایا گده، مدیر حقوقی و سیاست‌گذاری توییتر، شان اجت، مشاور عمومی توییتر و سارا پرسونت، مدیر ارشد بخش مشتریان این شبکه اجتماعی هم از دیگر اخراجی‌های توییتر در آغاز دوران ماسک بودند.

ایلان ماسک

واکنش‌ها به حضور ایلان ماسک چه بود؟

فروش توییتر به ایلان ماسک واکنش‌های متعددی را به همراه داشت، آگراوال مدیرعامل توییت در نخستین واکنش خود نوشت که «باور دارد که انتصاب ماسک ارزش بلندمدتی برای شرکت به ارمغان خواهد آورد.»

خبر مرتبط
ایلان ماسک برای آمریکا ماهواره‌های جاسوسی می‌سازد

اقتصادنیوز: منابع آگاه خبر دادند: اسپیس‌ایکس در حال ساخت شبکه‌ای از صدها ماهواره جاسوسی تحت قراردادی طبقه‌بندی‌شده با یک آژانس اطلاعاتی آمریکاست؛ اقدامی که بیانگر تعمیق روابط میان شرکت فضایی «ایلان ماسک» و آژانس‌های امنیت ملی است.

همچنین کارمندان توییتر نسبت به دیدگاه ماسک در مورد آزادی بیان ابراز نگرانی کردند و در مقابل بسیاری از مفسران و سیاستمداران محافظه کار برای تغییرات پیشنهادی ماسک در توییتر ابراز اشتیاق کردند.

جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا هم از هیئت مدیره توییتر خواستند تمام سوابق مربوط به پیشنهاد اکتساب ماسک را حفظ کند، که زمینه را برای تحقیقات احتمالی کنگره پس از انتخابات میان دوره ای ۲۰۲۲ فراهم شود.

تغییرات گسترده شروع شد

مالک توییتر از همان روزهای نخست تغییرات در این شبکه اجتماعی را کلید زد که یکی از مهم ترین آن ها تغییر سیاست‌های اعطای تیک آبی بود، امتیازی که پیشتر تنها به کاربران شناخته شده و قابل اتکا داده می‌شد اما ماسک آن‌را پولی کرده و هر فردی در ازای پرداخت مبلغی به صورت ماهانه می‌تواند این تیک را دریافت کند.

اما غیرمنتظره‌ترین اقدام تغییر لوگوی پرنده معروف توییتر بود؛ ماسک در حساب توییتری خود با اعلام این مطلب نوشت: «به زودی با برند توییتر و به تدریج با همه پرندگان خداحافظی خواهیم کرد و علامت ایکس جایگزین خواهد شد.» اتفاقی که خیلی زود عملی شد و کاربران این شبکه اجتماعی در دوم مرداد ماه 1402 شاهد نقش بستن علامت ایکس به جای پرنده سفید در توییتر بودند. افزون بر لوگوی X که روی تصویر پروفایل صفحه توییتر دیده شد، نام این اپلیکیشن هم به ایکس تغییر کرده و اکانت‌های زیرمجموعه سازمان توییتر هم به‌ جای لوگوی پرنده آبی، با لوگوی X دیده شدند.

اتفاقی که چندان در نظر بسیاری از کاربران خوش نیامد و حتی هنوز بسیاری از افراد از ایکس با عنوان قدیمیِ آن یعنی توییتر یاد می‌کنند و این یعنی هنوز نام جدید برند را نپذیرفته‌اند.

ماسک اعلام کرده بود که در برند جدید این شبکه اجتماعی هر توییت معادل یک ایکس خواهد بود و برای ری‌توییت‌ها هم باید ایده‌ای جدید در نظر گرفته شود. جالب است بدانید قصه رابطه ماسک با حرف «ایکس» مربوط به ماه‌های اخیر نیست. او از سال‌ها پیش شیفتگی خود را به این حرف نشان داده بود.

ایکس

ماجرای ایلان ماسک و ایکس

براساس گزارش اکوایران، سال 1999 ماسک به همراه چند نفر دیگر یک بانک آنلاین راه‌اندازی کرد و نام آن را X.COM گذاشت. بانکی که خیلی زود مراحل توسعه را پیمود و سپس با یک شرکت دیگر ادغام شد و در نهایت به کمپانی معروف Paypal تبدیل شد. شرکت آمریکایی که در زمینه تجارت الکترونیکی و سامانه انتقال وجه الکترونیکی آن فعالیت می‌کند.

اما شیفتگی ماسک به حرف ایکس همیشگی بود و به همین دلیل در سال 2017 دامین X.COM را از شرکت Paypal خرید. اما این پایان ماجرای ماسک و ایکس نبود و او در تمامی این سال‌ها شیفتگی خود را به حرف ایکس به شکل‌های مختلف نشان داد؛ مانند راه اندازی شرکت صنایع فضایی اسپیس ایکس یا تولید خودروی تسلا مدل ایکس.

علت و چرایی علاقه ماسک به این حرف همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و برخی معتقدند این علاقه از مجهول بودن نماد ایکس در معادلات ریاضی نشات می‌گیرد. ادعایی که باید دید آیا در آینده توسط ماسک تایید خواهد شد یا نه؟ اما آنچه مشخص است قصه علاقه این میلیاردر معروف به حرف ایکس فعلا پایانی ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید