ساخت مسجد پارک قیطریه به کجا رسید؟/ زاکانی وجود آثار باستانی را تکذیب کرد+ فیلم و عکس

کدخبر: ۶۳۸۱۰۰
اقتصادنیوز: پیگیری رسانه‌ها حاکی از آن است که بانی ساخت مسجد در پارک قیطریه تهران هم مشخص شده است.
ساخت مسجد پارک قیطریه به کجا رسید؟/ زاکانی وجود آثار باستانی را تکذیب کرد+ فیلم و عکس

به گزارش اقتصادنیوز،‌ مدیریت شهری تهران، سال 1402 را با یک چالش بزرگ به اتمام رساند اما این چالش در سال جدید دست از سر شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران بر نداشت. ساخت مسجد در پارک قیطریه تهران، تعداد زیادی از شهروندان به خصوص دوستداران محیط زیست را نگران کرد.

مشاهدات عینی خبرنگار اقتصادنیوز از پارک قیطریه نیز نشان می دهد تعدادی از درخت های نسبتا جوان پارک قیطریه با رنگ سفید از دیگر درختان متمایز شده اند.

Capture

درختی قطع نمی شود

با این حال بر اساس پیگیری رسانه ها، در طرح اولیه قرار به جابه‌جایی چهار اصله درخت بود که پس از بازدید شهردار تهران و دستور وی مبنی بر عدم جابه‌جایی این درختان، نقشه ساخت مسجد تغییر کرد.

علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران اعلام کرده است «در نقشه جدید هیچ درختی حتی جابه‌جا هم نخواهد شد. اساساً احداث مسجد هیچ تزاحمی برای هیچ‌کدام از درختان پارک ایجاد نخواهد کرد.»

همچنین علیرضا زاکانی، شهردار تهران امروز چهارشنبه 15 فروردین ماه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: «قرار نیست حتی یک درخت در پارک قیطریه قطع شود. اینکه گفته شده زیر محل ساخت مسجد در پارک قیطریه آثار باستانی است، صحت ندارد.»

تعداد مسجدهای اطراف پارک قیطریه

طبق آنچه از نقشه مساجد موجود در شهر تهران در برخی رسانه‌ها منتشر شده است، در فاصله حداکثر یک کیلومتری پارک قیطریه، دست‌کم پنج مسجد شامل «مسجد نور» در فاصله ۵۰۰ متری بوستان، «مسجد مفتخر» در فاصله ۵۰۰ متری بوستان، «مسجد قائم» در فاصله ۷۰۰ متری بوستان، «مسجد صاحب‌الامر» در فاصله یک کیلومتری بوستان و «مسجد جعفری» در فاصله یک کیلومتری بوستان واقع شده‌اند. 

Capture

هزینه مسجد پارک قیطریه را چه کسی تقبل کرده است؟

محمد آقامیری، عضو و رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرگزاری ایلنا اعلام کرده است: «وجود مسجد در یک بوستان، از جمله سرانه‌های خدماتی پارک‌ها و بوستان‌ها محسوب می‌شود و همان‌طور که هر بوستانی به زمین بازی کودکان و… نیاز دارد، قطعا یک بوستان فرامنطقه‌ای مثل پارک قیطریه، به مسجد هم نیاز دارد.»

خبر مرتبط
همه آنچه باید از ساخت مسجد در پارک قیطریه تهران بدانید/ پای یک وصیت نامه در میان است؟

اقتصادنیوز: پیش از آغاز سال نو، اخباری مبنی بر ساخت مسجد در این بوستان مطرح و عکس هایی از علامت دار کردن درختانی که باید قطع می شدند، فضای مجازی را در بر گرفت.

وی گفته است: «هر چند همین حالا داخل بوستان مد نظر یک نمازخانه وجود دارد، اما مردم محله ضرورت دیده‌اند در این پارک یک مسجد احداث کنند، البته ممکن است که برخی اهالی محله با این نظر مخالف باشند، اما یک خیّر هزینه ساخت این مسجد را قبول کرده است.»

Capture

قیطریه محوطه باستانی مهمی است و مرحوم کامبخش فرد وقتی آنجا را کاوش کرد گفت که «۳۵۰ گور را کشف کرده است و هنوز آثار زیادی آنجا هست که باید کاوش شود.»

در این زمینه، محسن سعادتی معاون میراث فرهنگی استان تهران از «حضور نیروهای یگان حفاظت در محوطه پارک قیطریه و حذف حصارهایی که به تازگی برای ساخت مسجد در پارک نصب شده بود خبر داد.»

گمانه زنی ها در خصوص زمان ساخت مسجد در پارک قیطریه تهران همچنان ادامه دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید