خبر خوب برای گونه‌های جانوری رو به انقراض/ زادآوری گوزن زرد ایرانی

کدخبر: ۶۳۸۹۷۳
اقتصادنیوز: مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: به زودی گوزن زرد ایرانی در ارومیه زادآوری می کند.
خبر خوب برای گونه‌های جانوری رو به انقراض/ زادآوری گوزن زرد ایرانی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اظهار کرد: پنج گونه جانوری حمایت و حفاظت شده در استان آذربایجان غربی زیست می کنند که برنامه ملی نجات برای آنان تدوین شده است که شامل میش مرغ، گوزن ایرانی، غاز پیشانی سفید کوچک، خرس قهوه ای و پلنگ ایرانی است.

سعید شهند با اشاره به اینکه گوزن زرد ایرانی گونه شاخص پارک ملی دریاچه ارومیه بوده و در مرکز تکثیر در اسارت رشکان در حال تکثیر است، اظهار کرد: در هفته‌های آینده شاهد زادآوری گونه‌های جدید گوزن زرد خواهیم بود.

این مقام مسئول ادامه داد: روند مثبتی در زمینه تکثیر این گونه جانوری ارزشمند در حال طی شدن است و امیدواری‌های زیادی برای افزایش جمعیت آن در زیستگاه اصلی آن یعنی جزیره اشک وجود دارد.

خبر مرتبط
دریاچه ارومیه چقدر آب دارد؟/ بزرگترین دریاچه شور خاورمیانه وسعت یافت

اقتصادنیوز: دریاچه ارومیه هم اکنون یک میلیارد و 770 میلیون متر مکعب آب دارد و به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، شرایط تفریح در این دریاچه محیا شده است.

وی اضافه کرد: در خود جزیره اشک ۲۵ تا ۳۰ راس و در مرکز رشکان ۱۱ راس گوزن زرد در حال زیست هستند که در راستای افزایش گونه یاد شده  ۶ راس آن در سال ۱۴۰۱ از دشت ناز ساری در استان مازندران وارد رشکان شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اظهار کرد: برای میش مرغ هم اقدامات موثری انجام شده است و روند نجات آنها در حال پیگیری است.

شهند اضافه کرد: میش مرغ براساس مطالعات سال قبل وارد تنگنای ژنتیکی نشد و اقدامات بین المللی برای نجات آن طی شد و مقرر شده تا تخم این پرنده از کشورهای اسپانیا و ترکیه وارد شود و بستر تکثیر در اسارت آن هم در دشت سوتاو و حمامیان در شهرستان بوکان فراهم است.

وی گفت: ۲۴ تا ۳۰ بال میش مرغ در دشت سوتاو و حمامیان در حال لانه گذاری و جوجه آوری هستند و امسال برای حفاظت از میش مرغ  ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزان خریداری و تملک می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: ۶ هزار راس از انواع حیات وحش شامل بر ۵۶ گونه پستاندار وحشیاعم از قوچ و میش، کل و بز و سایر چهارپایان، ۳۱۰ گونه پرنده و ۵۸ گونه خزنده  در استان سرشماری شده است که ۱۷ درصد نسبت به سرشماری پیشین افزایش دارد.

 شهند با بیان اینکه این جانوران در زیستگاه های منطقه سکونت دارند و مشکلی از نظر بیماری ندارند، افزود: ۵۶ گونه پستاندار وحشی و ۳۱۰ گونه پرنده و ۵۸ گونه پرنده در زیستگاههای آذربایجان غربی زیست می کنند که تا کنون بیماری در بین حیات وحش و یا تلفات و رفتار غیر طبیعی گزارش نشده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید