فروش «فتحعلی شاه و پسران» در لندن/ رکورد مهم برای ایران+ عکس

کدخبر: ۶۳۹۴۹۵
اقتصادنیوز: 50 سال پیش در چنین روزهایی تابلوی فتحعلی شاه و پسران در یک حراج آثار هنری در شهر لندن به قیمت بالایی به فروش رسید.
فروش «فتحعلی شاه و پسران» در لندن/ رکورد مهم برای ایران+ عکس

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه اطلاعات در تاریخ 20 فروردین 1354 در خبری به فروش تابلوی نقاشی هنرمند ایرانی در لندن پرداخت و در این باره نوشت: «یک تابلوی نقاشی بدون امضا که چهره های 15 پسر و نوه های فتحعلیشاه قاجار پادشاه قرن نوزدهم ایران را نشان می دهد، روز گذشته در یکی از حراج های آثار هنری در لندن به قیمت 200 هزار لیره استرلینگ (در حدود 3 میلیون و 200 هزار تومان) به فروش رفت.»

این روزنامه در ادامه درباره مبلغ این اثر هنری آورده است: «این مبلغ برای آثار ایرانی یک رکورد محسوب می شود. تابلوی مذکور که از طرف شخص ناشناسی برای حراج عرضه شده بود، به وسیله یکی از عتیقه فروشان لندن خریداری شد.»

اطلاعات درباره این حراج توضیح داد: «سخنگوی بنگاه سوشابی که حراج در آن صورت گرفت اظهار داشت که تابلو فروخته شده احتمالا یکی از سلسله تابلو های نقاشی بوده که زمانی دیوارهای کاخ نگارستان را در ایران زینت داده و تمام تابلوهای مذکور کار عبد الله خان نقاش باشی و تاریخ آنها در حدود ۱۸۱۵ بوده است . از نقاشی ها دیگر اثری در دست نیست. فتحعلیشاه از ۱۷۹۷ تا ۱۸۰۳ میلادی بر ایران سلطنت کرد. خبرگزاری فرانسه در گزارش مشابهی که از لندن فرستاده نوشته است که اسامی فروشنده و خریدار تابلو هر دو مکتوم مانده است.»

در بخش دیگر گزارش این روزنامه، درباره ویژگی این اثر هنری آمده است: «در تابلو چهره های شاهزادگان و شاهزاده خانم های ایرانی در حالی که لباس های باشکوه درباری در بردارند و به ترتیب سن در کنار هم قرار گرفته اند. نمایانده شده است. در حراجی که این تابلو بفروش رسید، تابلو دیگری نیز از آثار قرن پانزدهم میلادی که به خط عربی مشخص می شود و به محمد فتحی سلطان ترک اهدا شده است به قیمت ٦٥۰۰ لیره استرلینگ بفروش رسید. همچنین یک نسخه شاهنامه که در سال ١٩٤٩ مبلغ یکهزارو پنجاه لیره خریداری شده بود، در بازار حراج لندن به چهل و دو هزار لیره به فروش رفت.»

اطلاعات3

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید