ادعای بلینکن درباره تاریخ عملیات نظامی اسرائیل در رفح

کدخبر: ۶۳۹۵۹۱
اقتصادنیوز: وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که که اسرائیل تاریخی برای حمله نظامی به رفح با آمریکا به اشتراک نگذاشته است.
ادعای بلینکن درباره تاریخ عملیات نظامی اسرائیل در رفح

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری با همتای انگلیسی خود در واشنگتن افزود: اسرائیل به آمریکا در مورد تاریخ عملیات در رفح اطلاع نداده است و تاکید کرد انتظار می رود اسرائیل و آمریکا هفته آینده درباره گزینه های جایگزین برای عملیات رفح گفتگو کنند.

خبر مرتبط
ادامه گزافه‌گویی‌های نتانیاهو/ حملات به رفح ادامه خواهد داشت

اقتصادنیوز: علی‌رغم درخواست‌های جهانی برای توقف جنایات اسرائیل در نوار غزه، اما نخست‌وزیر این رژیم امروز (سه‌شنبه) بار دیگر بر ادامه حملات به این باریکه تاکید کرد.

پس از آنکه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل این هفته گفت که این عملیات نظامی در رفح انجام خواهد شد و تاریخ آن تعیین شده است، بلینکن توضیح داد که آمریکا تاریخی برای عملیات رفح ندارد.

وزیر خارجه دولت جو بایدن اضافه کرد: نحوه انجام هر گونه عملیات بعدی اسرائیل «بسیار اهمیت دارد» و آمریکا همچنان با آنها در مورد راه های جایگزین و مؤثر برای انجام این عملیات صحبت می کند.

خبر مرتبط
تاکید بورل بر دستیابی به یک راه‌حل سیاسی پایدار/ نباید اجازه حمله به رفح را بدهیم

اقتصادنیوز: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر مساله آتش‌بس گفت که «خروج نیروهای اشغالگر احتمالا نوعی تاکتیک» باشد و نباید اجازه داد که حمله زمینی به رفح صورت بگیرد.

بلینکن در مورد زمان عملیات احتمالی رفح توسط اسرائیل گفت که انتظار ندارد "هیچ اقدامی" قبل از مذاکرات هفته آینده آمریکا با اسرائیل در مورد رفح انجام شود. او تاکید کرد: "من هیچ عملیات قریب الوقوعی نمی بینم."

وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی در کنار دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس در واشنگتن دی سی ادعا کرد: اسرائیل  متعهد به «افزایش قابل توجه» کمک‌های بشردوستانه در سراسر غزه شده است.
 اسرائیل برخی «اقدامات اولیه» را نیز برای پیشبرد این تعهدات انجام داده است.

بلینکن گفت:  آمریکا در انتظار "تعدادی از اقدامات حیاتی" است که باید در روزهای آینده اتفاق بیفتد، از جمله بازگشایی یک نقطه ورودی شمالی برای دریافت کمک به غزه، استفاده از بندر اشدود "به طور منظم" و به حداکثر رساندن  جریان کمک از اردن.

او افزود: روز گذشته  بیش از ۴۰۰ کامیون برای رفتن به غزه "ترخیص شد" که بیشترین میزان از ۷ اکتبر در یک روز  است.  مهم است که کمک های وارد شده نه فقط در جنوب، بلکه در سراسر غزه توزیع شود.

وزیر خارجه آمریکا در عین حال گفت:  آمریکا به همکاری نزدیک با قطر و مصر برای تضمین یک توافق آتش بس ادامه می دهد.

پیش از این، «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود واشنگتن به هیچ وجه نمی‌خواهد شاهد تهاجم گسترده به رفح به عنوان آخرین پناهگاه آوارگان فلسطینی در غزه باشد.

میلر تصریح کرد: «ما برای اسرائیل روشن کرده‌ایم که به اعتقاد ما تهاجم نظامی همه جانبه به رفح تأثیر بسیار مضری بر این غیرنظامیان خواهد داشت و در نهایت به امنیت اسرائیل آسیب خواهد رساند.»

نخست‌وزیر رژیم اسرائیل روز گذشته از توافق مقامات این رژیم بر سر زمان حمله زمینی به رفع در جنوب نوار غزه خبر داد. به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اسرائیل گفت: برسر تاریخ ورود ارتش اسرائیل به شهر رفح در نوار غزه توافق شده است.

«یسرائیل کاتس» وزیر خارجه اسرائیل نیز گفت: اگر توافق برای تبادل اسرا حاصل نشود، خواهید دید که ارتش با چه سرعتی به سمت رفح حرکت می‌کند.

نخست وزیر اسرائیل در حالی تهدید به حمله به رفع کرده است که یکشنبه به دعوت مصر، هیاتی از حماس و تل آویو برای شرکت در مذاکرات مربوط به آتش‌بس در غزه راهی قاهره شدند و آمریکا اعلام کرد که ویلیام (بیل) برنز رئیس سیا در این مذاکرات شرکت داشته است و یک طرح آتش بس ارائه شده و روی میز است.

«جان کربی» سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید تصریح کرد: رئیس سیا برای انجام "یک دور جدی مذاکرات" در قاهره بود. در پایان مذاکرات روز گذشته در قاهره، طرحی به حماس ارائه شده که پاسخ به آن نیازمند چند روز زمان خواهد بود.

کربی گفت: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا علاوه بر درخواست از نخست وزیر اسرائیل در تماس هفته گذشته خود، برای تقویت مذاکرات و رسیدن به توافق آتش بس، نامه هایی به امیر قطر و رئیس جمهور مصر ارسال کرد تا از آنها بخواهد که «حماس را برای اجرای توافق تحت فشار قرار دهند.»

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام  ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

 عملیات طوفان الاقصی که پس از سالها جنایات رژیم اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین صورت گرفت، منجر به کشته شدن ۱۱۳۹ اسرائیلی شد. این جنگ تاکنون منجر به شهادت بیش از ۳۳۰۰۰ فلسطینی شده و تقریباً تمام جمعیت ۲.۳ میلیونی غزه را آواره کرده است؛ رویدادهایی که منجر به طرح موضوع نسل کشی فلسطینی ها شده است اما اسرائیل آن را رد می کند.

 پس از نزدیک به ۶ ماه از جنگ اسرائیل در غزه، اعضای شورای امنیت سازمان ملل ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ برابر با ۲۵ مارس ۲۰۲۴ با ۱۴ رای مثبت این شورا و نیز رای ممتنع آمریکا و عدم وتوی این کشور، با قطعنامه‌ ۲۷۲۸ را برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه موافقت کردند تا در ۱۵ روز باقیمانده در ماه مبارک رمضان ( از زمان تصویب قطعنامه)  آتش بس میان اسرائیل و حماس برقرار شود.

قطعنامه 2728 شورای امنیت سازمان ملل متحد به دلیل تصمیم دولت بایدن مبنی بر عدم استفاده از حق وتوی خود به تصویب رسید.

آمریکا پیش‌تر سه قطعنامه آتش‌بس را وتو کرده بود، اما این بار به این قطعنامه رای ممتنع داد و به این ترتیب، بدلیل عدم مخالفت اعضای دائم شورای امنیت و بدون هیچ مخالفتی این قطعنامه به تصویب رسید. این قطعنامه را ۱۰ عضو غیردائمی شورای امنیت تنطیم کرده بودند.
این قطعنامه خواستار اجرای آتش بس فوری در غزه در ماه رمضان شده و گفته است: آتش بس فوری در ماه رمضان توسط همه طرف ها رعایت شود که منجر به آتش بس پایدار می شود.

این قطعنامه همچنین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان ها و تضمین دسترسی بشردوستانه برای رفع نیازهای پزشکی و سایر نیازهای بشردوستانه آنها شده است و از طرفین می خواهد به تعهدات خود تحت قوانین بین المللی در رابطه با تمام افراد بازداشتی، عمل کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید