جزییات خط جدید متروکه چیتگر را به ورامین وصل می کند

کدخبر: ۶۴۰۱۱۶
اقتصادنیوز : خط ۱۱ مترو، آخرین خط مترویی خواهد بود که در تهران به بهره برداری می‌رسد، خطی که چیتگر را به ورامین متصل می‌کند و برای همیشه پرونده حمل و نقل ریلی پایتخت را می‌بندد.
جزییات خط جدید متروکه چیتگر را به ورامین وصل می کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری،پس از آغاز احداث خطوط جدید ۱۰و ۸در سال گذشته، ساخت خطوط جدید ۹و ۱۱نیز احتمالا تا قبل از پایان فصل بهار شروع خواهد شد. خط ۱۱آخرین خط متروی تهران است که شکل قوسی دارد و مناطق جنوب غرب و جنوب تهران را که به لحاظ ایستگاه و خطوط مترو کم برخوردار هستند، پوشش می‌دهد و همچنین با اتصال به خطوط ۸و ۹متروی تهران که هردو از خطوط جدید هستند، یکپارچگی شبکه ریلی پایتخت را به‌شکل مطلوبی افزایش می‌دهند.

خط ۱۱از پایانه چیتگر به سمت جنوب می‌رود و مناطق ۱۸و ۲۱را پوشش داده و در ادامه به شرق مناطق ۱۹و ۲۰می‌رسد. همچنین خط ۱۱با هر ۳خط حومه‌ای درجنوب تهران دارای ایستگاه تبادلی است که از این لحاظ یکی از اصلی‌ترین خطوط مترو در تبادل با شبکه حومه‌ای محسوب می‌شود.

هاشم روحانی، مجری خط ۱۱متروی تهران درخصوص آخرین وضعیت این پروژه به همشهری می‌گوید:«درحال نهایی کردن انعقاد قرارداد اجرایی پروژه خط ۱۱هستیم. پس از نهایی شدن قرارداد و جزئیات مربوط به آن ازجمله تعداد دستگاه‌های تی‌بی‌ام(دستگاه حفار مکانیزه) که قرار است در پروژه استفاده شود، برنامه‌ریزی و کارهای مقدماتی برای شروع فاز اجرایی آن آغاز خواهد شد.»

 مجری خط ۱۱متروی تهران افزود:«طبق طرح جامع ریلی تهران، خط ۱۱باید تا پایان سال ۱۴۱۴تکمیل شود، اما شهردار تهران بر اتمام خطوط جدید ازجمله خط ۱۱تا سال ۱۴۱۰تأکید دارد. باتوجه به این موضوع خط ۱۱مترو که قرار است از امسال آغاز شود، باید در مدت زمان ۸سال تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد. این خط که شامل ۳۲کیلومتر طول و ۲۱ایستگاه است طبق برنامه در ۳فاز اجرا می‌شود.»

 روحانی درمورد تأثیر این خط بر ترافیک تهران گفت:«خط ۱۱که مناطق و محله‌های کمتر برخوردار شهر را به لحاظ حمل‌ونقل ریلی پوشش می‌دهد، پس از تکمیل شدن، سالانه حدود ۵۰۰هزار مسافر را جابه‌جا می‌کند. طبق برنامه خطوط ۹و ۱۱که احداث هردو قرار است امسال آغاز شود از طریق ایستگاه مشترک در چیتگر به یکدیگر متصل و به این ترتیب امکان ایجاد یک لوپ(حلقه) بین این دو خط فراهم می‌شود.»

درحال حاضر عملیات حفاری خط ۱۰متروی تهران از کارگاه دریاچه شهدای خلیج‌فارس آغاز شده و کلنگ آغاز عملیات اجرایی خط ۸نیز اواخر سال گذشته بر زمین زده شده است.مسعود درستی، مدیرعامل شرکت متروی تهران در این‌باره می‌گوید:«خطوط جدید شبکه متروی تهران شامل ۴ خط درون‌شهری ۸، ۹، ۱۰و ۱۱است که مطالعات مربوط به آن طبق طرح جامع حمل‌ونقل ریلی پایتخت از اواسط سال ۱۳۹۹آغاز شد. براساس طراحی‌های صورت‌گرفته با احداث ۴خط جدید، حدود ۱۷۵کیلومتر مسیر و ۱۳۰ایستگاه به شبکه متروی تهران اضافه خواهد شد. در فرایند مطالعات این خطوط، برای نخستین‌بار از مجموعه مشاوران شهرسازی و ترافیکی در تعیین موقعیت دقیق ایستگاه‌ها و همچنین تعیین ظرفیت خطوط استفاده شده است.» درستی در ادامه افزود:«از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در مطالعات ۴خط جدید، بررسی اثرات احداث و بهره‌برداری از هر یک از ایستگاه‌های جدید بر میزان جذب مسافر سایر ایستگاه‌های متروی تهران است. همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های مطالعات صورت‌گرفته، فازبندی اجرا و بهره‌برداری از خطوط جدید بر مبنای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای تامین منابع مالی طرح است. همچنین اطلاعات مربوط به کلیه تملک‌های موردنیاز برای احداث تونل‌ها و ایستگاه‌ها و همچنین دپو و پارکینگ‌های خطوط جدید، توسط مشاوران طرح استخراج شده است.»     

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید