اولتیماتوم وزارت بهداشت درباره سزارین‌های تقویمی/ عوارض دستکاری در تاریخ تولد چیست؟

کدخبر: ۶۴۸۷۵۱
معاونت درمان وزارت بهداشت در بخشنامه‌ای خطاب به دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی درباره سزارین‌های تقویمی هشدار داده و ثبت کلیه موالید در ۲۴ ساعت امروز و در کلیه بیمارستان‌ها را الزامی کرده است
اولتیماتوم وزارت بهداشت درباره سزارین‌های تقویمی/ عوارض دستکاری در تاریخ تولد چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سال‌ها پیش خانواده‌ها به جهت آنکه فرزندشان اصطلاحا نیمه دومی نشود و تحصیلش به تاخیر نیفتد، اصرار داشتند در نیمه اول سال و ترجیحا هم تاریخ‌های اول فروردین یا ۳۱ شهریور به دنیا آید؛ اما چند سالی است که زایمان در تاریخ‌های رُند به عنوان تاریخ‌های لاکچری مُد شده و متقاضیان زیادی دارد. برای امسال نیز پیش‌بینی آن بود که در تاریخ‌هایی مثل «۰۳.۰۲.۰۱» و «۰۳.۰۳.۰۳» بیمارستان‌ها و بخش‌های زایمان روز شلوغ و پرکاری داشته باشند.

این درحالیست که مسوولان امر، دستکاری در تاریخ تولد نوزاد را اقدامی غیراخلاقی و غیرقانونی می‌دانند؛ چراکه در سزارین‌های تقویمی، زایمان به صورت غیرطبیعی انجام شده، سلامتی نوزاد و حتی گاهی سلامتی مادر را هم به خطر می‌اندازد وفرصت کافی برای بلوغ کامل جنین را نمی‌دهد.

عوارض دستکاری در تاریخ تولد

به اذعان مسوولان وزارت بهداشت، یکی از شایع‌ترین عوارض تولدهای زودهنگام به دلیل انجام زایمان در تاریخی خاص، نارسایی تنفسی است که در این صورت نوزاد باید به دستگاه ونتیلاتور وصل شود، اینتوبه شود و ... در عین حال از جهاتی مانند کاهش وزن و ... نیز عوارضی برای نوزاد دارد؛ زمانی هم که این عوارض رخ می‌دهد، ممکن است احتمال مرگ نوزاد نارس افزایش یابد.

همچنین باز هم بنا بر تاکید مسوولان، دستکاری در تاریخ تولد نوزاد، برای خود مادر هم می‌تواند عوارض زیادی داشته باشد؛ وزارت بهداشتی‌ها تاکید دارند که زایمان طبیعی هم به نفع مادر است و هم به نفع نوزاد، اما وقتی به اجبار سزارین انجام می‌دهند، اولا راحتی زایمان‌های بعدی را از بین می‌برند و در عین حال هم ممکن است به عفونت محل عمل یا عوارض دیگری مبتلا شوند.

در همین زمینه  زهرا طاولی – رییس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت  با اشاره به مدت زمان لازم برای تکامل مغز و ریه‌های جنین، به ایسنا می‌گوید: اگر نوزاد زودتر از موعد به دنیا آید احتمال عفونت و انتقال به بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان افزایش می‌یابد. همچنین مادرانی که به زایمان زودرس‌ اقدام می‌کنند، در فرآیند طبیعی و فیزیولوژیک زایمان طبیعی قرار نمی‌گیرند و متحمل عوارض شدیدتری می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه مغز جنین در ۳۹ هفتگی تکامل می‌یابد و برای تکامل ریه‌های جنین نیز باید این مدت زمان طی شود، می‌گوید: افرادی که در این تاریخ‌ها و قبل از تکامل جنین اقدام به انجام زایمان سزارین می‌کنند، سلامتی خود و جنین خود را در معرض خطر قرار می‌دهند.

افزایش غیرمعمول سزارین‌ در تاریخ‌های خاص، موثر در اعتباربخشی بیمارستان‌ها

رییس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت همچنین درباره چگونگی کنترل و نظارت بر عملکرد بیمارستان‌ها و متخصصان در زمنیه زایمان در تاریخ‌های خاص، می‌گوید: در صورتی که تعداد زایمان‌ها در این تاریخ‌ها در بیمارستان‌ها از حد معمول روزهای دیگر فراتر رود، در کارنامه جوانی جمعیت بیمارستان‌ها نمره منفی درج و موضوع بررسی می‌شود. بنابراین اگر بیمارستانی افزایش چشمگیری در زایمان‌ها و سزارین‌ها داشته باشد موضوع بررسی می‌شود و درج نمره منفی در کارنامه بیمارستان، می‌تواند در اعتباربخشی آن بیمارستان‌ نیز تاثیرگذار باشد.

اولتیماتوم وزارت بهداشت درباره ۰۳.۰۳.۰۳

در مجموع به اذعان مسوولان وزارت بهداشت، از آنجا که این موضوع می‌تواند در زمینه تامین زایمان ایمن و حفظ سلامت مادر و نوزاد، آسیب‌های جدی ایجاد کند و اختلال در گردش کار عادی بیمارستان‌ها و اتاق‌های عمل و اشغال غیر ضرور تخت‌های NICU و حتی تامین و توزیع خون و فرآورده‌های خونی را به دنبال داشته باشد، امسال نیز معاونت درمان وزارت بهداشت در بخشنامه‌ای خطاب به دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به این پدیده در مجموعه‌های درمانی تحت امرشان هشدار داده است.

دکتر سعید کریمی - معاون درمان وزارت بهداشت اخیرا در بخشنامه‌ای تاکید کرده است «با توجه به این که مقرر است عملکرد بیمارستان‌ها و پزشکان در اجرای بخشنامه‌های ابلاغی و خواستگاه خانواده‌ها در امر سزارین غیرضرور تقویمی و تبعات ناخواسته تحمیلی به حوزه سلامت مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد، ضروری است برنامه‌ریزی به منظور حضور تمام وقت کارشناس نظارت در اتاق عمل بیمارستان‌های دارای بلوک زایمان دارای افزایش آماری سزارین به منظور ثبت موالید مطابق با جدول مذکور انجام شود.»

در این بخشنامه همچنین ضمن الزام به ثبت کلیه موالید در ۲۴ ساعت تاریخ سوم خرداد ۱۴۰۳ در کلیه بیمارستان ها، بر گزارش هرگونه تحمیل شرایط غیرعادی به اتاق‌های عمل از جمله کنسلی سایر عمل‌های جراحی، فراخوان‌های نیروی انسانی، اشغال تخت‌های NICU و نیاز به تخت‌های مازاد، افزایش درخواست و نیاز به فرآورده‌های خونی، عوارض ناخواسته و مرگ و میر مادر و نوزاد، تصریح شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی