نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 24 شهریور آغاز هر دهه

شراتون، مجلل‌ترین هتل خاورمیانه در تهران افتتاح می‌شود/اعلام قیمت کوپن بنزین

کدخبر: ۳۶۱۲۲۹
اقتصادنیوز : مهم ترین سرتیترهای صفحات اقتصادی مطبوعات در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: تشکیل جلسه رسیدگی به اختلاس 3000 میلیارد تومانی در وزارت اقتصاد/حذف محدودیت حداقل مکالمه تلفنی/پاترول چهار در 16 میلیون تومان
 شراتون، مجلل‌ترین هتل خاورمیانه در تهران افتتاح می‌شود/اعلام قیمت کوپن بنزین

می گویند تکرار اشتباهات محصول ندانستن ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی  قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

24 شهریور 1350؛  ساختمان دوطبقه 530 متری مجلل در دروس 586هزار تومان

در صفحه 21 روزنامه خبری با این تیتر کار شده است:«نرخ مکالمات خودکار تلفنی تعیین شد».بر این اساس با خودکار شدن ارتباط بین شهر ها محدودیت حداقل مکالمه که اکنون سه دقیقه است از میان می‌رود و هر کسی هر مقدار از زمان وقت مدار تلفنی را اشغال نماید،به همان اندازه پول خواهد داد.اکنون در شهر مدار تلفنی و نمره کنتور مکالمات با هر نوبت مکالمه یکبار میچرخد و دو ریال بحساب مکالمه کننده بنفع شرکت می اندازد.در مکالمه راه دور کنتور تلفنی به نسبت دوری و نزدیکی راه سریعتر خواهد چرخید .یک مقام رسمی در وزارت پست و تلگراف نرخ مکالمات خودکار را در فاصله شهرها بشرح زیر اعلام کرد:کرج هر بیست ثانیه دو ریال و شیراز هر پنج ثانیه دو ریال و اصفهان هر پانزده دو ریال.

در صفحه 24 روزنامه، جهانشاهی ، رییس بانک مرکزی در اجتماع صاحبان صنایع و بازرگانان گفت:تغییر نرخ پول کشورهای صنعتی اروپا و ژاپن بربازرگانی ایران تاثیر می کند.اشاره رییس بانک مرکزی به این موضوع است که «... دولت آمریکا در مورد تحکیم دلار وتعلیق قابلیت تبدیل دلار به طلا و وضع 10 درصد عوارض بر واردات باعث افزایش نرخ پول هشت کشور صنعتی و اصطکاک منافع این کشورها گردیده است.رییس بانک مرکزی ادامه داد این اقدام آمریکا بر معاملات پولی و بازرگانی بین المللی تاثیر شدید گذاشت،بازار معاملات اسعار برای چند روز تعطیل شد و متعاقب آن چند کشور صنعتی اروپا و ژاپن که نقش عمده در بازرگانی جهان داشتند پول خود را به بازار عرضه و تقاضا سپردند و نرخ آن را متغیر اعلام کردند.به گفته جهانشاهی رییس بانک مرکزی ،طی چند سال متمادی ایالات متحده آمریکا با کسر بودجه و تورم قیمت ها به میزانی که در  این کشور کمتر سابقه داشت و با کسر موازنه پرداخت ها مواجه بود در نتیجه مبالغ معتنابهی دلار از آن کشور خارج و به سایر کشور ها منتقل شد.بانک مرکزی ایران از چند سال قبل امکان تغییرات برابری پول ها را بررسی کرده بود و نظیر همان سیاستی که در تجارت خارجی نسبت به گسترش روابط به عده هر چه بیشتر از کشور ها و عدم اتکا به یک یا چند کشور معین تعقیب می شد نسبت به نگاه داری ذخایر ارزی نیز تعقیب شده است.

«هتل مجلل آریا شراتون بزودی افتتاح می شود» این خبر در صفحه آخر 24 شهریور 1350 منتشر شده است .بر اساس این خبر هتل آریا شراتون [هما فعلی] آخرین مراحل تکمیل خود را پشت سر می گذارد.

موسسه شراتون که بخشی از سازمان جهانی آی.تی .تی است مسئولیت ادراه این هتل را که نزدیک میدان ونک بنا شده است بر عهده خواهد داشت.

گفته می شود که آریا شراتون مدرن ترین و مجلل ترین هتل خاورمیانه است .کلیه 204 اطاق هتل 15 طبقه ای آریا شراتون مجهز به مدرن ترین مبلمان دانمارکی بوده و هر اطاق دارای حمام اختصاصی و تلویزیون خواهد بود.

در صفح 24 و آخر روزنامه اطلاعات 24 شهریور آگهی فروش  خانه های ویلایی جلب توجه می کند.در این آگهی نوشته شده تعدادی خانه های ویلایی یک طبقه و مستغلاتی دو طبقه در بهترین نقطه دروس سلطنت آباد خیابان کاج جهت فروش آماده شد.یک طبقه دارای چهار اطاق خواب و سالن و هال بزرگ وشوفاژو استخر تصفیه آب و لوله کشی گاز با آب و برق به قطعات 533 متری به قیمت 414 تا 440 هزار تومان.خانه دو طبقه با همان امکانات 586 هزار تومان.

اطلاعات 24 شهریور 1350

24 شهریور 1360؛ اعلام قیمت کوپن بنزین

در صفحه 3 روزنامه شرایط جدید خرید و فروش و چگونگی دریافت بنزین وانت بارها در تهران اعلام شد.ستاد بسیج اقتصادی کشورتصمیم گرفته است کوپن بنزین همه خودرو ها (اعم از پلاک سفید و پلاک قرمز )جز تاکسی را بدون بها (3 تومانی) بدهد. در این زمینه از خودرو هایی کهئاستحقاق دریافت کوپن بهادار (ارزان) را دارند لیستی تهیه می شود و بر اساس این لیست راننده واجد شرایط مابه التفاوت بنزین خود (2 تومان بابت هر لیتر )را از شعب بانک دریافت می کند.

در صفحه 7 روزنامه گفت و گوی ناقصی با حجت الاسلام اکبر رفسنجانی ،رییس مجلس شورای اسلامی درباره مالکیت از دیدگاه اسلام منتشر شده است. هاشمی در این گفت و گو اعلام می کند:اصلی ترین و شاید تنها عامل اصلی برای ایجاد مالکیت،کار است و ریشه مالکیت به کار بر می گردد البته عوامل فرعی دیگری داریم که مالکیت های فرعی ایحاد می کنند،مثلا شما وقتی بر اثر کار شخصی چیزی را احیا و تولید کردید یا به هر نحوی از انحا شیئی را ساختید و مالک آن شدید دراین رابطه عامل اصلی مالکیت کار شخصی شما بوده است وممکن است بعدا شما این شیئ را به شخص دیگری ببخشید.

اطلاعات 24 شهریور 1360

24 شهریور 1370؛ قیمت سهام نفت پارس 3 هزار و 440 تومان

آخرین قیمت سهام در بورس تهران در قالب جدولی در صفحه 4 روزنامه منتشر شده است.قیمت  سهم 39 شرکت حاضر در بورس در این جدول آمده است.پایین ترین قیمت به سهام شرکت گچ تهران با 130 تومان تعلق دارد.شرکت نفت پارس با قیمت هر سهم 3 هزار و 440 تومان بالاترین قیمت هر سهم را در این جدول داشته است.

اطلاعات 24 شهریور 1370

24 شهریور 1380؛ پاترول چهار در 16 میلیون تومان

در صفحه 4 روزنامه اطلاعات گزارشگر روزنامه در گزارش«قیمت طلا و سکه در بازار تهران به شدت افزایش یافت» نوشت:قیمت طلا و سکه در بازار تهران صبح امروز تحت تاثیر افزایش قیمت طلا در بازار های جهانی به شدت افزایش یافت.

هر قطعه سکه بها رآزادی (طرح قدیم)در بازار تهران61هزار و850 تومان به فروش رسید.در حالی که پنجشنبه بعد از ظهر حداکثر قیمت این نوع سکه طلا 60 هزار و300 تومان بود.این گزارش می افزاید :هر قطعه سکه بهار آزادی با طرح جدید نیز صبح امروز به نرخ 56هزار تومان فروخته شد.  

  هر اونس طلا در بازار های جهانی دیشب در ادامه کاهش ارزش دلار آمریکا بر اثر حملات تروریستی به این کشور به 287 دلار و 30 سنت رسید که نسبت به بالاترین نرخ فروش در روز پنج شنبه حدود 6دلار افزایش نشان می دهد.

صبح امروز هر گرم طلای 18 عیار بدون مزد ساخت در بازار تهران به نرخ 5هزار و530 تومان فروخته شد که 150 تومان  گرانتر از قیمت مشابه در روز پنج شنبه است.

گزارش خبرنگار اطلاعات  می افزاید:نرخ فروش دلر در بازار تهران چندان از سقوط قیمت این ارز در بازار های جهانی تاثیر نگرفته است.بطوریکه صبح امروز هر دلار آمریکا در خیابان فردوسی 802 تومان و5 ریال فروخته می شد که تنها 5 ریال ارزانتر از قیمت مشابه این ارز در روز پنج شنبه است.

در صفحه 4 همین روز خبر «معاوضه ارزی بانک مرکزی آمریکا و اروپا» منتشر شده است .بر مبنای این خبر بانک مرکزی اروپا قادر خواهد بود تا 50 میلیارد دلار از حساب بانک مرکزی آمریکا برداشت کند و در همین حال بانک مرکزی نیویورک نیز از محل سپرده های یورو به همین مقدار پول دست خواهد یافت.

در صفحه 20 روزنامه اطلاعات در جدولی آخرین قیمت خودرو سواری صفر کیلومتر ساخن داخل منتشر شده است.براساس این جدول پیکان دنده معمولی 5 میلیون و 550 هزار تومان،پاترول دو در 13 میلیون و 400 هزار تومان،پاترول چهار در 16 میلیون تومان،پژو 405 نوک مدادی 12 میلیون و 550 هزار تومان،پژو پارس 15 میلیون و 400 هزار تومان،پراید صندوق دار فول سفید 6 میلیون و 700 هزار تومان ،دوو ماتیز مشکی و سفید 6 میلیون و 550 هزار تومان،دوو سی یلو سفید 11 میلیون و 950 هزار تومان بوده است.

اطلاعات 24 شهریور 1380

24 شهریور 1390؛ تشکیل جلسه رسیدگی به اختلاس 3000 میلیارد تومانی در وزارت اقتصاد

«برنامه های دولت برای کنترل افزایش قیمت مسکن و اجاره » در صفحه 4 روزنامه اطلاعات منتشر شده است.

معاون وزیر راه وشهرسازی در امور مسکن و ساختمان با تشریح برنامه های وزارت را ه و شهرسازی برای کنترل اجاره بها تصریح کرد:میزان افزایش اجاره بها در تابستان 90 نسبت به بهار همین سال حدود 6 درصد است.

وی افزود:راهکار کوتاه مدتی که برای کنترل بازار اجاره در امسال به آن رسیدیم بها ،کنترل تعزیراتی قیمت  اجاره بها و جلوگیری از افزایش بیش از 7 تا 9 درصدی آن بود.

خبر تشکیل جلسه رسیدگی به اختلاس 3000 میلیارد تومانی در وزارت اقتصاد نیز در صفحه 4 منتشر شده است.بر این اساس جلسه ویژه رسیدگی به پرونده اختلاس به ریاست وزیر اقتصاد و با شرکت مدیران وزارت اقتصاد،بانک مرکزی و بانک صادرات تشکیل شد.

سید محمد جهرمی ،مدیر عامل بانک صادرات درباره سوء استفاده مالی از شبکه بانکی گفت:اسناد و مدارک مشکوفه حاکی از آن است که گروه سوء استفاده کنندگان با تبانی برخی کارمندان بانک ها وبا استفاده از نام،عنوان واسناد این بانک اقدام به گشایش اعتباری مدت دار و نقد کردن آن ها کرده اند.

غلامرضا مصباحی مقدم،عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی بیان کرد:اگر جهرمی از سمت خود استعفا ندهد باید منتظر بررسی های قضایی شد و اینکه آیا این تخلف منجر به کنار گذاشتن مدیر عامل بانک می شود یا ربطی به وی نخواهد داشت.

کاظم جلالی درباره پیگیری پرونده اختلاس 3000 میلیلرد تومانی بانکی گفت:مجلس شورای اسلامی در حال حاضر تعطیل است اما بسیاری از نمایندگان در رابطه با این اتفاق گفت و گوهایی را با مسئولان کشور داشته اند.

در جدول نرخ نفت،طلا،سکه وارز قیمت دلار آمریکا 1253 تومان،یورو 1735 تومان و پوند 2 هزار تومان اعلام شده است .سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 630 هزار تومان و طرح جدید 605 هزار تومان معامله شده است.هر گرم طلای 18 عیار 55 هزار و 800 تومان اعلام شده است.

اطلاعات 24 شهریور 1390

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید