نیم قرن با اقتصاد ایران؛5 برش از 22 شهریور آغاز هر دهه

تدابیر کمیته اصناف برای مبارزه با گرانفروشی/قرارداد مهم ایران و اروپا/جزئیات اختلاس بانکی

کدخبر: ۳۶۰۸۴۶
مهم ترین سرتیترهای صفحه های اقتصادی مطبوعات در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:نحوه مبارزه با گرانفروشی،برنامه قطع آب و برق در تهران و جزئیات اختلاس بزرگ بانکی.
تدابیر کمیته اصناف برای مبارزه با گرانفروشی/قرارداد مهم ایران و اروپا/جزئیات اختلاس بانکی

می گویند تکرار اشتباهات محصول ندانستن ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی  قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

 

22 شهریور 1350:افشای گران فروشان و الزام به برچسب قیمت

در صفحه 21 روزنامه اطلاعات تصمیمات تازه کمیته اصناف برای مبارزه با گرانفروشی اعلام شد.

براین اساس مغازه های گرانفروش به مردم معرفی خواهند شد.فروشندگان موظف می شوند روی کالاها برچسب قیمت نصب کنند.

مصوبه شورای عالی اصناف تاکید می کند :... بامداد فردا در برابر مغازه افراد گرانفروش اقدامات تازه و بی سابقه ای انجام خواهد شد و ماموران شورای عالی اصناف مغازه های گرانفروش را به مردم معرفی حواهند کرد.نحوه معرفی گرانفروشان از طریق نصب پارچه ای به در مغازه که در روی آن صورت خواهد گرفت .روی این پارجه نوشته شده « همشهریان عزیز :متصدی این مغازه گرانفروش است متمنی است از خرید اجناس این مغازه خودداری فرمایید .کمیته تعدیل و تثبیت نرخ اصناف»

در صفحه 23 روزنامه اطلاعات نیز قیمت بلیط های قطار تهران – اروپا اعلام شد.تهران به استانبول درجه یک 2600 ریال ،درجه دو 1650 ریال ،درجه سه 170 ریال.

در صفحه آخر 22 شهریور 1350شاخص هزینه زندگی در مرداد در ایران نسبت به تیر ماه دو دهم درصد کاهش یافت.این شاخص نسبت برقم ماه مشابه سال قبل 5/5 درصد افزایش نشان می دهد.

 

3A16568E-92F9-4A94-9032-FA3B5F57C317

 

22 شهریور 1360؛عقب نشینی ژاپنی ها از یک طرح پتروشیمی

در صفحه 4 روزنامه به نقل از محمد یزدی ،نایب رییس مجلس شورای اسلامی اعلام می شود که ... در مورد مساله مالکیت که یکی از مسائل مهم کشور است،در کمیسیون قضایی طرح خاصی تهیه شده و با استفاده از رهنمودهای امام در ملاقات اخیر شورای نگهبان با ایشان ، در دستور کار گذارده خواهد شد.

در صفحه 14 روزنامه یکشنبه بیست و دوم شهریور به نقل از مهندس بهزاد نبوی وزیر مشاور در امور اجرایی و سخنگوی موقت دولت نوشت:تمام برنامه های شهید باهنر با قاطعیت هر چه بیشتر بدون ایجاد حتی یک روز وقفه ادامه خواهد یافت و آیت الله مهدوی کنی بارها این مساله را متذکر شده است که مساله اصلاحات ارضی و دیگر برنامه های شهید باهنر دنبال خواهد شد.

مهندس نبوی همچنین در مورد سرباز زدن شرکت میتسوئی ژاپن در تکمیل طرح پتروشیمی ایران اظهار داشت:البته بطور رسمی چیزی به ما گفته نشده است .اما از طریق مطبوعات ژاپنی وغیره چیزهایی شنیده ایم  و من اعلام می کنم که دولت ایران به هیچ وجه حاضر نیست قرارداد میتسوئی را در مورد پتروشیمی بهم بزند و این شرکت موظف است به قرارداد خود عمل کند و اگر نکند دولت ایران قاطعانه در این مورد اقدام خواهد کرد.

   

801A5BD1-A8F8-4F58-A283-F65107B65FBC

22 شهریور 1370 روز جمعه بوده است در روز بعد از آن مهم ترین خبر شکست مذاکرات صلح خاورمیانه بین آمریکا و شوروی بود،در همین روز در تهران کنفرانسی با حضور رئیسان جمهور ایران و پاکستان برگزار شد که در کنار مساله کشمیر،افغانستان و فلسطین بر فعال کردن سازمان همکارهای اقتصادی(اکو)تاکید شد.

BC97E27D-AD81-4E7F-92D5-17D232F2C8A3

 

22 شهریور 1380؛برنامه قطع آب و برق و پیمان مهم اقتصادی اروپا و ایران

پنج شنبه 22 شهریور 1380 که دو روز از حادثه 11 سپتامبر می گذشت بخش عمده صفحه اول روزنامه به این موضوع اختصاص یافته است.

در صفحه 4 روزنامه برنامه قطع آب در تهران برای روز شنبه منتشر شده است.

در همین صفحه خبر انتصاب ابراهیم بهادرانی از سوی  محمد ستاری فر ،رییس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور به عنوان معاون امور تولیدی منتشر شده است.

همچنین مدیر عامل شهر جدید هشتگرد گفت:سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری چین برای مترو «مهرشهر- هشتگرد»قطعی و قرارداد آن مبادله شد.

صفحات 17 تا 20 روزنامه اطلاعات  با عنوان «اطلاعات اقتصادی» منتشر می شد.در صفحه 17 روزنامه خبری با این تیتر منتشر شد:اتحادیه اروپا پیمان مهم اقتصادی با ایران منعقد می کند

روزنامه آلگماینه چاپ فرانکفورت نوشت که بروکسل ،مقر اتحادیه اروپایی تصمیم دارد پس از کسب تایید کشورهای عضو،مذاکرات خود را با ایران برای عقد یک پیمان اقتصادی آغاز می کند.

در صفحه 18 روزنامه سید شمس الدین حسینی ، مدیر کل روابط عمومی و بین المللی وزارت نیرو اعلام می کند:13 هزار مگاوات به ظرفیت کنونی نیروگاه های کشور افزوده می شود.

در صفحه 19 روزنامه اطلاعات 22 شهریور 1380 جدول نرخ ارز منتشر شده است.بر اساس این جدول دلار آمریکا 800 تومان،یورو 723 تومان و درهم امارات 219 تومان.

سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 59 هزار و 300 تومان و سکه طرح جدید 53 هزار و 300 تومان و هر گرم طلای 18 عیار نیز در این تاریخ 5هزار و 350 تومان قیمت داشته است.

در صفحه 19 روزنامه خبری بااین تیتر کار شده است:«سقوط ارزش سهام بازارهای بین المللی در بورس تهران تاثیری نداشت

در این تاریخ ارزش سهام ایرا خودرو 56 ریال کاهش یافت و به سطح 3054 ریال رسید .احمد میرمطهری،دبیر کل بورس اوراق بهادار تهران در مورد عرضه تدریجی سهام شرکت های تحت پوشش سازمان خصوصی سازی و شرکت های سرمایه گذاری در مورد عرضه تدریجی سهام شرکت های تحت پوشش سازمان خصوصی و شرکت های سرمایه گذاری و بیش از 40 میلیون سهم که گفته می شود عرضه آن از هفته آینده از هفته آینده آغاز می شود تا حدودی فضای ملتهب حاکم بر تالار بورس را آرام کرد.

وی افزود :برای حفظ سهامداران جزء عرضه سهام شرکت های سازمان خصوصی سازی که قرار است از 28 شهریور وارد بازار شود،از طریق سهمیه بندی انجام خواهد شد.

C1760361-B413-4DC6-9DD6-248404F3758B

 

22 شهریور 1390؛درآمد مازاد نفت به حساب ذخیره نرفت/جزئیات اختلاس بانکی

درصفحه 4 روزنامه در این روز به نقل از عبدالرضا رحمانی فضلی،رییس دیوان محاسبات در گفت و گو با خبرنگاران آمده است:دولت 50 هزار میلیارد ریال از بانک مرکزی استقراض کرده و نپرداخته است.

به گفته وی،یکی دیگر از تخلفات بودجه 1389 واریز نکردن 12 میلیارد درآمد مازاد فروش نفت به حساب ذخیره ارزی است و پرونده این مورد بهمن پارسال به مجلس ارائه شد.

همچنین دولت 9/3 میلیارد دلار از بانک مرکزی برای پرداخت های یارانه نقدیدریافت کرده است.

سه عضو کابینه نیز درباره اختلاس بزرگ آن زمان سخن گفته اند،حجم اختلاس 2800 میلیارد تومان عنوان شده که فقط هزار میلیارد تومان آن وثیقه دار بوده است.رئیس کل بانک مرکزی هم سئوال کرده است: چرا باید بیش از حد مجاز به یک موسسه پول داده شود که آنها بتوانند چهار کارخانه خریداری کنند.

رحمانی فضلی ادامه داد :5/4 میلیارد دلار نفت خام پارسال معاوضه شده که غیر قانونی است .در جدول نرخ طلا ،سکه و ارز که در صفحه چهار منتشر شده است .نرخ  دلار آمریکا در بازار آزاد 1245 تومان ،یورو 1715 تومان  وپوند انگلستان 1998 تومان.سکه بهار آزادی طرح قدیم 650 هزار تومان وطرح جدید 642 هزار تومان قیمت داشته است.سکه یک گرمی نیز 82 هزار تومان معامله شده است.هر گرم طلای 18 عیار نیز 55 هزار و 680 تومان بود.

در صفحه 19 روزنامه اطلاعات مسعود نیلی ،رییس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه شریف اعلام می کند:اولویت اقتصاد کشور رفرم و اصلاح سیاست های پولی است نه تغییر واحد پول.

وی ادامه داد:سیاستگذاران در زمینه حذف صفر باید به سه سوال پاسخ دهند.اینکه قصد اصلاح پول یا تغییر واحد پول دارند؟ چگونه و در جه زمانی انجام دهند؟ نسبت به سایر مسائل در جه اولویتی قرار دارد؟

در صفحه 20 روزنامه نرخ سکه بهار آزادی در معاملات قراردادهای آتی بورس کالا تا مرز 700 هزار تومان برای تحویل اسفند افزایش یافت.

FD6F202D-3F18-46D8-A9C1-D8973DA69E16

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید