نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 26 شهریور آغاز هر دهه

اعلام شرایط دریافت رنو/2 میلیون هکتار زمین بین کشاورزان تقسیم شده است/سخنگوی اقتصادی دولت: اختلاس 1760 میلیارد تومان بود نه بیشتر

کدخبر: ۳۶۱۶۰۷
اقتصادنیوز : مهم ترین سرتیترهای صفحه های اقتصادی مطبوعات26 شهریور در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: روایت هاشمی رفسنجانی از چاپ اسکناس در سال 67،تاثیر انفجار های برج تجارت جهانی بر بورس تهران/زیان گسترده ناشی از تاخیر چینی ها در طر ح‌های توسعه نفت و گاز ، ماکسیما اتومات 45 میلیون تومان
اعلام شرایط دریافت رنو/2 میلیون هکتار زمین بین کشاورزان تقسیم شده است/سخنگوی اقتصادی دولت:  اختلاس 1760 میلیارد تومان بود نه بیشتر

می گویند تکرار اشتباهات محصول ندانستن ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی  قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

 

26 شهریور 1360؛ طرح خرید گندم و برنج برای مبارزه با دلالان

در صفحه 3 روزنامه اطلاعات  به نقل از محسن مهر علیزاده ،مدیر بازرگانی شرکت سایپا (عام ملی شده ) در اطلاعیه ای نوشته شده بدین وسیله باطلاع کلیه متقاضیان اتومبیل رنو که نوبت تحویل به آنها داده شده است می رساند که ملزم به رعایت موارد زیر بوده و در صورت عدم رعایت شرکت هیچ گونه تعهدی را پذیرا نمی باشد.

1 – آن دسته از متقاضیان که نوبت تحویل اتومبیل آنها از 15 آبان ماه لغایت اسفند ماه سال جاری می باشد با حفظ ترتیب حروف الفبا اسامی ،یک ماه زودتر از موعد مقرر جهت تحویل اتومبیل مراجعه نمایند.

2 – متقاضیانی که تقاضانامه های خود را را حتی یک روز زودتر خارج از محدوده زمانی قید شده در آگهی مورخه 9و11 و 12 بهمن 59 روزنامه کیهان و اطلاعات (تهران 20 /11 تا 5/12)(شهرستان 15/11 تا 30 /11)پست نموده اند و دعوتنامه به آنها ارسال گردیده است جهت استرداد وجه پرداختی خود با در دست داشتن قبض پستی ارسال مدارکشان هر چه زودتر به شرکت مراجعه نمایند در صورت مراجعه نکردن شرکت هیچ گونه مسئولیتی جهت تحویل اتومبیل در هر زمانی را به عهده نخواهد گرفت.

در همین صفحه محمد جواد عاصمی پور ،رییس سازمان غله کشور اعلام کرد:در 6 ماه اول سال جاری خرید گندم 300 هزار تن نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.وی در مورد تاثیر طرح گندم و آرد افزود:تاثیری که این طرح داشته است یکی افزایش میزان خرید مازاد محصول کشاورزان به وسیله دولت به دلیل حذف عوامل واسطه وایجاد کنترل  بازار گندم و آرد بوده که باعث شده است قیمت گندم در بازار آزاد از بین برود و شاخص کاهش آن در بانک مرکزی موجود می باشد.

دوم اینکه دستمزد آسیابانی و قیمت سبوس مورد نیاز دام تثبیت و عوامل واسطه حذف و میزان خرید بذزر کشاورزان افزایش یافته است.

در صفحه 3 اطلاعیه مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی در اجرای اصل 44 قانون اساسی (دولتی شدن بازرگانی خارجی) منشر شده است.

مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی آمادگی خود را جهت توزیع کالاهای مشروحه زیر به شرکت های تعاونی مصرف ،فروشگاه های قدس و مجتمع فروشگاه های آزادی  ونهاد های انقلابی اعلام می دارد.غذای کودک (فسفاتین موز،برنج ، غله )قوطی 250 گرمی 88.5 ریال – غذای مادر و کودک (اومالتین)قوطی 16 اونسی 170 ریال – شیر خشک کم چربی  و پر چربی (دیالک)قوطی 400 گرمی 165 یال – پنیر گوسفندی بلغاری کیلوئی 193 ریال – پنیر گاوی بلغاری 163 ریال –

پنیر گاوی آلمانی کیلوئی 142 ریال- پنیر گاوی دانمارکی کیلوئی 133 ریال.

در صفحه 14 و 15  روزنامه اطلاعات فهرست اسامی دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا و اروپا که کارنامه ارزی آنها صادر شده، منتشر شده است.تاریخ توزیع و محل مراجعه والدین این گروه از دانشجویان  برای گرفتن کارنامه های ارزی از سوی وزارت فرهنگ و آموزش اعلام خواهد شد.

اطلاعات 26 شهریور 60

در صفحه 16 روزنامه اصلاعات آمده است:دولت محصول برنج امسال را می خرد  و با نرخ تثبیت شده می فروشد.

مهندس محمد معنوی یکی از مسوولان وزارت کشاورزی درباره ضوابط تعیین قیمت برنج بسیار خوب است و پیش بینی می کنم که تولید بالای یک میلیون تن بشود به همین دلیل برای جلوگیری از نفوذ دلالان و واسطه ها که به خاطر رکود کارهای ساختمانی و تجاری به معاملات برنج روی آورده بودند تصمیم گرفته شد با کنترل دولت ،دست آنها کوتاه شود با کنترل دولت ،دست آنها کوتاه شود ودر ادامه همین کار دولت با توجه به هزینه تولید برنج در هر هکتار و بر مبنای تولید برنج ممتاز و با در نظر گرفتن زندگی کشاورزان قیمت اعلام شده را تعیین کرد و فکر می کنم تا رسیدن به دست مصرف کننده حدود 15 تا 20 ریال به عنوان هزینه حمل بر آن اضافه شود و این همان برنج صدری است که در بازار به قیمت 25 تومان فروخته می شود.

جلوگیری از مهاجرت روستاییان

محمد سلامتی،وزیر کشاورزی و عمران روستایی اعلام کرد :2 میلیون هکتار بین کشاورزان تقسیم شده است.  به گفته وی ،دولت شرعا موظف است از مستضعفان احقاق حق بکند.

وی ادامه داد:تا پانزدهروز دیگر و بعد از پایان تعطیلات مجلس شورای اسلامی بند «ج» وقانون اصلاحات ارضی اسلامی برای تصویب در مجلس مطرح خواهد شد.با اجرای بند «ج» قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مالکیت روی زمین تثبیت شده و امنیت شغلی برای کشاورزان بوجود خواهد آمد و چون زمین از آن دهقان خواهد بود آنها با علاقه زیادی به کار خواهند پرداخت و وزارت کشاورزی نیز کمک های زیر بنائی  و با ارزشی در جهت بالابردن سطح زیر کشت خواهد کرد.

وزیر کشاورزی و عمرا روستائی با اشاره به چگونگی اجرای قانون وتاثیر آن بر روی مهاجرت روستائیان به شهرها گفت:دولت بر روی زمین های تقسیم شده بین کشاورزان کالا نظارت داشته و کمک های فنی و کود در اختیار آنها قرار می دهد.

وی در مورد طرح خرید برنج از سوی دولت گفت :سودجویان و واسطه هادر پی  جنگ تحمیلی صدام آمریکایی علیه کشور ما که درصدد ضربه زدن به اقتصاد ما و کمبود جلوه دادن ارزاق عمومی با خرید و انبار کدن آن و به قیمت های گزاف فروختن برآمدند که در این رابطه دولت طرح خرید برنج را با تصویب ستاد بسیج اقتصادی و هیات دولت به مرحله اجرا در آورد.وی افزود:به کشاورزان عزیز یادآوری می کنم که چون دولت سوبسید انواع خدمات و کودهای کشاورزی مصرفی آنها را داده است ،لذا کشاورزان مسئولیت شرعی دارند که حتما محصول خود را به ما بفروشند و در غیر این صورت  اگر به واسطه ها بفروشند ما آن کشاورز را از خدمات کشاورزی و کود خواهیم انداخت و در آن صورت باید به بازار آزاد مراجعه کند.

سلامتی گفت:به برادران کشاورزمان این توجه را می دهم که انشاالله با اجرای قانون اصلاحات ارضی اسلامی که در آن بندهای «ج»و «د»نیز منعکس است،خواست های کشاورزانمان جامه عمل خواهد پوشید و دیگر آنها در آینده نزدیک درگیر فشار فئودال ها نخواهند بود و دولت قاطعانه در این جهت عمب خواهد کرد چرا که این مساله شرعا دولت را موظف می کند که از مستضعفین احقاق حق کند و امام امت نیز بارها بر اجرای این قانون تاکید داشته اند

صفحه 3 اطلاعات 26 شهریور 60

26 شهریور 1370؛ روایت هاشمی رفسنجانی از چاپ اسکناس در سال 67

اکبر هاشمی رفسنجانی ،رئیس جمهوری که  در آستانه هفته دفاع مقدس در جمع فرماندهان و مسئولان سپاه و نیروهای مسلح سخن می گفت،اعلام کرد:دفاع 8 ساله حماسه انگیز سربازان اسلام واقعا عمال استکبار را عاجز کرده بود و انصافا از نقاط اعجاب انگیز جنگ های دنیا بشمار می رود و با وجود رشادت های سربازان اسلام در جبهه های نبرد و داشتن تدارکات و ابزار کافی نظامی باید شرایط قبول پذیرش آتش بس از سوی امام راحلمان را مورد بررسی قرار داد.

آقای هاشمی رفسنجانی افزود:علت این امر در این مقطع و نقطه عطفی که در تاریخ جنگ بوجود آمد گزارش اقتصادی بود که از سوی مسئولان و دولت به حضور امام (ره)داده شد و امام دستور صریح خود را با روشن بینی صادر کردند.

رئیس جمهوری ضمن مقایسه شرایط کنونی با شرایط سال های آخر جنگ گفت:هم اکنون اقتصاد ما به تحرک درآمده است  و کارخانه ها در حال کار و پروژه ها در حال راه اندازی هستند و در حال سازندگی وبازسازی  کشور هستیم که در دوران جنگ چنین نبود.

آقای هاشمی رفسنجانی افزود:ما در سال 67 به هنگام پایان جنگ  51 درصد از هزینه ها را از منابع داخلی وام می گرفتیم و بانک مجبور به چاپ اسکناس بود و در این شرایط نه می توانستیم حقوق ها را اضافه کنیم و نه به بازسازی برسیم و اگر شما مسائلی چون زلزله و آوارگان را اضافه کنید متوجه می شوید که اگر این تحرک اقتصادی نبود چه اتفاقی می افتاد .

در صفحه 4 روزنامه محمد خان،رئیس کل گمرک کشور خبرداد که مراحل ترخیص اتومبیل های وارداتی تا یک ماه دیگر با استفاده از کامپیوتر انجام می گیرد.وی درخصوص درآمد گمرک کشور گفت:طی 5 ماه گذشته گمرک کشور بیش از 200 میلیارد ریال از نظر سود بازرگانی 276 درصد درآمد و از نظر امور گمرکی 150 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.رئیس کل گمرک ادامه داد:دستورالعمل ترخیص اتومبیل های عراقی به گمرک کشور داده شده است. 

اطلاعات 26 شهریور 70

26 شهریور 1380؛ تاثیر انفجار های برج تجارت جهانی بر بورس تهران

در صفحه 17 روزنامه مصوبه هیات وزیران درباره سود بازرگانی منتشر شده است.بر اساس این مصوبه سود بازرگانی 1545 قلم کالای وارداتی تغییر کرد.سود بازرگانی یخچال فریزر وارداتی از 90 درصد به 250 درصد و صندوقی از از 150 درصد به 250 درصد رسید.سود بازرگانی انواع محصولات فولادی از 5 درصد به 50 درصد رسیده است.میزان سود بازرگانی صدها قلم کالا بین 400 تا  700 درصد افزایش یافت.

«اطلاعات اقتصادی» در گزارشی از تحولات بازار داد و ستد اوراق بهادار اعلام کرد:آثار روانی انفجار های هفته گذشته آمریکا به بورس تهران هم رسید.

گزارشگر روزنامه اطلاعات به نقل از تحلیل گران مستقل بازار سرمایه می نویسد :با توجه به روند روبه تنزل قمت ها که با کاهش شدید تعداد خریداران همراه است و اوضاع نامناسبی را برای شاخص های بورس فراهم آورده است. سازمان خصوصی سازی  باید عرضه سهام دولتی خود به بازار را به تعویق اندازد.بنا به گزارش های قبلی قرار است طی روز های آینده میلیون ها سهم شرکت های دولتی در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شود که این موضوع می تواند موچب پدید آمدن بحرانی کم سابقه در بازار سرمایه تهران شود. 

بر اساس گزارش روزنامه اطلاعات ،نرخ دلار آمریکا در بازار تهران 802 تومان،یورو 714 تومان،پوند 1159 تومان و درهم امارات 217 تومان داد و ستد می شده است.

همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 61 هزار تومان،طرح جدید 55 هزار و 700 تومان وهر گرم طلای 18 عیار 5630 تومان اعلام شده است.

در صفحه 20 روزنامه اطلاعات نیز سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان قیمت پیشنهادی نان در سال 80 را به اتحادیه نانوایان تهران برای اجرا در سطح استان تهران ابلاغ کرد.

براساس جدول منتشر شده نان بربری سنتی با آرد 40 ریالی 30 تومان و با آرد 300 ریالی 55 تومان،نان سنگک با آرد 40 ریالی 40 تومان و با آرد 300 ریالی 60 تومان ،نان لواش با آرد 40 ریالی  12 تومان و با آرد 300 ریالی 20 تومان اعلام شده است.

اطلاعات 26 شهریور 80

26 شهریور 1390 ؛ سخنگوی اقتصادی دولت: اختلاس 1760 میلیارد تومان بود نه بیشتر

سید شمس الدین حسینی ،سخنگوی اقتصادی دولت با تشریح تازه ترین خبرها از بزرگترین اختلاس کشور از مباحث مطرح شده در نشست دولت در اردبیل و ماموریت جدید به سه عضو کابینه در این باره خبرداد و گفت:کل سپرده ها و دارایی های گروه مرتکبین تخلف شناسایی ،مسدود و ضبط می شود .

وی افزود :بر اساس آخرین بررسی ها و گزارشات ارائه شده توسط بانک مرکزی در کمیته مربوطه ،مشخص شد کل اعتبارات اسنادی شعبه یک بانک در خوزستان 2870 میلیارد تومان است اما همه اعتبارات اسنادی مذکور تسویه نشده ؛بنابراین موضوع تخلف 1760 میلیارد تومان است ، یعنی اعتبارات اسنادی گشایش شده این مبلغ است.

زیان گسترده ناشی از تاخیر چینی ها در طر ح‌های توسعه نفت و گاز 

روزنامه اطلاعات در صفحه 4 خود به نقل از خبرگزاری مهر گزارشی را منتشر کرده است .

بر اساس این گزارش با وجود واگذاری 40 میلیارد دلار قرا داد توسعه میادین مختلف نفت و گاز ایران با شرکت های مختلف چینی این شرکت ها با تاخیر های متعدد زمینه عدم النفع چندین میلیارد دلاری به ویژه در توسعه میادین مشترک نفت و گاز کشور را فراهم کرده اند.

در سال های اخیر شرکت های مختلف چینی همچون ساینوپک ،سینوک،و سی ان پی سی آی قراردادهایی را به ارزش بیش از 40 میلیارد دلار برای توسعه میادین مشترک نفت با عراق و قطر همچون آزادگان شمالی،آزادگان جنوبی ،یادآوران،فاز 11 میدان پارس جنوبی ،فاز دوم توسعه کارخانه ایران ال ان جی  وطرح توسعه پارس شمالی امضا کرده اند.

واگذاری 3 شرکت دولتی به اختلاس کننده بزرگ قانونی انجام شد

اسماعیل غلامی ،معاون سابق سازمان خصوصی سازی در مورد شبهات واگذاری غیر قانونی و ارزان سه سه شرکت و همچنین فولاد خوزستان به اختلاس کننده 3000 میلیارد تومانی گفت :خدا را گواه می گیرم هیچ شرکتی غیر قانونی واگذار نشده است و اگر هم جانم را می گرفتند فولاد خوزستان را نمی دادم.

افزایش صوری آمار واردات

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه 5 خود به نقل از اسدالله عسکر اولادی ،رئیس کنفدراسیون صادرات  اعلام کرد: دلیل افزایش صادرات افزایش  قیمت ارز در 2 ماه گذشته بوده است ،ضمن اینکه قیمت های پایه صادراتی هم افزایش یافته است وبرخی برای گرفتن وام اقدام به آمار سازی هم می کنند.  وی افزود:البته ما شنیده ایم که برخی جوایز صادراتی را به صورت مخفیانه در قالب سهام از سازمان توسعه تجارت دریافت می کنند ،اما به ما نمی دهند.

در صفحه 7 روزنامه دنیای اقتصاد در ستون «نبض بازار» اعلام می شود:آپارتمان 90 متری در میدان بهشتی شمس آباد 211 میلیون و 500 هزار تومان ،خیابان استخر تهرانپارس  واحد 80 متری

156 میلیون تومان،واحد نوساز 80 متری در شهرک غرب 280 میلیون تومان، واحد 81 متری در خیابان دولت 267 میلیون و 300 هزار تومان .

ستون مسکن دنیای اقتصاد 26 شهریور 90

در صفحه 13 روزنامه دنیای اقتصاد  نرخ ارز در بازار آزاد اعلام شده است .بر این اساس هر دلار آمریکا 1256 تومان ،یورو 1745 تومان،پوند 2005 تومان و درهم امارات 340 تومان معامله شده اند.

سکه بهار آزادی 605 هزار تومان و سکه طرح قدیم 625 هزار تومان قیمت داشتند.هر گرم طلای 18 عیار نیز 55 هزار و 750 تومان عرضه شده است.

شاخص کل بورس هفته گذشته به 26836 واحد رسید.ارزش معاملات 3746 میلیارد ریال و تعداد خریداران 34 هزارو 336 نفر گزارش شده است.

شنبه 26 شهریور 1390 روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه 14 خود نوشت:قیمت میلگرد در بازار از 935 تومان به 940 تومان رسید اما دوباره به 930 تومان برگشت.تیرآهن نیز در سایز 18 از 302 هزار تومان به 305 هزار تومان رشد کرد ،اما دوباره از اواسط هفته به مرز قیمت های قبل رسید.

 ماکسیما اتومات 45 میلیون تومان

صفحه 16 روزنامه دنیای اقتصاد که صفحه خودرو بوده قیمت برخی خودروهای داخلی اعلام شده است:سمند ال ایکس 14 میلیون و 900 هزار تومان،پژو پارس 18 میلیون و 100 هزار تومان،ریو 15 میلیون،پراید 8 میلیون و 500 هزار تومان،ماکسیما اتومات 45 میلیون،سوزوکی گرند ویتارا 58 میلیون و 500 هزار،206 تیپ دو 15 میلیون و 600 هزار تومان، تندر 90 ،16 میلیون تومان .

 

 

  • اطلاعات 26 شهریور 60
  • اطلاعات 26 شهریور 70
  • اطلاعات 26 شهریور 80
  • اطلاعات 26 شهریور 90
  • اطلاعات 26 شهریور
  • اطلاعات اقتصادی 26 شهریور 80
  • دنیای اقتصاد 26 شهریور 90
  • ستون مسکن دنیای اقتصاد 26 شهریور 90
  • صفحه 3 اطلاعات 26 شهریور 60
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید