ابلاغ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، تعیین نرخ انواع سوسیس، کالباس و همبرگر

نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 2 مهر آغاز هر دهه

کدخبر: ۳۶۲۹۵۸
اقتصادنیوز:مهم ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات دوم مهرماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:ابلاغ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، تعیین نرخ انواع سوسیس، کالباس و همبرگر، مهار چاه شماره 127 کویت
نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 2 مهر آغاز هر دهه

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

 

2 مهر 1360؛ تعیین نرخ انواع سوسیس، کالباس و همبرگر

دبیر ستاد بسیج اقتصادی کشور در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری پارس گفت: از آغاز مهرماه سهمیه گوشت و روغن و آرد کارخانجات تولیدکننده فرآورده‌های گوشتی از طریق ستاد بسیج اقتصادی کشور تعیین و به کارخانجات ابلاغ خواهد شد.

نام محصول

درصد گوشت

قیمت کارخانه به مغازه (ریال)

قیمت مصرف‌کننده (ریال)

کالباس و سوسیس معمولی

35 درصد

320

370

سوسیس آلمانی

35 درصد

370

420

کالباس مارتادل

40 درصد

400

450

کالباس خشک

60 درصد

600

650

همبرگر مخصوص (100 گرمی)

46 درصد

34

40

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اطلاعات 2 مهر1360

 

2 مهر 1370؛ مهار چاه شماره 127 کویت

با تلاش متخصصان و کارشناسان شرکت‌ ملی نفت ایران چاه نفت شماره 127 کویت واقع در منطقه «برگان» این کشور با موفقیت کامل مهار و آتش آن خاموش شد.

اطلاعات 2 مهر1370

2 مهرماه 1380؛ تشریح برنامه‌های جدید ذوب‌آهن

مصطفی موذن‌زاده در مراسم معارفه مدیرعامل جدید ذوب‌آهن اصفهان وجود مواد اولیه، نیروی کار ماهر و انرژی  ارزان را از مزایای اصلی تولید فولاد در ایران عنوان کرد.

به گفته وی، واردات فولاد از کشورهای آسیایی میانه هم‌اکنون بازار فولاد ایران را تهدید می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران، میزان تولیدات نیمه اول سال‌جاری فولاد کشور را 3.5 میلیون تن اعلام کرد و گفت: با این روند در نیمه دوم امسال فولاد بیشتر از نیمه اول امسال تولید می‌شود.

ابلاغ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها

 رئیس‌جمهوری طی نامه‌های جداگانه‌ای به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، دو قانون جدید مصوب مجلس شورای اسلامی در زمینه اجرای طرح آمایش سرزمینی و هدفمند کردن یارانه‌ها برای تحقق طرح‌های رفاه اجتماعی را برای اجرا ابلاغ کرد.

براساس ماده 46 این قانون، ‌دولت مکلف است حداکثر تا پایان سال دوم برنامه سوم توسعه با انجام مطالعات و بررسی‌های کارشناسی، اقدامات قانونی به‌منظور هدفمند نمودن پرداخت یارانه کالاهای اساسی شامل گندم، برنج، روغن نباتی، قند، شکر، پنیر، شیر، دارو، شیر خشک، کود، بذر، سم، حامل‌های انرژی و سایر موارد را انجام دهد؛ به‌طوری‌که از سال سوم برنامه مذکور، نظام پرداخت یارانه با کمیت مشخص در راستای تحقق اهداف ذیل متحول و تغییر یابد.

اطلاعات 2 مهر1380

2مهر 1380؛ سهامداران در انتظار اخبار داغ روزهای آینده

براساس گزارش خبرنگار اطلاعات با بهبود قیمت سهام و مثبت شدن رشد شاخص‌ها، تعادلی نسبی در خرید و فروش  ایجاد شده است.

ازسوی دیگر 15 شرکت وابسته به بنیاد مستضعفان و جانبازان آماده واگذاری به بخش خصوصی است.

دنیای اقتصاد 2 مهر1390

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید