نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 28 شهریور آغاز هر دهه

لحظه‌ای از تقویت بنیه نظامی کشور کوتاهی نخواهیم کرد/برنامه دولت برای جلوگیری از واردات کالاهای تجملاتی

کدخبر: ۳۶۱۸۳۹
مهم ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 28 شهریور در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: فروش اوراق قرضه با بهره 9 درصد، مبارزه عجیب کمیته 10 نفری اصناف تهران،تمدید اعتبار اسکناس های 10 و 50 تومانی، راه اندازی فولاد مبارکه با 80 میلیارد تومان، تشکیل سازمان امور مالیاتی، آپارتمان در الهیه –توتونچی متری 4 میلیون و 100 هزار تومان و...
لحظه‌ای از تقویت بنیه نظامی کشور کوتاهی نخواهیم کرد/برنامه دولت برای جلوگیری از واردات کالاهای تجملاتی

به گزارش اقتصادنیوز، می‌گویند تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی  قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

28 شهریور 1350؛ هویدا خبرداد؛ برنامه دولت برای جلوگیری از واردات کالاهای تجملاتی 

امیر عباس هویدا برنامه دولت حزبی خود را به مجلس تقدیم کرد.بر اساس اعلام نخست وزیر دولت برای خانه سازی طرح وسیعی تهیه کرده است.نخست وزیر در تشریح برنامه چهار سال آینده گفت:دولت لحظه ای از تقویت بنیه نظامی کشور کوتاهی نخواهد کرد.وی افزود:در مورد خلیج فارس سیاست ما روشن است .ما عقیده داریم امور مربوط به خلیج فارس منحصرا مربوط به کشور های کرانه آن می باشد  و بنابراین به هیچ قدرت خارجی اجازه نخواهیم داد وارث عمال استعمار در این دریا بشود.

حفظ تعادل ارزی ایجاب می کند که علاوه بر صرفه جویی در هزینه های ارزی و جانشین کردن کالاهای وارداتی با تولیدات داخلی و جلوگیری از ورود کالاها و خدمات تجملی توجه مخصوصی نیز به توسعه صادرات بالاخص صادرات کالاهای صنعتی مبذول گردد زیرا که اتکا بیش از حد به صادرات یک یا چند کالای محدود از نظر در دست داشتن منابع ارزی وضع نامطمئنی ایجاد می کند.از سوی دیگر تقاضا برای کالاهای صنعتی مرتبا رو به افزایش بوده و عملا مشاهده شده است که بهای آن سیر صعودی داشته است.

در تامین این هدف بود که دولت این دهه را دهه توسعه صادرات اعلام داشت و بطوری که نتایج حاصل در سال 1349 نشان می دهد صادرات صنعتی کشور از رشدی بیش از 40 درصد در سال برخوردار بوده است انتظار می رود که با ادامه سیاست تشویق صادرات رشد  صنعتی کشور در سراسر دهه ادامه یابد ومجب گردد که ایران تا پایان دهه به عنوان یک کشور مهم صادر کننده کالاهای صنعتی در دنیا شناخته شود.هم اکنون ایران مصنوعاتی از قبیل اتومبیل سواری ،کامیون،اتوبوس ،یخچال ،آب گرم کن ،کفش،پودر های شوینده ،مواد پتروشیمی ،پوشاک نخی و پشمی ،لاستیک و چندین کالای دیگر مصنوع مصرفی به خارج صادر می کند.

 فروش اوراق قرضه

بانک مرکزی در اطلاعیه ای اعلام کرد:در روز سه شنبه سی ام شهریور ماه سال جاری اوراق قرضه یکساله با بهره 8درصد  در سال و سه ساله با بهره 9 درصد در سال از محل اوراقی که بانک مرکزی ایران در روز انتشار(دوم شهریور ماه 1350)به حساب خود خریداری نموده برای فروش عرضه می شود و در موقع فروش بهره متعلقه از تاریخ انتشار تا تاریخ فروش به بهای  اسمی اوراق اضافه شده و از خریدار اخذ می گردد.بهره اوراق از مالیات بر درآمد معاف و هر شش ماه یکباره پرداخت می گردد.

مبارزه منفی با گرانفروشی

در صفحه 16 روزنامه به نقل از کمیته اصناف آمده است:اعضای کمیته جلوی مغازه های گرانفروش ایستاده و به مردم تذکر می دادند که از این مغازه ها خرید نکنند.کمیته 10 نفری اصناف تهران امروز طی ارسال نامه ای به اتحادیه صنف بار فروش اخطار کرد .این اخطار مربوط به قیمت سیب در بازار که در نرخ اعلام شده به طور صوری اقدام کرده اند .بدستور کمیته اصناف از سحرگاه امروز در خیابان‌های امیرآباد و فرح آباد جنوبی در برابر دو سوپر به جالبترین اقدامی که تا بحال در مورد مبارزه با گرانی و گرانفروشی انجام شده دست زده است.به تصمیم کمیته اصناف دو تن از بازرسان شورای عالی اصناف در حالی که در طرفین این دو مرکز فروش بزرگ میوه ایستاده بودند از مراجعان به فروشگاه ها دعوت می کردند که از جای دیگری خرید کنند.

اطلاعات 28 شهریور 1350

28 شهریور 1360؛ تمدید اعتبار اسکناس های 10 و 50 تومانی

بانک مرکزی درباره تمدید مجدد مهلت تعویض اسکناس های یکصد وپانصد ریالی قدیمی اطلاعیه ای صادر کرد.بر اساس این مصوبه به لحاظ تامین منافع هموطنان و جلوگیری از هر گونه ضرر و خسارتی که ممکن است از این رهگذر متوجه آنان شود،مهلت تعویض اسکناس های یکصد ریالی و پانصد ریالی قدیمی را به مدت یک هفته از 4 مهر 60 تا پایان وقت اداری 9 مهرماه 60 تمدید کرد.

اطلاعات 28 شهریور 1360

28 شهریور 1370؛ راه اندازی فولاد مبارکه با 80 میلیارد تومان

روزنامه اطلاعات در صفحه 3 خود به دیدار فرستاده ویژه گورباچف با اکبر هاشمی رفسنجانی پرداخته است .یوگنی پریماکف در این دیدار گزارشی از روند تحولات شوروی پس از شکست کودتا و بازگشت آرامش و ثبات در این کشور را ارائه کرد و با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور متبوعش خواستار همکاری کشورهای دوست و همسایه برای رفع این مشکلات شد.

وی اضافه کرد :ایران می تواند نقش موثری در کاهش مشکلات اقتصادی شوروی داشته باشد.

هاشمی رفسنجانی نیز اعلام کرد:جمهوری اسلامی نگران سوء استفاده کشورهای غربی از وضعیت موجود در این کشور است.رئیس جمهوری در پایان ضمن تاکید بر لزوم گسترش روابط دو کشور آمادگی کشورمان را برای همکاری با شوروی در جهت رفع مسائل و مشکلات اقتصادی این کشور اعلام کرد.

نخستین محصول فولاد مبارکه که صبح دیروز به شکل لوحی حاوی عبارت هایی در مورد قطع وابستگی اقتصادی کشور در محل دفتر رئیس جمهوری توسط رئیس این مجتمع، تقدیم هاشمی رفسنجانی شد و رئیس جمهوری ضمن قدردانی از تلاش و کوشش کارگران،تکنسین ها و مهندسان کشورمان برای قطع وابستگی به خارج در این صنعت،بر استقلال صنعتی کشور و قطع وابستگی کشور در دیگر زمینه ها تاکید کرد.

مهندس حسین محلوجی ،وزیر معادن و فلزات نیز در این مراسم گفت:مصرف گاز فولاد مبارکه سالانه 3 میلیارد متر مکعب است.با مشارکت 146 پیمانکار داخلی و هزار سازنده مختلف و سرمایه گذاری 80 میلیارد تومان این صنعت عظیم به وجود آمده است.

در صفحه 4 روزنامه اطلاعات 28 شهریور به نقل از وزیر نفت کویت آمده است،این کشور خواستار برقراری دوباره سیستم سهمیه بندی در اوپک است.

اطلاعات 28 شهریور 1370

 

28 شهریور 1380؛ تشکیل سازمان امور مالیاتی

هیات وزیران در جلسه اخیر خود پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در خصوص تشکیلات سازمان امور مالیاتی کشور و آیین نامه اجرایی آن را تصویب کرد.براساس این مصوبه سازمان جدید امور مالیاتی ،موسسه ای دولتی و وابسته با وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

زمان مناسب برای خرید سهام

روزنامه اطلاعات در صفحه 19 خود به بررسی تحولات بازار سهام پرداخته است.

گزارشگر روزنامه می نویسد:ادامه روند کاهش قیمت سهام شرکت های تولیدی و صنعتی پذیرفته شده در بورس ،دیروز تعداد زیادی از سهامداران خرد را هم به تالار شیشه ای بورس اوراق بهادار تهران کشاند.تقریبا هیچ یک از بورس بازان حرفه ای و تحلیلگران بورس نمی توانند در مورد وضعیت قیمت ها در روزهای آتی به طور قاطع نظر بدهند واین در شرایطی است که برخی از از آنان اعتقاد دارند قیمت ها به تدریج به «کف» می رسند وزمان مناسب برای خرید سهام فرا رسیده است.در پایان معاملات دیروز شاخص کل با 9/36 واحد کاهش به 3280 واحد رسید.تعداد سهام معامله شده 17 میلیون و 867 هزار و 235 سهم با ارزش 193 میلیارد ریال بود.

بر اساس جدول نرخ طلا و ارز نیز هر دلار آمریکا در بازار تهران 803 تومان،یورو 729 تومان و درهم امارات 217 تومان داد وستد شده اند.

سکه تمام طرح قدیم 64 هزار تومان،طرح جدید 58 هزار و 700 تومان و هر گرم طلای 18 عیار 5710 تومان عرضه شده است. 

اطلاعات 28 شهریور 1380

28 شهریور 1390؛ «رخنه قیمت ارزان»به آپارتمان های شمال تهران

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه 7 خود در ستون نبض بازار نرخ های پیشنهادی فروش واحد های مسکونی در تهران  قیمت هر متر مربع چند آپارتمان را در مناطق بالای شهر منتشر کرده است.بر اساس این گزارش قیمت یک متر مربع آپارتمان در نیاوران –یاسر 3 میلیون و 900 هزار تومان،فرمانیه 3 میلیون و 200 هزار تومان،قیطریه 2 میلیون و 700 هزار تومان،ازگل 2 میلیون و 300 هزار تومان،الهیه –توتونچی 4 میلیون و 100 هزار تومان ، دولت –خوش طینت 2 میلیون و 650 هزار تومان.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه 13 خود نرخ ارز های عمده و سکه بهار آزادی را اعلام کرده است .بر اساس این گزارش نرخ هر دلار آمریکا 1268 تومان ،سکه بهار آزادی 610 هزار تومان ،سکه طرح قدیم 630 هزار تومان اعلام شده است.

دنیای اقتصاد 28 شهریور 1390

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید